23.01.2002, 00:00
Ado Lille markii de Sade
Harry Liivrand tutvustab senitundmatut de Sade’i illustreerijat
Eesti keelde tõlgitud markii de Sade’i peateose “Justine ehk Vooruse
õnnetused” illustreerimine 1797. aasta Hollandi väljaande ilmselt prantsuse
anonüümse autori julgete seksistseenidega gravüüridega on kultuurisündmusena
võrdväärne raamatu enda ilmumisega. Midagi nii vänget meil erootilise kunsti
klassikast varem trükitud ei ole (Boccaccio “Decameroni” kaunistavaid 15.
sajandi pilte nendega võrrelda ju ei saa). Kui mõni vagatseja hakkabki kurtma,
et tegemist on omaaegse pornograafia ümbertrükiga, mõelgu enne 18. sajandi
Prantsusmaa sensuaalsele ja libertiinlikule vaimule, mis ei jätnud kunsti
(sealhulgas raamatukujundust) mõjutamata juba vähemasti alates regendiajastust.
Pealegi, olenemata aegadest (ning iseäranis pärast Teist maailmasõda, nagu
õigesti märgib Edward Lucie-Smith), on kunsti käivitavaid jõude alati olnud
erotitsism.
Kuid “Justine’i” oleks võinud väga hästi illustreerida ka eesti
kunstnik. Nimelt lõi Ado Lill aastail 1991-1993 kaheksast lehest sarja “Marquis
de Sade” ofordi, kuivnõela ja akvatinta tehnikas. Eestis pole sarja kordagi
näidatud (v.a. ühte lehte aastate eest Eesti Ekspressis), küll on mõnda tõmmist
eksponeeritud välismaal erootilise kunsti näitustel.
Erootilise
graafikaga tegeleb Ado Lill maalimise kõrval juba aastakümneid ning de
Sade’i sari on tema graafikas erandlikul kohal. Esiteks käsitleb sari
programmiliselt konkreetset teemat, teiseks – nagu mulle näib – on sarjal ka
teatav autobiograafiline maik. Alates 19. sajandi romantikutest on kunstnikud
üsna sageli konstrueerinud isiklikke erootilisi mütoloogiaid, mida läbivad
sadistlikud motiivid. Kohustuslikumaid näiteid oleksid Picasso ja Dali, aga
veel enam seoksin vägivalda, hirmu ja erootikat ühendava kujundlikkuse meil
vähetuntud Hans Bellmeriga, kellega Lillel on mõndagi ühist. Oma sarjas käitub
Lill tüüpilise modernistina, kelle jaoks jõhkrate seksuaalfantaasiate
väljendamine muutub tähtsaks vahendiks võitluses kodanlike konventsionaalsuste
vastu nii elus kui kunstis.
Tabuks peetud seksuaalsed eelistused, mida 18.
sajandi tundmatu illustraator naiivsevõitu realismiga kujutab, võtavad Lille
graafikas erootilise sümbolismi kuju. Need on eelkõige visioonid, mitte
konkreetne tegelikkus. Need alles käivitavad vaataja fantaasia, nagu aperitiiv
häälestab serveeritava lõunasöögi nautimisele. Lill jätab mulje, et de Sade on
oma ihade süütu ohver, mitte hirmuäratav mees, kelle käes on initsiatiiv. Lille
stiil on kujundlik ja nägemuslik ning autori suhtumine oma nimikangelasse
varjamatult irooniline ja groteskne, isegi karikeeriv ja naeruvääristav,
de Sade maksimaalselt liialdatud monstrumlik tüüp. Just viimane joon teeb Lille
sümpaatseks, kui ta käituks de Sade’i suhtes tõsiusklikuna, mõjuks kunstnik ise
naeruväärsena.
Kaasaegseid portreid pole de Sade’ist peaaegu säilinud, tema
populaarseima näopildi lõi alles 1938 Man Ray. De Sade’i imagoloogiasse kuulub
peale perverssuste apologeedi ka kuningavõimu all Bastille’s kannatanu ja
revolutsionääri oreool, kes Pariisi “Section des Piques’i” sekretärina pidas
muuseas kõned Marat’ ja Le Pelletieri auks. Ray portreel näeme kivist kehaga de
Sade’i põleva Bastille’ taustal. Võimas kujund. Suure tõenäosusega lähtub Lille
portree osaliselt Ray kompositsioonist. Ülevõetud elemendiks on Bastille lehe
paremal küljel, de Sade’i leebet kivinägu asendab aga de Sade’i draculalik
irevil hammastega näokaar pärani häbeme kohal. Mitmetähenduslik kujund
seegi.