albumid
Kronos Quartet
“Nuevo”
STRONG>
(Nonesuch)
See ei ole mingi klassikaline
muusika, ärge laske end eksitada.
Kronos Quartet on üha vähem akadeemilise muusikamaailma osa ja
üha rohkem üks radikaalne bänd, kes ei kohku tagasi mis tahes
koostööpakkumistest, kõrvalteedest. Tavalised “kõrge”
ja “madala” lahtrid ei kehti neile enam ammu.
“Nuevo” on linnulennuline
valik 20. sajandi mehhiko muusikast. Kõrvuti on suisa kitði,
rahvaviisiseadeid, mariachi-muusikat ja moodsate heliloojate keerulisi
töid; mehhiko muusikamaailm on selles vaates sõbralik ja kaootiline
kogum, kaktuste vahele mahub nii süngeid intellektuaale, vuntsidega
külamehi kui ka kokteili imevaid trendiinimesi. Aeg-ajalt laulab
mõni vanainimene salmi-osi; kaastöölisteks on nii bulgaaria
päritolu argentiinlane, arranþeerija ja helilooja Osvaldo Golijov
kui ka rock-bänd Café Tacuba.
Lõpuks suutsid kronosed
mindki üllatada: plaat lõpeb tantsumiksiga!
9
TÕNU KAALEP
Nuspirit Helsinki
“Nuspirit Helsinki”
STRONG>
(Guidance)
Jazzivad, soulivad, tantsivad soomlased.
Teate küll ju, et kui mõni viisijupp kummitama hakkab, siis
muudkui kummitab ja kummitab. Eriti hull on lugu, kui tegemist on mõne
juhuslikult poes või bensukas kuuldud rõveda pophitikesega.
Õnnistagu mind Kõigevägevam, et ma ei peaks enam kunagi oma
peas Meie Meest või Celin Dioni ketrama. Samas, viimasel ajal on
hästi läinud, sest juba mitmendat nädalat ümisen ma
Nuspirit Helsinki “Seis Por Ochot”. Tõeliselt kauni meloodiaga
soul-jazz-number, mille autoriteks uskomatonta, mutta totta: ülelahe
poisid.
Nuspirit Helsinki debüüt, nagu ka Jazzanova tänavune,
on tervikuna ikkagi pisut tüütu, kohati lausa igav. Ju siis selle
neo-souliga juba on nii, et ma eelistan pigem nende inspiratsiooni allikaid,
kui nad just sinna midagi uut ei lisa.
Samas on seda plaati ka pisut kurb
kuulata, sest eesti muusikud on sellisest tasemest mitte pooleteise tunni, vaid
valgusaasta kaugusel. Miks? 7
RAUL SAAREMETS
Arto Lindsay
“Invoke”
(Righteous Babe
Records)
Brasiilia New Yorgis, sentiment ja neurootilisus.
Dilemma: kas olla moodne bossanovaartist või tuntud headuses, kuid
vähemuslik ja vahel destruktiivne New Yorgi avangardstaar? Arto Lindsay
tahab mõlemat, korraga. Aga mitte palju ja mitte kohe. Tema positsiooni
ja muusikameetodi kirjeldamine võiks viia mingi sünteesijutuni, aga
süntees on juba toimunud, Lindsay muusika on valmis juba viimased kolm
albumit. Mitte lõplikult, mikroskoopilisi nihkeid ja uusi detaile
lisandub pidevalt, kas või siin plaadil aafrikalik kitarr loos “You
Decide” või “Over/Run” paari antud kontekstis uskumatult võimsa
reggae-bassikäigu ning kummalise hammondiga. Muidu nagu alati, Brasiilia,
samba, bossanova, hõredad elektroonilised biidid, veidrikest
kaastöölised. Mitte uuenduslik, aga õdus, korraga teravnurkne
ja sentimentaalne muusika. 8
TÕNU KAALEP
Def Leppard
“X”
(Bludgeon
Riffola)
Soft-heavy peerud, ikka veel ametis.
Nüüd on selline piinlik lugu, et kogu lugupidamise juures, mida ma
Def Leppardi vastu tunnen, pole mitte kuidagi võimalik nende uut albumit
heaks kiita. Nagu paljud naised langevad kriitilisse ikka jõudes
tselluliidi küüsi ja meestele sigineb külge kurikuulus “vanamehe
hais”, nii hakkavad vanad rock-bändid kannatama kroonilise
ballaadipidamatuse käes. Def Leppardil, tõsi küll, on selle
tõve suhtes kogu aeg tugevam eelsoodumus olnud kui AC/DC-l või
Motorheadil.
Kirjutan praegu neid ridu ja mõtlen: käes on august
– ohtlik aeg, mil kõik haavad mädanema lähevad, sest
õhk on batsillidest paks. Tubekate kidramees lasi endal hullu peaga
tarkusehamba välja tõmmata ja oleks äärepealt paistetuse
kätte lämbunud. Praegu tuleb olla eriti ettevaatlik ja kogu aeg viina
ning kanget kummelitõmmist juua! Õnnetu “X” ongi nagu
romantilisest küünlavalgusrokist pakitsev furunkel hairmetal’
EM>imehe kaenla all... Uhh, kole! Ja valus, kui deodoranti peale
lasta.
Ometi leidub põhjust lõpetada natuke heatujulisemalt.
Kui mõni on ehk unustanud, et Def Leppard oli üks neist, kes tegi
80ndatest kaheksakümnendad, ja et tänapäeva sportlik nu-metal
sisaldab väga palju “Hysteriat” ja “Pyromaniat”, siis kaks
suurepärast laulu sellel plaadil (“You`re So Beautiful” ja “Four Letter
Word”) tuletavad meile selle uuesti meelde. 4
MART JUUR
Ms Dynamite
“A Little Deeper”
STRONG>(Polydor)
UK-garage’i printsess. Kandidaatalbum tänavusele Mercury muusikaauhinnale.
Briti hetkel kuumima r&b laulja debüüt kergitab vastandlikke
mõtteid. Esimese hooga tekitasid need viisteist pala minus teatud
pettumust. Olles tuttav Miss Dynamite’i varasemate jõuliste katsetustega
UK-garage’i vallas ja kaifinud tema ägedalt küpset
raggahäält, on mõneti masendav kuulda albumi peal liialt
ameerikalikku stamp-saundi. No hästi, USA r&b on küll globaalne
ja isegi suhteliselt universaalne standard, kuid just briti muusika puhul
ootame nutikalt innovatiivseid ja põikpäiselt originaalseid
kõrvalekaldeid ameerika mallist.
Teisalt jälle on Ms Dynamite
omas sarjas ikka pagana hea ja loodetavasti ootab tulevikus teda ilus
karjäär. Pean silmas eeskätt selle 21aastase tüdruku
süütult sooja, kassikult pehmet ja hõrgult dessertlikku
ragga-soul-vokaali. Tema häälevalitsemine on peaaegu geniaalne ja
tahtmatult tekib võrdlusmoment Lauryn Hilli rabava sooloplaadiga
“Miseducation”. Sama loomulik, sama sundimatu, sama ehe.
Miamis, Londonis ja
Stockholmis plaadistatud album on kahjuks siiski liiga ebaühtlane, et
moodustada tugevat tervikut. Väljapaistvamad palad on leebe “Dy-na-mi-tee”
ja laheda refrääniga jamaikalik “Sick’N’Tired”. Samas on kahju, et
plaadi müügiversioonilt on välja jäetud ülimalt
äkilise raggapower’iga “Ramp”, mis leidub albumi promo-versioonil. Kuid
pole hullu, Ms Dynamite plahvatab ka ilma selle sütikuta kergelt.
8
KOIT RAUDSEPP
Jazzanova
“In Between”
(Jazzanova/Compost
Records)
Murtud rütmide ja nu-jazzi teerajajad Saksamaalt.
Üheksakümnendate teisel poolel mitme DJ-tiimi ühinemise
järel Jazzanovaks saanud kuueliikmelise Berliini pundi esimesed
bossa-beat-jazz-house-vinüülid tekitasid keerise Germaania
tantsutabelites ning tulised sessioonlaivid/DJ-setid ja vääramatult
maitsekad remiksid panid neist varsti rääkima ka ala asjatundjad
ülejäänud Euroopas. Gilles Peterson kutsus nende muusikat
hellitavalt kui bavarian beats (baieri biidid, ehk vaimukas parafraas
ibizalaste toonasest vinguvast dance-stiilist ballearic beats). Raul Saaremets
näitas mulle iga kord vaimustunult järgmist uut Jazzanova 12tollist
ja mina üritasin tema eest varjata professionaalset kadedust.
Kuid sama
kindlalt kui kinnistus Jazzanova nimi singlimaailmas, lükkus
järjekindlalt edasi debüütalbumi reliisidaatum. Alles aastal
2000 otsustas grupp avaldada esimese täispika heliplaadi, “Remixes 1997–
2000”. Kahjuks on see fantastiline kogum – varem peamiselt
vinüülmaterjalil ilmunu ümbertöötlusi –
jäänud tänaseni nende poolt ületamata.
“In Between”
sisaldab küll kõrgetasemelist produktsiooni ja mitmeid häid
ideid, kuid paraku on album varemilmunute – eelkõige aga remiksplaadi
valguses sutsuke kahvatum, kui oodata võis. Ok, siinkohal ei taha ma
plaati sugugi pilbasteks taguda. Kas või juba kahe Vikter
Duplaix’ (oodake tema uue sooloka ilmumist!) poolt sisse lauldud pala ja
Capitol A (tasub kuulata selle underground-hip-hop-rühma tänavu
ilmunud esikplatet) stiilse räpploo pärast. Soovituslik, aga mitte
kohustuslik. 7
KOIT RAUDSEPP
Alpinestars
“White Noise”
STRONG>
(Virgin)
Leebed elektroonikud, külas Brian Moloko…
Glyn Thomas ja Richard Woolgar on Põhja-Inglise elektroonikaduo, kes
jätkab oma teisel albumil rännakut kaheksakümnendate rokiliku
eksperimentalismi ja üheksakümnendate atmosfäärilise
õhupopi radadel. Siiski on nüüdseks loobutud liialt otseselt
kopeerimast kas või New Orderit ja Airi ning rohkem on konkretiseerunud
isiklik visioon antud teemadele.
Peaasjalikult pehmemat maneeri
vokaal-elektro-pop on täiesti söödav nii lihtsama
meelelahutuslikuma muusika kuulajale kui ka pisut keerulisemate
kompositsioonide otsijale. “Snow Patrol” on tugeva electroclash’i
mõjuga, kalk vokaal on siin eriti sugereeriv. Hüpnootiline “Hotel
Parallel” seevastu tsiteerib üpris kavalt Giogio Moroderi legendaarseid
soundilõike. Kolmas väljapaistev pala on hoogne “Carbon Kid”,
üsna sakiline rock, kus stiilse vokaalpartii esitab Placebo laulja Brian
Moloko. Ülejäänud kümme pala demonstreerivad aga nimetatute
lahjemaid korduvvariante ja albumi kui terviku suhtelist ebaühtlust.
6
KOIT RAUDSEPP
Erinevad esinejad
“Intermedium from One 2 Two”
STRONG>(Intermedium)
Saksamaise eksperimentika-leibeli kogumik.
Suure ning põhjatu tarkuse, artistide ideaalsevõitu valiku
ning promo-mootorite (Bayerischer Rundfunk / Hörspiel und Medienkunst’i,
Strunz! jm) usina rehepeksu tulemusena on Intermedium Recordsist saanud teeraja
kogu ekperimentaalses muusikas, midagi umbes taolist, nagu Mego on
eksperimentaalses elektroonikas. See duubelkogumik kujutab endast plaadifirma
poolt endale püstitatud “monumenti veel eluajal”. Siin on kõik
Intermediumi “hitid” läbi aegade: Console / Thomas Meinecke (minimalistlik
ja haige “elektromagneetilise laine” techno), soundscape artist Philip Jeck
(30st vinüülimängijast väljakeerduv magusalt ragiseva
analoog-kõlaga installatsioon), pasunahäälse saksa
jalgpallikommentaatori Günter Kochi, Heideggeri ja Becketti
sõnavõttudest toodetud “sümfooniad”, psüühilised
soundtrack’id, põrandaalused ravi-bootleg’id, väänatud ja
keelatud electronica, stiiliuuendus, kontseptuaalsed taiesed, fiktiivne
kuuldemäng, kustutatud, poeetilised ja pealtnäha tähtsusetud
lood, DJ Spooky, Kid606, Move D... ühesõnaga, siin on kõike,
mida (haige) mõistus kannatab välja mõelda.
10
ERKKI LUUK
O. Lamm
“Snow Party”
(Active
Suspension)
Lap-top-muusikat Prantsusmaalt. Mitte just kõige parem.
Nõustugem, et idee vormida puhtast glitch’ist ja mürast “pop”-
lugusid on vähemalt intrigeeriv. Seni on midagi võrreldavat teinud
Hood, kuid nemad võtsid popi asemel sihikule indie, ja meetodiks oli
lihtne kombineerimine. Olivier Lamm on midagi muud: ta üritab digitaalsest
rämpsust popformaadis lugu teha, ja eriti hästi see tal ei
õnnestu. Raskestimääratletav digitaalne juga jääb
joaks, kus vaid ajuti mõni popformaadi element äratuntavalt
vilksatab, et siis kohe uue pealevoolava segu alla mattuda. Ei usu, et O. selle
üle eriti kurvastaks – muusika on nii vaheldusrikas, et Lammil pole vist
endal ka õiget ettekujutust, milline see popformaat (mida ta
väidetavalt rekonstrueerib) olema peaks. Küll on siin aeglast
“kuschelrocki”, küll tehnot, aga kõike nagu pooljuhuslikult. O. ei
tea, mida Lamm teeb, või oli see vastupidi. 6
ERKKI
LUUK
Slopshop
“Interpretations”
(Poets Club
Records)
Brian Eno sõber, õpilane ja kloon.
Slopshop on 32aastane saksa muusik J. Peter Schwalm; või tema
bänd, kuidas kunagi. Eelmisel aastal koos Brian Enoga albumi salvestanud
artist töötleb siin enda ja teiste lugusid, annab oma lugusid
muuhulgas Enole ja Jimi Tenorile lammutada, laulab soiguval enolikul
häälel hispaania, inglise ja kurat teab mis keeles läbi
vokoodri, taustaks enolikud bassikäigud ja rütmid. Natuke enolikku
elektroonikat, tõsised enolikud klahvpilliakordid.
Võibolla
hakkabki Eno plaate nüüd Schwalm valmistama? Vana Brian saab siis
tähtsamate asjadega tegeleda. 7
TÕNU KAALEP
Suba
“Tributo”
(Ziriguiboom/Crammed
Discs)
Serblane, kes peaks olema kuulsam kui Milosevic.
November 1999. Tulekahju Sao Paulos. Brasiilia popmuusika tõusva
tähe, serblasest produtsendi Suba, õige nimega Subotici, stuudio
põleb maha, Suba ise saab surma, tema salvestused hävivad.
Ma ei
ole mingi leibli-fänn, kuid selle remikside ja pühenduste plaadi
tootja, moodsale brasiilia muusikale keskendunud Ziriguiboom on üks mu
lemmikuid ikkagi. Muidugi on belglaste ettevõte suunatud
brasiilialikkuse müümisele, tõlkimisele ja
tõlgendamisele, kuid mida me sealmaal tehtavast muidu teaksime?
Ilus
kummardus globaalküla elaniku mälestuse ees. 7
TÕNU
KAALEP