8 plaati
Tokio Hotel
“Zimmer 483”
(Universal)
Saksa keele uus lootus.
Muidugi ei
huvita mind nende Magdeburgi tiinerite muusika – midagi sellist
võiks teha Vanilja Ninja, kui koosneks 15aastastest poistest. Ja ma pole
ka selle muusika sihtgrupp loomulikult. Intrigeeriv selle lastebändi
juures on vaid, et Tokio Hotel pani pubekad maailmas massiliselt saksa keelt
õppima. Umbes nagu Brainstorm muutis Eestis Läti kuvandit. Kes
saksa keelt kui niisugust fännab, võib Tokio Hoteli kuulata: kui
poisid laulavad “nach dir kommt nichts” või “ich bin
da wenn du will”, siis see ikka kuidagi paitab kõrva. Saksa keeles
saab teadagi surmast ja armastusest kuidagi teisiti kõnelda (jätaks
riigi ja rahva siinkohal kõrvale). Loomulikult pole ansamblis Tokio
Hotel märkigi Rammsteini ega isegi DDRi rock’grupi Die Puhdys
pauerist, ka mitte Frank Schöbeli camp’i, aga ikkagi.
Bänd on veel kuulsam oma välise imago ja lavaesinemiste poolest:
poiste androgüünseks kuulutatud pubekaerotism peaks kõhus
võdinaid tekitama kõikidel (kapi)pedofiilidel.
Väikesed tüdrukud üle kogu maailma on aga sillas, nii et ilusad
saksakeelsed poisid on vallutanud nii Vene- kui Prantsusmaa. See kõik
algas aga 2005: Tokio Hoteli solist Bill Kaulitz oli vaid 15, kui ilmus
muusikaajakirja Bravo kaanele. Sellest ajast peale räägitaksegi
vendadest Kaulitzitest (bändis on ka Billi kaksikvend Tom) ja sellest,
kuidas “lapskeiser” Bill troonib Saksamaa poplavadel. Laval
väänlevat ta nagu Iggy Popi lapselaps või David Bowie
reinkarnatsioon, on iseloomustanud bändi Frankfurter Rundschau. Muu hulgas
aga õpetab bändi solist Bill tiineriteajakirjades
tüdrukuid meikima. Punktid saksa keele eest. 2
Barbi
Pilvre
Air
“Pocket
Symphony”
(EMI)
Rohkem kui lihtsalt
chill.
Hiljuti kuuldud uus ja moekas rahvatarkus kõlas umbes nii,
et “vaesed hängivad, rikkad chill’ivad”. Ehk siis
põhimõtteliselt on tegemist ühe ja sellesama tegevusetuse,
suhteliselt mõtestamata jobutamisega. Chill kõlab lihtsalt veidi
glamuursemana, seda teostatakse veidi peenemates lokaalides ning sellele on ka
lausa oma muusikastiil välja mõteldud (stiilist “Hang
Out” pole vist veel midagi kuulda olnud?).
Aga igal juhul on Air
kõiksugu “Chill Out”-kogumikel alati hästi esindatud
olnud ning “Pocket Symphony” oleks ka igas mõttes sobiv
materjal, kui ta poleks nii melanhoolne ja introvertne. Ja just see mulle selle
albumi juures meeldibki. Siin ei ole enam nii palju püüdu olla
ultratrendikas retropop. Uus Air on ausam, unistavam, nukram ja
täiskasvanum. JB Dunceli hääl on muutunud julgemaks ning
küpsemaks, mis tähendab ka seda, et instrumentaallugude osakaal on
Airi kohta üllatavalt väike.
Külalisesinejate valik on
muidugi viis pluss. Maestro Jarvis Cocker teeb seda, mida ta kõige
paremini oskab, ehk siis laulab madalalt ja seksikalt tavaliste inimeste
tavalistest pidudest (“One Hell Of A Party”) ning Divine Comedy
Neil Hannoni etteaste on just nii säravalt poeetiline ja inglaslik, nagu
temalt ootakski (“Somewhere Between Waking And Sleeping”). Esimese
suvise lõkkemeeleolu saab siit plaadilt kätte küll.
7
Lauri Tikerpe
Mstrkrft
“The Looks”
(Pias)
Tsiteerides South
Parki – “Blame Canada!”
Täiesti isikliku probleemi
ette põrkasin Kanada grupi Death From Above 1979 endiste kuttide plaati
kuulates. Probleem nagu ikka on
mittemõistmises. Tõesti ei saa aru, miks kaasaegset
mainstream-tantsumuusikat valitsevad elektrosurrogaadid. Kas potentsiaalne
noorsoost sihtgrupp, kelle hulka isegi kuulun, peab püherdama lahjendatud
muusika valil hüüdel? Vaatad MTVst dance chart’i ja kratsid
imestusest peanahka, et lakknahast kontskingadega teutooni estetism on
järjekordsel lahjendusringil. Alles 2001–2002 vallutas maailma
electroclash’i laine, kus menüüs kokaiin ja otsa vaatasid
punklikult solgiaugust sülitavad kivinäod. Nüüd seesama
asi, aga veelgi nõutumal ilmel. Sellisel ilmel, et davai, kes te tahate
oma boredomi toorest särtsu saada – võtke sappa! Davai,
kahemeetriste jalgadega tüdrukud, kallame teile punast värvi
pähe ja paneme Marshalli võimendite ette robotlikult tantsima!
Davai, poisid, paneme Carrera päikeseprillid ette!
Keegi kusagil
kirjutas, et Mstrkrft kõlab osalt nagu Chicago house-legend Marshall
Jefferson. Seepeale ütleks noorsoo valimata hääletoruna, et
“Ema Sul Kõlab”. 4
Aleksander T. Yostafa
Deerhoof
“Friend
Opportunity”
(Kill Rock Stars)
Kaootiline ja
kevadine ‘lab-rock.
Alustuseks võtame ühe suvalise
Stereolabi loo, lõikame selle tuhandeks jupiks ja paneme need uues
järjekorras kokku. Mängime alla ja peale veidi käredamaid
kitarrisaunde, ehk ka mõni törts pasunat ja bassi. Lisaks
trummidele laseme käiku üht koma teist, mis köögis
või garaažis haardeulatusse jääb. Seejärel kutsume punti
veel lapseohtu häälega idamaist päritolu tütarlapse ja
lubame tal laulda täpselt nii, nagu talle parasjagu meeldib, ning pole
hullu, kui see kõik kokku veidi kaootiliselt kõlab. Sõnade
kirjutamisel võib aidata ka naabrimees. Ei mingit punnitamist ega
keisrilõike abil ilmale tulnud indijoru.
Deerhoofi kaheksas (mitte
eriti)kauamängiv “Friend Opportunity” hüpleb nii omas
taktis ja on samas ikkagi parajas annuses rokkiv-poppiv – selline
mõnusalt naiivne ning kevadiselt kerge. Kui ma hommikul tööle
hiljaks jään, siis just sellepärast, et “The
Galaxist”, “Cast Of Crown” ja “Kidz Are So Small”
on lihtsalt nii head lood, et neid tuleb üha jälle ja jälle
üle kuulata. 8
Bertil Tüvi
30 Seconds to Mars
“A Beautiful
Lie”
(Virgin)
Tühirokk
tühikäigul.
30S2M’st rääkides ei jäeta
kunagi ütlemata, et bändi laulja ja kitarrist on kuulus Hollywoodi
näitleja Jared Leto. Seega tuleks see vist ka siinkohal ära mainida.
Aga mis muusikasse puutub, siis esindab 30S2M’i uus album Ameerika
viimase kümne aasta alternatiivroki igavamat pealiini. “A Beautiful
Lie’l” on tüüpkonserv ikka ühtedest ja samadest
kitarririffidest, millimeetritäpsusega paikarihitud vokaalist,
žanrispetsiifiliselt üheülbalistest laulustruktuuridest ja üldse
kõigilt Nickelbacki ja The Usedi plaatidelt tuntud klišeede
taaskordsest ülekordamisest. Kadunud on needki
õhulis-müstilised synth-rocki sugemed, mis 30S2M’i viie aasta
taguse debüütplaadi keskmisest ehk karvavõrra huvitavamaks
tegid. Alles on kõik see, mis juba Linkin’ Parki juures lame ja
tüütu tundus.
Kogu albumi ainus veidigi huvitav hetk on
kõige lõpus. Viimane peidetud boonuslugu on nimelt kaver
Björki “Hunter-ist”. Ei ole eriti hea ega originaalne kaver,
aga täieliku lootusetuse äärele jõudnud kuulaja
lohutamise eest tuleb siiski üks punkt l
isaks anda. 2
Mart Kuldkepp
Bryan Ferry
“Dylanesque”
(Virgin)
Esmapilgul sobimatute veenev kohtumine.
Ei, ma ei armasta Bob Dylanit liialt. Minu jaoks on see viiekümneste
muusika. Või siis: kunstinähtus minevikust, mõjukas, oluline
miljonitele ja samas ikkagi mind otse mitte kõnetav, minu vaatenurgast
siiski sekundaarne nähtus. Aga miks mitte aktsepteerida teiste valikut?
Miks mitte tunnustada Bryan Ferryt, pigem eluaegseks glämmrokkariks ja
kaunismeheks peetut, kui ta lõplikult Dylani oma paleuseks tunnistab ja
cover’i-kogumiku välja annab?
Tagajärg ei ole dylanlikult
räme ega ka ferrylikult glamuurne; need on lihtsalt väga head laulud
veenvas ettekandes. Võib-olla ideedepuudusest sündinud, kuid veenev
meelelahutus ja siiras kummardus, mis parandab minu, uskmatu jaoks ka Dylani
imagot. 7
Tõnu Kaalep
Joss Stone
“Introducing Joss
Stone”
(Universal)
Rohkem muusikat, aga
vähem musikaalsust.
Kust tuli väärarvamus, et meloodiline
R&B muutub paremaks ja väärtustub sotsiaalselt, kui seda miksida
sahinate, raginate, naginate ja pärastlõunase neegritüliga,
mis kostab New Yorgi musta slummi korrusmaja teise korruse akendest? Ma ei oska
arvata muud, kui et selle taga on häbitunne puhta muusika pärast. Et
puhas muusika on reetmine ja ainult puhas (tegelikult ikkagi must) viha
pühitseb noodid.
Kui seda teeks mõni mittemusikaalne rahvas,
siis ma ei tunneks südametunnistuse piina. Kahjuks olen plaadikuulajana
muusikale kivi kaela riputamises ja kaevu lükkamises lausa kaastegev.
Joss Stone tutvustab oma kolmandal plaadil iseennast, väites, et ta on
täiskasvanuks saanud. Kas ta ootab selle eest medalit? Iga
muusikaline mõte lüüakse juba eos loogiliselt arenguteelt
kõrvale ning uputatakse katseklaasi. Retro-funk, nu-soul, Motown,
R&B – 19aastane Stone tahab ennast introdutseerida mineviku ja
tuleviku kaudu. Olevik jääb selle kõrval olematuks.
3
Priit Hõbemägi
Clint Mansell
“The Fountain. Original
soundtrack”
(Nonesuch)
Mogwai on nüüd
Kronos Quarteti rütmigrupp.
Melanhoolne on see filmimuusika ikka
küll. Ma ei ole Darren Aronofsky filmi “The Fountain”
näinud, kuid lõbus see linateos olla ei saa.
Kunagi
poplauljana (Pop Will Eat Itself) tegutsenud Clint Manselli muusikas segunevad
ja sulanduvad akadeemiline keelpillimuusika Kronos Quarteti ettekandes ja
Mogwai mängitud hillitsetud postrock, õigupoolest viiuleile
lisanduvad bass, trumm ja klahvid. Õhus on muret, ängi ja
klassikalise minimalismi pehmemaid versioone. Filmimuusikale olemuslikult
korduvad samad motiivid eri lugudes, moodustades tumeda maastiku, millesse
hetkiti lõikuvad nõudlikud kuldsed päikesekiired.
7
Tõnu Kaalep