P. S. Ei saa mööda ühest kommentaarist, mis on mind painanud kogu kirjutamise ajal. Tänaseks juba kümnetes trükkides ilmunud raamat on korraga nii elamuslik kui ka kuidagi tuttav ja mitte ainult selle pärast, et selle ideed on saanud ühiskonnateaduste raudvaraks. Aeg-ajalt on mul tunne, et sedalaadi strukturalistlik ja samal ajal “intiimne” ajalookäsitlus muutus kuidagi omaseks juba hoopis varem.
Mitmed arutlused (vähemalt oma haardelt ja demokraatlikult mentaalsuselt) tulevad kuidagi tuttavad ette. Keel on teine – “elumaailm”, “võimustamata avalikkus” ja arvukad muud sõnad on vaieldamatult uued. Kuid arutlused keelekasutuse mõjust, kommunikatsioonilisest demokraatiast, salongide, sõpruskondade, salaliitude, avalikkuse jne rollist koos selle nende tähendusega kultuuri arengule on vägagi tuttavad.
Muidugi on selles noort Marxi ja Gramscit! Kuid on midagi veel tuttavamat ja need on ... Juri Lotmani uurimused. Ajalooline keskkond, mida uuris Lotman, kirjeldades õukonnaelu, salonge, salaliite (dekabristid), avalikkuse teket jne, on muidugi Venemaa tegelikkus. Tartus ei saanud avalikult küsida “demokraatia kodu” ja vabaduse tingimuste järele. Kuid probleemiasetus on lähedane – nii tajusid seda nii lugejad kui ka tsensuur. Väga kahju, et mitte ajaloolased.

Jürgen Habermas
s. 1929
saksa filosoof ja sotsioloog, maailma mõjukaimaid ühiskonnateoreetikuid. Theodor Adorno ja Max Horkheimeri õpilane, kuulsa Frankfurdi koolkonna ühiskonnakäsitluse peamisi arendajaid. Aastast 1983 Müncheni Max Plancki Sotsiaaluuringute Instituudi direktor.

Teosed:
Technik und Wissenschaft als Ideologie (1968)
Moralbewusstsein und kommunikatives Handeln (1983)
Die neue Unübersichtbarkeit (1985)
Der philosophische Diskurs der Moderne (1985)

Äsja eesti keelde raamatuna “Avalikkuse struktuurimuutus” jõudnud  Jürgen Habermasi habilitatsioonitöö  “Strukturwandel der öffentlichkeit” ilmus originaalis 1962.