Talk Talk
“Natural History”

(EMI)
Kogumik kogumik.
Üks asi: millegipärast on juhtunud nii, et iga kord, kui ma viimasel ajal olen takso kutsunud (palun tehke seda vähem, see nakkab!), kõlab seal “It’s My Life”, esitajaks Gwen Stefani vana bänd No Doubt.
Teine asi: Talk Talk on natuke sinnapoole kamp, kes luges David Bowie sõnu, vaatas Roxy Musicu riideid, kuulas natuke Gary Numani ja Kraftwerki helisid siia-sinna, ning otsustas, et nendele asjadele tuleb leida teaduslik tõestus.
Kolmas: jah, selle kogumiku esimeste lugudega võib Duran Durani fänn väga hästi koos elada. Isegi kui Talk Talk tahtis oma tekstidega kedagi mõtlema panna, läks lõpuks ikka sedapidi, et: “Ohoo, nüüd tuleb see kihvt ja lihtne refrään (“Today! Today!” või siis “Talk talk! Talk talk!”) ja need ägedad sündihelid tulevad kohe!”
Neljas: Mark Hollis, Talk Talki peamees, on tagasi vaadates umbes samasuguse saatusega tegelane, nagu on David Sylvian grupist Japan. Ka Japan alustas elektro-disko-poosetamisega ning jõudis lõpuks punkti, kus pealik hakkas rääkima sellest, kuidas nootide vaheline vaikus on olulisem kui need noodid seal vaikuse ümber. Sylvian tilistab endiselt aeg-ajalt edasi, Mark Hollis aga on – hetkel tundub nii –, jõudnud muusiku ülima arenguastmeni ehk siis täieliku vaikuse juurde.
Oluline: Talk Talki suht hooletult koostatud hitikogumiku suht närviline algus ja suht raskemeelne lõpp on vajalikud, et nautida selle episoodilise, kuid paljude jaoks (Bark Psychosis näiteks) väga mõjuka grupi parimaid hetki. Friese-Greeni poolt lindistatud enam-vähem täisakustilised ja igal juhul täismelanhoolsed laulud on nagu lunapargi hirmutuba, ainult et higiste kollide asemel katsuvad sind venivad fretless-bassihelid, sünkoobis teravad trummiharjad ning resoluutselt jämedad klaverikeeled. Jah, ma pidin kasutama keerulisi sõnu, sest muidu ei usu tõsised inimesed, et see kerglane muusika päriselt ka hea on. Kuulake “Happiness Is Easyt”, muusikateoreetikud. Kuulake “Living In Another Worldi”! Ja kuni nemad neid kuulavad, kuulame meie “Life’s What You Make It’i” ning mõtleme, et huvitav, miks P. Diddy pole seda veel sämplinud. 8
Erik Morna 

 

Dikta
& ldquo;Haunting For Happiness”

(Smekkleysa)
Islandi rokipeeru-emo, mis on võimeline palju enamaks.
Kui ma selle plaadi esimest korda peale panin, pidid mu kõrvad peast ära kargama – tüüp laulab täpselt nagu Jeff Buckley! Samasugune kõlavus, tundlikkus ja vaikselt pulbitsev pinge. Ma pean tunnistama, et mind valdas tõeline heldimus ja ma kujutasin juba vaimusilmas ette, milliseid kiidusõnu ma Dikta kohta puistama hakkan. See “nõrkushetk” kestis umbes pool minutit. Avalugu “Losing Every Day” oma jeffbuckleyliku blues’imeloodia ja radioheadiliku raskemeelsusega oli veel kuidagi okei, aga sealt edasi algas puhas allakäik nagu Rooma riigis barbarite tulekuga. Mina ei saa aru, et kui neil siukese potentsiaaliga laulja on, miks need Islandi kutid siukest jubedat Ameerika pop-pungi, emo ja klassikalise roki segu peavad tegema. Kuskilt kostab Clapton, siis Panic! At The Disco, siis jälle Deep Purple ja nii edasi. Ma olen kahel käel erinevate asjade kokkusegamise poolt, aga mingit maitsekust ja kriitikameelt võiks ka ikka olla. 3
Lauri Tikerpe

 

Processory
“Processory”

(Playground Music)
Soomlased mäletavad hästi minevikku.
Ametlikult soome house-produtsent, tegelikult aga soome retromees Jori Hulkkonen ei saa 80ndatest üle. Püüdnud sinilindu koos Ultravoxi eksninamehe John Foxx`iga ja teinud aastal 2001 uushiti Corey Harti 1984. a loost “Sunglasses at Night”, laseb Jori aga edasi. Pundis Jerry Valuriga tehakse nüüd varjamatuid pastišše. Soome keeli on Processory plaat – New Orderi pastissi, The Smithsi pastissi, Duran Durani pastissi, Depeche Mode’i pastissi jne. Jori Hulkkonen võiks ollagi The Smithsi mees Johnny Marr ja Jerry Valuri New Orderi solist Bernard Sumner ehk kokku siis duo – Electronic, ainult, et AD 2007 Soomes.
Ka kogu oma armastusele 80ndate musa vastu ja Jori tundlikult taasloovale käele vaatamata ei ole Processoryl ju suuremat mõtet, kui seda on maailma parimal Eric Claptoni jäljendajal Mike Hallil. Samas usun, et Processory on vähemalt korra, sünt-rockabilly palas “Evil Twins, mõelnud oma iidolite tapmisele, mis annab õiguse lõppu kirjutada – hieno pop-teos. 6
Aleksander T. Yostafa

 

The Used
“Berth”

(Reprise)
Screamo-pundi kontsert-CD/DVD-pakett.
Kellelt: The Used koostöös Warner Musicuga
Kellele: andunud fänn
 Täname teid huvi eest. Käesolevaga teatame, et The Used on praegusel hetkel hõivatud oma kolmanda albumi salvestamisega ning kahjuks teie piirkonda esinema tulla ei saa. Ehk on lohutuseks kirjale lisatud livealbum/DVD.
Selline konstruktsioon on isegi mõeldav, ehkki tasuta plaate muidugi kusagil ei jagata. Suveniiri plusspoolele jääb täispikk kontsertülesvõte (eriti tänuväärt meene juhul kui oled The Used’i tõesti ka viimasel tuuril lives näinud) ja senivändatud videod. Miinuspoolele raskustega jälgitav kaootiline “dokumentaarium” ja vaid osa kontserdi lugusid (mis kõlavad kui laksu all möllav U2 ja laulja on päris hüsteeriline) dubleeriv CD. Aga – kuidas seda nüüd viisakalt öelda – vähetõenäoline, et see multimeediatoode kellelegi muule kui väljakujunenud fännile midagi jalustrabavat pakub. 5
Andri Riid

 

Seventeen Evergreen
“Life Embarrasses Me on Planet Earth”

(Pacific Radio Fire)
Magus kõrvaklapimuusika.
San Francisco duo debüütalb umil on head väljavaated saada 2007. a üheks mäletatumaks plaadiks; eriti muidugi nende seas, kellele Air või Radiohead midagi pakkunud on. SE suudab oma elektrooniliste alatoonidega unelevat soft-rock’i vürtsitada igasuguste erinäoliste sugemetega näiteks 60ndate Ameerika folgist ja 80ndate Briti eskapistlikust space-rock’ist, aga teistpidi ka Sonic Youthile omastest noise-vilinatest ja -kriginatest ning jazz’ist.
SE märksõna ongi eskapism; põgenemine oma hermeetilisse päikesesooja maailma, kus võib igapäevaprobleemidele selja pööranuna linnulaulu ja ojavulina saatel lõdvestuda. Plaadil annavad tooni neopsühhedeelse värvinguga vähestruktureeritud lood, keskkonnasõbralikkus ja hästiteeseldud pretensioonitus. Vahemärkusena sedagi, et bänd on omale nime teinud pea puhtalt MySpace’is ja tavapärase muusikatööstuse abita. Ütlematagi selge, et hipidele peaks see album peale minema. 8
Mart Kuldkepp

 

Electrelane
“No Shouts, No Calls”

(Too Pure)
Teise-Stereolabi liipritel tõttav kraut-pop.
Briti tüdrukutebänd on jõudnud neljandal plaadil sinna, kuhu neid loogilisema mõtlemisega fännid ootasid juba pärast 2004. aasta hitt-albumit “Power Out”. Toona pööras bänd aga trotslikult selja ning salvestas oma algusaegade vaimus pea läbivalt instrumentaalse rock-jam’i “Axes”. Uuel plaadil on pehmemad toonid ja vaheldusrikkus tagasi, kuid tüdrukute suur armastus kraut-rock on ka siin pea- või vähemalt olulises kõrval­osas. Samas mahendavad Verity Susmani “Nico meets indie-pop”-vokaal ja soojad sündisaundid krauti kalki metoodilisust sedavõrd, et võiks proovida uudset žanrinimetust “kraut-pop” (heaks näiteks plaadi esimene singel “To the East”). Grupi seni sügavaim kummardus popile on aga muretu bändžo-saatega “Cut and Run”, mõjudes vaatamata justkui kõrvaltoast kostvale laulupartiile lihtsa ja vahetuna. Electrelane’ile ainuomane kõla sünnibki “pehmete ja kõvade elementide” mõjuvast koostoimest – punktis, kus kohtuvad Neu! tõsidus ja leibelikaaslase Stereolabi lakoonilised harmooniad. 7
Tauno Maarpuu

 

Jesu
“Conqueror”

(Hydra Head)
Eepiline indie metal sööb hinge.
 Justin K Broadrick, kes on tegutsenud näiteks Napalm Deathis, Techno Animalis, Godfleshis jt. on viimasel neljal aastal pühendunud oma grupile Jesu. 2002 aastal Godfleshi laialimineku aegu sai Broad­rick närvivapustuse. Tema varasemate bändide kompromissitu industriaalse metalliväänamise kõrval ongi Jesu da point -Broadricki pohmelline ärkamine. Jesu on Alex ja tema semud “Kellavärgiga Apelsinis”, kes pärast korraliku mollipesu, Korova piimabaaris rahunenult moolokit peedivad ja Bosset ning tema Ingleid näevad. Pärast vägivallakatarsist saab hästi aega maha võtta, seda aeglasemalt paistab kõik muu peale vägivalla voolavat. Saab lasta kitarriseinal seista nagu Broadricki sõber Kevin Shields My Bloody Valentine`ga lasi, saab ideed hulpima nagu post-metal bänd Isis tegi oma “Oceanic” plaadiga.
Jesu on “Eesti otsib superstaari” saatest väljalangenute koloonia ambient, kus emod, shemod ja Kemod õhkavad “Kogu maailmavalu on minu õlgadel”. Broadrick sõnas, et ta tahtis teha täiuslikku veenide lõikamise muusikat. Päriselt. “Try not to lose yourself” laulab ta. Kuid ometigi on Jesu kaugel metal ist, mida üksmeelselt sentimentaalseks lubaksime nimetada. 9
Aleksander T. Yostafa

 

Steven Stapleton, Sigtryggur Berg Sigmarsson, Jim Haynes, R. K. Faulhaber, M. S. Waldron
“The Sleeping Moustache”

(Helen Scarsdale Agency)
Maa-alune tagur­pidikäik jätkub.
Kui teile, nagu mullegi, meeldivad tumeda ambient’iga segatud välilindistused ja juhuslikud mürad, osutub “The Sleeping Moustache” võrdlemisi asendamatuks. Kuna tegijaid on ootamatult palju, on ka kompositsioon pingeline, ja plaat müttab tumeda ambient’i, konkreetse muusika ja elektroakustika vahelises padrikus. Muusikalis-esteetilises plaanis on see täiesti hull asi, aga mida muud Stapleton (Nurse With Wound) ja Waldron (Irr. App (Ext)) tegema peakski. Plaadi kuulamiseks soovitan väga uimane, psüühiliselt stabiilne või eksperimenteerimisaldis olla, muidu võib selline paks ja stiliseeritud absurd tüütuks muutuda. Probleem on teatud klišees, mis neid (ja veel mõningaid) Briti maa-aluseid artiste päris hästi iseloomustab, ja mida “The Sleeping Moustache” ainult tsementeerib. Kõlaline süngus, juhuse diktaat, heliline absurd, ebanormaalne kompositsioon – kõik see ei tohiks ju kulununa mõjuda, aga nende esituses ikkagi mõjub. Imelik, aga mitte väga. 6
Erkki Luuk