8 plaati
Malcolm Middleton
“A Brighter
Beat”
(Full Time Hobby)
Õrn ja šoti aktsendiga
kidrapop.
Kui Badly Drawn Boy oleks pensionil või
manalamees, võiks Malcolm Middletoni tema mantlipärijaks nimetada.
Kuna aga mõlemad härrad on täies elujõus, siis tuleb
neil leppida ühe mantliga. See ei räägi paraku Malcolmi kui
hilisema turuletulija kasuks. Albumi kujul on tegu hiljuti tegevuse
lõpetanud šoti duo Arab Strap liikme kolmanda sooloplaadiga. Uuel
plaadil jätkab mees juba tuttavat sõnakeskse folk-popi traditsiooni
– läbivalt meloodiline ja klahvpillidega pikitud kitarripop, kus
esiplaanil Malcolmi sugereeriv sõbrapoisihääl muhedalt
esitamas argist ja elulähedast armulüürikat. Meloodiate sekka
eksib ka rajumaid muusikalisi meenutusi Malcolmi pungiaastatest (nt tempokas
avalugu “We’re All Going To Die” või tagumine pool
loost “Death Love Depression Love Death”). Üldiselt meeldivale
plaadile võib ette heita kohati ülemäära hoolikat
produtsenditööd, mis poleerib lugudest välja eheduse, asendades
selle õõnsapoolse pompoossusega. Ka näib Malcolm
aeglasemates ja hõredamates palades (“Up Late At Night
Again”) rohkem üksi ja ideedenäljas olevat kui otsekohesemates
poplugudes (nt “Fight like the night”). Ilmseim kandidaat plaadi
parimaks looks on hümnilik “Four Cigarettes”. Plaat pakub
kindlasti suurema elamuse neile, kes suudavad end läbi ränga
šoti aktsendi andekate laulutekstide nüanssideni murda.
7
Tauno Maarpuu
Bonobo
“Days To Come”
(Ninja
Tune)
Pühapäevahommikute sume lebotamismuusika.
Simon Greeni ehk Bonobo kolmas kauamängiv on (nagu tegelikult ka kaks
eelmist) sedasorti muusika, mille positiivsete omaduste kohta on üsna
raske mingit ratsionaalset seletust anda. Pigem on asi nii, et ratsionaalselt
võttes ei tohikski see plaat mulle eriti meeldida – vägagi
klassikaline trip-hopi produtseering, mis on segu “päris”
instrumentidest ja nende moodi kõlavatest arvutihelidest. Baijka lauldud
“Days To Come” ja “Between The Lines” kõlavad
umbes nagu Morcheeba ja võivad singlitena Bonobo tasku nii mõnegi
lisanaela tuua. Siin ei ole midagi röögatult teistmoodi ega
uuenduslikku. Aga samas kipubki ratsionaalne lähenemine kaunitele
kunstidele tihtipeale üsna igav olema. Ma usaldan pigem oma seljaaju, mis
ütleb, et “Days To Come” on täiesti okei plaat. Selline
mõnus sume lebotamismuusika, mis manab silme ette suve ja
laupäevõhtuse peo järgsed hommikud Pärnu rannas kergelt
tuikava pea, põhjamaiselt mõõduka päikese ja
briiseriga. Kui midagi ei taha teha ja midagi ei peagi tegema. Ei mingeid
pretensioone, ei mingeid soove, sobib just nii, nagu parajasti on. Ja kui
õhtu jõuab kätte, läheb “If You Stayed
Over” repeat’i peale, sest Bonobo Ninja Tune’i kolleeg Fink
laulab ka eesseisva esmaspäeva hommiku täiesti talutavaks.
8
Lauri Tikerpe
Beach House
“Beach House”
(Carpark)
Lo-fi folk või indi Baltimore’ist.
See paat (või peaks ütlema “maja”) sõidab USA
lo-fi indi-mono-folkarite, nagu Ariel Pink jpt, kiiluvees. Huvitav, kui kauaks
sel stiilil veel kütust jätkub. Beach House’i suurim hitt on
“Saltwater”, kus krapikvaliteediga helile lisandub kurb sõna
koos ilusa ja meeldejääva meloodiaga. Ülejä&a
uml;nud lood on väheütlevamad. Samas peab ühest väga heast
loost juba kuulsuse jaoks piisama, nii et häda pole teoreetiliselt midagi.
Ka teised lood on normaalsevõitu. Duo koosneb naislauljast ja
meeskodanikust, kelle plaadil on peidetud lugusid sama palju kui avalikke (5).
“Lovelier Girl” näitab üles peaaegu sama tugevat
meloodiaselgroogu kui “Saltwater”, viimane, nimetu peidulugu on aga
saladusliku kuulaja rõõmuks kõige madalakvaliteedilisem.
Kuna lugude formaat on raadiosõbralik, võib arvata, et nii
mõnedki alternatiivsed folkarid, indiisikud ja miks mitte ka keegi
tuvastamatu identiteediga inimene selle albumi üles leiab. 6
Erkki Luuk
69 Eyes
“Angels”
(Virgin)
Teismelistele istuv kerglane gooti-rock.
Üle 15 aasta
tegutsenud 69 Eyes kõlab esimesel pilgul nagu HIM, kuhu on mingil
segasel põhjusel Type O Negative’i Peter Steele laulma
võetud, ning teenib Kuldvaarika ainuüksi nelja viimase albumi
pealkirjade (“Blessed Be”, “Paris Kills”,
“Devils”, “Angels”) eest.
Täiendavad
kuulamised toovad välja terve rea võluvaid detaile, nagu laulja
Jyrki 69 (eriti palas “Never Say Die” silmatorkav) armsalt susisev
s-häälik, laulu “Rocker” hard rock’i ulatuvad
juured, üliiharalt kõlav fraas “You’ve got a perfect
skin” esimese singlina välja lastud loo “Perfect Skin”
alustuseks või laulu “Wings & Hearts” ilmne
hitipotentsiaal.
Kuigi minu maitse jaoks on 69 Eyes liiga imal (loe: pop)
ja ta alustaks albumi kuulamist meelsamini palast, millega see lõpeb
(“Frankenhooker”), on ilmne, et just see popi fenomen on teinud
Helsingi gothic rock’i bändist teismeliste lemmiku (soomlastel
tundub teinipopi niši täitmiseks üldse soont olevat,
meenutades Rasmust või kas või Lordit). 7
Andri Riid
The Stooges
“The Weirdness”
(Virgin)
Iggy ja kompanii jätkavad
toore rock’n’roll’iga sealt, kus pooleli
jäid.
Kahju, et ma The Stoogese neljandat plaati reedesel
korteripeol peale panna ei viitsinud. Oleks möllanud. Laupäeval kipub
sedasorti rock’n’roll’i kuulamine olema enesepiinamine.
Vägisi tahaks Iggy, vennad Ashetonid ning Mike Watti makist välja
visata ning mõne uduse kingapõrnitsejate kamba
kitarriplõnnimise saatel päeva õhtusse veeretada.
Niipalju suutsin ma kirjutada laupäeval. Pühapäeva hommikul ei
tundunudki “The Weirdness” enam nii jubeda lärmamisena.
Väike ajarännak The Stoogese varasemate plaatide seltsis pani valemi
paika. “The Wierdness” on asjalik järg “Raw
Powerile”. Ning faktil, et kahe albumi vahele jääb
kolmkümmend viis aastat, pole siinkohal sõnaõigust. On asju,
mida ajahammas läbi ei ampsa.
Ja nüüd miljoniküsimus
– retro või mitte? Vastame nii – kui “The
Weirdnessi” oleks kirjutanud ja salvestanud mõni viie aasta eest
kokku tulnud Rootsi bänd, oleks tegemist püüdliku retroga.
Õnneks pole rootslastel The Stoogesega mingit pistmist ning “The
Weirdness” kõlab nii, nagu peab – vanameistrite lõdva
randmega jämmitud egotripina. 7
Mart Niineste
Art Garfunkel
“Some
Enchanted Evening”
(Atlantic)
Art Garfunkel tõmbas
mütsi pähe.
Mingis m&otild
e;ttes oli see kõik ootamatu. Mida aeg edasi, seda enam on Paul Simon,
50 per cent duost Simon and Garfunkel, süüvinud üha
sügavamale oma sisemusse. Tulemuseks pole mitte sügav muusika, vaid
tunne, nagu vahiks kuulajat teisel pool kõlarit üks suur ja
mõttetu silm, millel küll midagi öelda ei ole, ja mis ka ise
maailmast enam mõhkugi aru ei saa.
Õnneks ei ole teine pool
duost ehk Art Garfunkel jõudnud oma kuulajaid ära
tüüdata. Või pole tema ebaõnnestumisi lihtsalt nii
edukalt tiražeeritud. Uue plaadiga ta midagi uut öelda ei ürita, vaid
teeb ootuspärase tantsusammu – pöördub oma
lapsepõlve armastatud laulude ehk Great American Songbook’i
juurde. Ikka need vanad head Rodgers & Hammerstein, Irving Berlin, Harold
Arlen, Antonio Carlos Jobim ja George Gershwin.
Garfunkeli hääl
on mõõdukas, liialdusteta ja vaoshoitud, kuid kummaliselt
tasalülitatud. Just nagu ujuks merikilpkonnade parv troopilises meres,
mille lainetel sädeleb kuu. Just nagu oleks ka kuulaja üks
merikilpkonn. Mitte liiga arukas, aga ka mitte rumal. Nii umbes keskmine.
Kõva kilbiga. Mõõdukas. 6
Priit
Hõbemägi
Calla
“Strength in Numbers”
(Beggars Banquet)
Indie pimedam külg.
Aastat kümme tagasi alustasid
Brooklyni melanhoolikud eksleva ambient-muusika ja performance-kontsertidega.
Oma neljanda ja eelmise albumi “Collisions” ajaks oli Calla
aga juba peaaegu päris-rokkbändiks hakanud. Uus üllitis
astub sellest saavutatud ekstreemumist jälle sammu tagasi,
“Televise’il” kuuldud hillitsetud sosinapopi juurde, ja seal
ongi Calla õige koht.
“Strength in Numbers” on
kokkuvõtvalt öeldes väga kurb plaat. Muusikale annavad
näo kõle kitarri-sound ja südamelöökidena pulseeriv
bass, millele Aurelio Valle’i poolsosistav vokaal soojemaid
pealiskihistusi laob. Seda äraolev-monotoonset põhja laiendatakse
omakorda kobavateks interlüüdideks näiteks katkendlikku rokki
(“Bronson”) või minimalistlikult krigisevasse elektrosse
(“Simone”). Samas ei jäta kuulajat hetkekski maha aimdus
sealsamas nurga taga luuravast vaikusest.
“Strength in
Numbers” on intiimne muusika, minoorne nii meeleolu kui ambitsioonide
poolest. Depressiivsus on muidugi juba iseenesest väsitav asi, teadlik ja
väljapeetud depressiivsus seda enam. Aga need õhkõrnad
meloodiad suudavad lohutada ka. 9
Mart Kuldkepp
XXI Sajandi Orkester
“Kaheksa”
(XXI Sajandi Orkester)
Popmuusikud orkestri
ees toidavad filmifantaasiaid.
XXI Sajandi Orkester on
realiseerinud iidvana ja äraleierdatud idee ehk siis ühendanud
popmuusika(u) ja sümforkestri. Kuid nad on teinud seda nii filmilikult, et
plaati kuulates turkavad kohe pähe kümned stsenaariumid. Kui koos
Orkestriga laulab Tanel Padar “Kuu on päike”, siis tekib silme
ette 80ndate stiilis draama ületöötanud yuppie’dest, kes,
lips kaelas, kohe lõhkevat majandusmulli puhuvad. Jaan Pehkiga
idiootgeniaalne “Maiu on piimaauto” sobiks hästi Jaan Rannapi
motiividel kooliseriaali heliribale. Ivar Põlluga “Täna ma ei
skoori” toob silme ette jaankrossiliku kostüümidraama
mõnest barokiaegsest Eesti kepimehest, kes Peterburis tsaari
õukonda üritab seemendada. Sal-Salleriga “Ma palun andeks su
käest” sobiks illustreerima mõnda Taskade produtseeritud
lääget “menufilmi”. Jaagup Kreemiga “Inetu”
aga läheks hästi mõnele Ida-Euroopas filmitud Zorro-seebikale
introks. Peeter Oja originaali igas mõttes ületav versioon Toe Tagi
“Deja Vust” paneb küsima, miks pole veel tehtud kindlasti kas
või “Shrekki” löövat täispikka animatsiooni
“Bläkk Rokit”? Koit Toome lõõritatud
“Allikas” sobiks hästi Jaak Joala kangelaslikust elust
rääkivale pompöössele eluloofilmile. Ning Lauri Saatpalu
kähisev “Hiired tuules” oleks rusikas silmaauku endiselt
realiseerimata projektile “Tõde ja õigus”.
9
Margus Kiis