Imekena diskotüdruk, kes on astumas Kylie aluskitesse.

Kas meil on vaja uut Kylie Minogue’i, olukorras kus vana kärab veel küll? No ma ei tea... tegelikult, miks mitte!

Nagu Kylie, nii on ka Holly Austraalia beib. Ta mängib samas seebi­oope­ris, kust Kylie omal ajal tuule n-ö tiibadesse sai. Tedagi peetakse briti kultuuriruumis tubliks keskmise kaliibri sekspommiks. Ja Holly hääl on niisama kehvake nagu vanal heal Kylie’l.

Suvel hakkas raadiotest immitsema “Kiss Kiss”, kaver Tarkani vanast musi­­mi­selaulust, mida – kui ma ei eksi – esitab ka Marju Länik, kes on uus Anne Veski. Sellist türgi-tatari estraadi, mille õige koht on Mustal merel sõitval kruiisilaeval, leidub plaadil veel paar näputäit (“Tuck Your Shirt In” ja “Down Boy”). Ei viitsi mõelda, on see vihje Holly Vukadinovici Balkani päritolule. Suurema osa noorele lauljatarile eraldatud ajast sisustab para­ku nõdravõitu europop, mis toob meelde Spice Girlsi luigelaulud.

Peab olema noor pliks või pedofiil, et käesolevat oevret täiel rinnal nautida. Aga siuke Holly sihtgrupp ju ongi. Seega, pole hullu, alguse kohta kärab küll! 5

MART JUUR

Peven Everett
“Studio Confessions”
(ABB Soul)

Üks kolmest albumist, mille põ­ran­da­aluse souli mees tänavu tegi.

Hoolimata sellest, et Peven Everett on kõigest 25aastane, on ta juba jõudnud muusikaajalugu teha. Ni­melt räägitakse, et tema ja Roy Davis Jnr’i lugu “Gabriel” pani aluse siiani populaarsele stiilile UK garage, mida ka 2 stepina tuntakse. Sa­muti on ta oma häält laenanud deep house-klassikaks saanule, Men From Nile’i “Watch Them Come”.

Ilma igasuguse liialduseta on Pe­ven üks viimase aja omapärasemaid lauljaid. Kui enamik hetkel armasta­tud r&b lauljad, kas siis meelega või nõuab seda turg, kõlavad kahtlaselt ühte auku, siis Peven Everetti talent särab täiesti oma­ette valguses. Isegi kui ta magus on, siis see ei mürgita, vastupidiselt enamikule r&b’le.

Kuna Peven omandas jazz-hari­du­se juba puberteedieas, siis pole va­hest eriline üllatus, et kõik lood “Studio Confessionil” on poisi enda kirjutatud ja esitatud. Kui miski üld­se häirib, siis pisuke liigne vaos­hoi­tus. Teine analoogselt andekas ja oma­näoline underground-r&b laulja, Amp Fiddler, teeb regulaarselt koos­tööd Moody­manniga ja tema puhul sellist probleemi ei teki.

Kui kogenematule muusikahu­vi­li­sele võib Moodymann ja Amp Fiddler pisut liiga teha, siis Peven Everett on ideaalne underground-r&b-ga esma­tu­tvumiseks. 8

RAUL SAAREMETS

Filmimuusika
“The Guru”
(Universal)

Muusikat kinos jooksva komöödia taustalt.

“The Guru” ehk “Seksiguru” plaadi võiks saata kosmosekapsli sees mõne teisejärgulise planeedi suunas! Sellest võib sündida palju head!

a) tulnukad teavad juba ette rõõmustada, et kiire tegutsemise korral leiavad nad Maalt võrratud Jimi Mistry ja Marisa Tomei!

b) ehk oskavad maavälised intelligendid lahendada mõistatuse, kuidas ometi suudavad Bombay produtsendid viiulikoori nii hüsteeriliselt kiunuma panna!

c) kui tegu on kurjade ufodega, siis on peenike ðanss, et kuuldes “Macarenat” loobuvad nad sõjaretkest!

d) Diana Krall leiaks lõpuks tänuliku publiku!

Igal juhul mõistab iga seda plaa­ti kuulav olend, et Maa hümn kan­nab nime “Chori Chori Gori Se”. Muu­seas, see on jube karm lugu! Iga seda kuulev olend hakkab auto­maatselt vähemalt kahest kohast tilkuma!

9 heade, 3 halbade lugude eest! Kokku 6!

ERIK MORNA

Onyx
“Bacdafucup Part II”
(edel)

Kustunud hip-hop-nimi püüab liiga kõvasti.

Onyxi esimene “Bacdafucup” aastal 1993 näitas, et ka dark hardcore hip-hop võib müüa miljoneid, ent algusest peale on see Onyxi puhul tundunud kuidagi mängituna. Kui DMX või Mobb Deep mõjusid usutavalt, siis Onyxi tigedus ja ropenda­mi­ne oli taoline... püüdlemine. Ja antud “Bacdafucup Part II” on juba täielik ülessoojendatud supp. Üks hea lugu on, singel “Slam Harder”, ent ülejäänu on rohkem haip stiilis Onyx is back and we are still hard. Igav ja punnitatud “hardcore”. 4

MAREK KALLIN

The Wallflowers
“Red Letter Days”
(Interscope)

Dylan juunior ronib tagasi hitiratsu selga.

Kuna The Wallflowersi eelmine album talle pandud kommertsiaalseid (ja kindlasti ka kunstilisi) ootusi kuidagi ei täitnud, istusid Interscope Recordsi A&R kollid Jakob Dylanile aktiivselt kukile. Anna meile hitte, raadio-rock’i kuningas! Kirjuta laule, kirjuta neid nii, nagu su surematu isa neid varrukast laseb! Ja Jakob kirjutas. “Red Letter Days” on peaaegu täiuslik plaat iga kolmekordse A tähega (Adult Album Alternative) oma raadiojaama formaati tähistava programmidirektori kõrvadele. Olgu see avalugu “When You’re On Top”, “How Good It Can Get”, “See You When I Get There” või mis tahes teine laul – raske rotatsioon ning armutud autorikaitse rahad on garanteeritud.

On taolist peavoolu pop-rock’i maailmas ikka veel vähe, et teda juurde sünnitada? Kindlasti mitte, ent “Red Letter Days” kõlab märkimisväärselt paremini kui enamik sarnast kraami. Just nimelt kõlab. See plaat pole kohustuslik õppematerjal mitte üks­nes lombi taga heli keeramist tudeerivatele tulevastele Trevor Hornidele, vaid võiks sihtots­tarbelist kasutamist leida ka siinse muusikaakadeemia nupukruttimise loengutes. Kuigi järeldus võib olla valus – õpi, palju sa õpid, järgmist müürilillede plaati kutsutakse kokku miksima ikkagi Tom Lord-Alge. Ja, no offense meant, õigesti tehakse. 7

MIHKEL RAUD

Chris Rea
“Stony Road”
(Edel)

Haigus viib staari rajalt kõrvale; ja jumal tänatud.

Korraks tundus mulle, et nüüd ongi minu kord arvustada plaati, millel võiks olla palju kuulajaid, mis aga on täielik jama. Chris Rea on olnud edukas “tundeküllane” ja “sügav” popartist; kolleeg Siimu kõige koledamate lugude tabelis on “Road to Hell” auväärsel kohal. Minu jaoks on Rea sümpaatne pigem vanaauto-fännina.

Mingist jubedast sisehaigusest pärast eluohtlikku tundidepikkust operatsiooni kosunud Rea pöörab siin hoopis bluusi. Väga klassikalisse bluusi. Ma ei ole bluusisõber, hoiatan. Kuid siiski.

Ma ei tea, mis partiisid mängib Rea ja milliseid bändikaaslane Robert Ahwai, mõlemad on aeg-ajalt aga minu jaoks piisavalt ebatüüpilised kitarristid. Nad mängivad bluus­kitarrismi traditsiooniga, ei lammuta, aga intrigeerivad.

Kohati kõlab traditsioon nagu sünge tumesinine gospel, ja need on liiga pika topeltplaadi parimad hetked. 6

 TÕNU KAALEP

Public Enemy
“Revolve­rolution”
(edel)

Poliitika, paranoia, vihane skrätð? Jah, nad on selles vallas ikka veel meistrid.

Äärmiselt ebatavaline plaat. Ühele diskile on kokku surutud üheksa uut lugu, neli remiksi, kolm live-versiooni ning lisaks veel paar interv­juud. Mõnes mõttes kokkuvõte perioo­dist 1987–2002. Bänd ise ütleb “A Trilogy Within A Trilogy”. Ebatavaline on ka muusika, sellist jõulist old-school skrätðimist ja biite prae­guses hip-hopi peavoolus ei kohta. Ent kas Public Enemy oli üldse kunagi hip-hopi pea­vool? Nad äratasid oma poliitilisusega tä­he­lepanu, ent NWA oli see, mis müüs. Sama lu­gu on ka praegu, endine NWA liige Dre on ti­pus ja Public Enemy müüginumbrid pole kiita.

Ent muusikaliselt ei oma see kõik tähtsust, sest erinevalt näiteks Onyxist on igas Public Enemy uues loos endiselt uskumatu annus rä­me­dat power’it. Chuck D, Flavor Flav, Termi­na­tor X on kõik sama heas vormis kui 1988 ja “5.4.3.2.1.. Boom” on igati nende tolleaegsete hittide vääriline; “Son Of Bush” jälle tões­tab, kuidas muusika ja poliitika võivad väga edukalt kokku käia. Ai­nus, mis plaadi väärtust alla tõmbab, on fännikonkursi võitnud tüüpide mõttetud remiksid kunagistest hittidest.

Raske on bändi vaimse isa Chuck D’ga nõustuda, et hip-hop praegu hirmsas kriisis oleks, ent iga uus Public Enemy plaat annab sellele puuduoleva energiavärvingu. 8

MAREK KALLIN

Jephte Guillaume & The Tet Kale Orkestra
“Voyage Of Dreams”
(Spiritual Life Music)

Spirituaalse tantsujumala debüüt-LP kordustrükk.

New Yorgi ülikoolides kariibi kultuurist loenguid pidav Jephte Guillaume, kes ühtlasi on andekas DJ ja hinnatud multiinstrumentalist, debüütalbum ilmus tegelikult juba 1998. aastal. Küll Spiritual Life’i tõusvat päikest kujutava lo­go­ga signeeritud, kuid ainult Euroopas vähesel hulgal levitatud meistriteos ku­ju­nes peagi tagaotsitud rariteediks. Nii mõnedki kohalikud tantsugurud män­gisid plaadi peamised hitid (“Kote Moun Yo”, “Ibo Lele” ja “Al Di Yo”) tun­tuks, mille kaudseks tulemuseks oli kodumaine suurem huvi sügava ja spirituaalse tantsumuusika vastu ja maestrote Joe Clausselli ja Antonio Ocasio siinkäigud.

Haiitilt pärit ja oma muusikas selle mõjutusi ning kreooli keeleruumi esindav Jephte Guillaume, kes kuulsust kogunud ka kui Mary J Blige’i ja A Tribe Called Questi bassist, on olnud Spiritual Life’i peamisi tegijaid juba aastaid. Nüüd CD kujul ilmunud albumile ennustatakse suurt läbimurret. Ostke see kas või suurepärase ümbrise või veel parem – võr­ratu ja huvitava tantsumuusika pärast, mida house-þanriga kuidagi pii­ra­ta ei tahaks. Siin on palju rohkem – kõrvulukustavad dþunglihääled, mee­letud trummisoolod ja voudou-vibe. Ja mitte äraleierdatud moel, vaid igal hommikul uuesti inspireerival ja närve rahustaval. Parim jõulukink. File Under Dance! 9

DJ DRUMMIE

Roxette
“The Ballad Hits”
(Capitol)

Ei! Nimest hoolimata pole tegu piraat-toodanguga.

Nüüd on see koht, kus peaks rääkima vist popmuusikatööstusest laiemalt? Eri­ti Rootsi popmuusika­tööstusest? Sest nii nagu Roxette ei ütle midagi isiklikult mi­nu­le, nii pole ka minul öelda midagi isik­lik­ku Ro­xet­te’ist. Ikka need müüginumb­rid ja edetabelikohad. Kes iganes ka ma­si­na­värgi käima lükkas – see insener on ammu koju läinud. Ainult robotid tiksuvad väsimatult tühjas, tolmu­vabas mon­taaþi­tsehhis ning pa­ne­vad valmisdetaili­dest kokku üha uusi romantilisi hitte. 1

MART JUUR

Dictaphone
“m.=addiction”
(City Centre Offices)

Nukker pasun ja elektroonika Saksamaalt.

Spaceheadsile üllatavalt sarnane artist, ent Saksamaalt. Muusika on hea, igasuguste “alaläviste” pluginate ja plõksudega, intelligentsem kui Spaceheads, aga pasunarindel maksab see valusalt kätte, sest see on eriline pill – mida suurem idioot selle kallale lasta, seda parem tulemus on.

Dictaphone on intelligentne ja Spaceheadsist selle võrra viletsam. Teisalt aga on nende lood tervikuna pisut paremad, ja siin on midagi muud ka peale pasuna – saksofon, klarnet, pluginad, vokaal jne. Nii et kokkuvõttes umbes sama hea? “Discon­nec­ted” on juba väga hea, ja sama võiks ehk öelda ka “Tempelhofi” ja eriti “Tango Doerelli” kohta. Eleegiline, huvitav ja nukker plaat. 8

ERKKI LUUK

Spaceheads
“Low pressure”
(BiP_HOp)

Trompetihelid UK udustelt nõmmedelt.

Spaceheads tegeleb ühega vähestest asjadest, mis eelkõige just infoühiskonna tingimustes erakordselt positiivsed näivad – nimelt pasunaga. Plaat kujutab endast pasunaid huikamas vähepingsa, low key & pressure electronica kohal.

Muusika toime kohta tuleb märkida, et mida madalam rõhk ja udusem lugu, seda parem see on – ja lõpu poole lähevad need juba üsna uduseks (“Fog”, “The Hut”, “Red Shift”). Üldiselt on palad väga erinevad, mõned ka rütmikad ja energiast pakatavad, aga omamoodi kohatuna mõjuvad nad siiski kõik (ja sellel albumil veel eriti). Tervistav, eriti “Red Shift” ja “Over the Moon”. 8

ERKKI LUUK

Erinevad esitajad
“The Best Of Bond... James Bond”
(Capitol)

Laulud, mis aidanud maailma päästa.

James Bond on üks moodsa maailma elujõulistest kunstmuinasjuttu­dest, aga mis nostalgiasse puutub, siis andke mul­le, vanale sovetile, kelle lapsepõlv möö­dus Lõuna-Eesti padrikutes väljas­pool Soome televisiooni leviala, andeks, et “17 keva­dist hetke” ja Ðuriku seiklu­sed hoo­pis hõllandusttekitavamalt mõ­ju­vad. Samas elab maailmas tohutu hulk inimesi, kes pikisilmi ootavad iga uut fil­mi, umbes samamoodi nagu sai ooda­tud Nõmmiku ja Abeli vana-aastaõhtusi teleshow’sid, ning neile on käesolev juubelihõnguline kogumik muidugi taevamannapudrumägi.

Bondi-linastusele eelneb alati aþiotaaþ teemal: kes laulu laulab? Popstaar, kellele see au osaks saab, on justkui kõrvust tõstetud ja tema maine kerkib või vähemalt paraneb (välja arvatud A-ha, kelle impotent­sus on kaasasündinud ja ravimatu, nagu näitab ka “The Living Day­lights”). Tegelikult ei meeldi nendest 90ndate meloodiatest mulle eriti ükski, välja arvatud “Goldeneye”, ilm­selt Tina Turneri elu parim esitus.

See pole põrmugi originaalne seisu­koht, aga klassikalised Bondi-hitid tulid ikkagi Shirley Bassey, Car­ly Simoni, Nancy Sinatra ja teiste 60. aastate megabeibede suust.

Aga kuhu jääb siis “Live And Let Die”, küsib nüüd valvas lugeja? Vas­tan: ikka sinnasamasse klassikute kategoo­riasse – sest kui mõtlema hakata, siis mis see McCartneygi ilma Lennonita on kui üks 60ndate megabeib? 7

MART JUUR

Jeff Mills
“At First Sight”
(React)

Kõrgi techno-staari kogumik.

Plaadil on rohkem dimensioone kui keskmisel tehnoplaadil, aga vaatamata valitsevale atmosfäärilisusele tegeleb staar-DJ Jeff Mills ikkagi rütmide saatel inimeste liikuma panemisega – kunst, mille valdamine ongi mehele nime teinud. Kuid tegemist ei ole 100% klubi­keskkonda kuuluva materjaliga. Plaadi meloodilised struktuurid lubavad pärast selle käivitamist ka tugitooli istuda. Vastukaaluks plaadist õhkuvale kogemusele jääb aga kõigele vaatamata puudu värskusest. Tegemist on nüüdseks juba pisut ehk ajalukku jäänud Detroiti tehno parimate päevade meenutusega. Varasema kokkupuute puudumisel Jeff Millsi loominguga soovitaks plaati kindlasti, sest siia oleks justkui koondatud kõik senised ideed ja mõned aastatetagused lood on leidnud ka uue vormi. Aga hoiatusena olgu ka mainitud, et Axise (Jeff Millsi plaadifirma) parimate aegade energiat siit ei leia. Seda energiat olekski saanud tabada vaid oma ajastu kontekstis ehk siis teada-tuntud tõdemus, et hilinemise korral tuleb leppida pinnavirvendusega, mida ei maksaks kõne all oleva teose puhul mõista selle sõna negatiivses tähenduses. Paraku toimub tänapäeval liiga palju jõudmaks olla kõigi nähtuste sünni juures. 6

AIVAR TÕNSO

Tracy Chapman
“Let it Rain”
(Elektra)

No more talkin’ ‘bout a revolution.

See on üks ilus plaat. Tracy Chapmanil on ilus hääl; ja PJ Harveyga kuulsaks saanud produtsendi John Parishi valitud ülekaalukalt akusti­lised pillid heade mängijatega loovad õdusa ja turvalise õhustiku.

Ilusad laulud on lihtsate sõnadega, aga mitte banaalsed, mitte päris naisteajakirja-luule. Mitte ka feminism.

Samas on Chapmani plaadis mingit möödaminevust, mingit hallust. Kui püüda mõnda lugu meenutada, tuleb ikka vana hea “Talkin’ bout a revolution”. Isiksuse, isikliku stiili, muusikamaitse ning publiku nõudmiste piirid on Chapmani teel ees, kuigi see tundub olevat huvitav isiksus.

Kujutlus ajust, mis pannakse karpi (“Hard Wired”), et seal kõik down­load’ida, jääb painama. 6

TÕNU KAALEP