Hästi. Neil on ammuse Ameerika tabeli number üks hitt ja minul ei ole. Ja nõndasamuti neelan alla sellegi tõsiasja, et ma kunagi ei hakka esinema Pühajärve Beach Partyl. Selle kõige võrra on nad must ees. Aga mul ei ole sellist ilgust oma CVs nagu “Stand Up” ja pole ka tulemas. Ja see on trump, mida ma kavatsen kaua nautida. Ärge ainult tulge mulle rääkima, et vot on alles camp… Et on nõnda halb, et on juba pisut hea või kuidagi nii. See diskosimman on üdini loll igas tema üheteistkümnes ilmingus, nii halb, et on juba liiga halb.
Aga ma ei tea – äkki teile meeldiks? Tahate seda plaati endale? Tulge, küsige ja võtke – Eesti Ekspress, Narva mnt. Veel parem – helistage ette. Aga ma hoiatan. Teie üle hakatakse naerma ja valjusti. 1
TÕNIS KAHU

Uncle Kracker
“No Stranger To Shame”

(Lava)

Kantris hulpiv Kid Rocki proteþee.

Kes kurat on see Uncle Kracker, kelle laulud liigutavad minu vana südant ja kikivad mu vana ässi? Mingi Nashville’i jopakolla kindlasti? Tühjagi – tuleb välja, et käesolev onkel on Kid Rocki parim sõber ja mister Kidi isiklik diskor. Vat kus lops! No kas oleks osanud arvata, et armsaima kantrialbumi, mida mu vanad kõrvad viimasel ajal kuulnud, teeb üks rock-DJ?
Me teame, kujutame elavalt ette, missugune võiks olla, peaks olema ja tavaliselt ongi tüüpiline DJ sooloprojekt. Huvitavad sämplingud, kõrgtehnoloogiline tulevärk, prominentsed külalised, biidid ja saundid ning nõnda edasi. Krackeril on ainult omaenda hääl ning täiesti tavaline bändiinstrumentaarium (kitarrid, trummid, orelid ja suupill, kõiki neid käsitleb teine kidrocklane Michael Bradford). Pluss sundimatu ja loomulik rahu, millega mees kantriarsenali kuuluvat standardvarustust kasutab – aga see omadus on vist paljudel ameeriklastel kaasasündinud?
Nojah, kui nii võtta, siis on “No Stranger To Shame” ju puhas USA raadioelmar mõtlevale farmerile. Aga mis siis. Mõnikord mulle tundubki, et olen mõtlev farmer, kellel võiks olla üks raadioelmar. 7
MART JUUR

Jaguar Wright
“Denial Delusions and Decisions”
(MCA/Universal)


Uus kaunitar ja samm moodsas soulis.

Veel üks tõsisemat sorti nu-soul-lauljatar/laulukirjutaja, kes sedapuhku imponeerib lausa eriliselt tõhusa häälepuudutuse ja palade ülesehitusega. Jaguar Wright elab Philadelphias, kuulsate soulitraditsioonidega suurlinnas, kust viimasel aastatel on tulnud plejaad unikaalseid uue põlvkonna soultalente – Jill Scott, Musiq Soulchild, Bilal, Roots ja teised. Elukohajärgsed ajaloolised juured avalduvad meeldivalt ka Jaguari sensuaalsel debüütplaadil (mis kodumaal ilmus küll eelmisel aastal, kuid Euroopas alles tänavu suvel).
Võrreldes mitme teise praeguse neo-souli diivaga on ta märksa ehtsama ja loomulikuma tunnetusega. Ta pole nii pseudomesine kui Macy Gray, on palju “tänavalähedasem” kui Erykah Badu ja mitte nii neetult raadiosõbralik kui Alicia Keys. Endakirjutatud laulude värsid on otseselt mõjutatud isiklikust elust ja käsitlevad paljuski endisi boyfriend’e ja vanu sekspartnereid. Kiruvad rasket üksikema elu või räägivad – üsna mahlakas tsenseerimata tänavakeeles – lihtsalt inimestevahelistest suhetest.
Sound’id on mõnusalt suitsused ja seksikad ning sulatavad elegantselt kokku 70ndate souli ja tänapäeva pehme hip-hopi parimaid momente. Jaguari on produtseerimisel abistanud mitmed ala tippmehed Philadelphiast, muuhulgas Scott Storch ja Vikter Duplaix. Saadud sound on elegantne ja tundeline. Stiilne ja väljapeetud. Sügav ja sensuaalne. Nagu üks õige soulmuusika olema peab. Võtke seda plaati isiklikult. Nii nagu mina tegin. Ja ta avaneb. Oi kui sügavalt. 9
KOIT RAUDSEPP

Twine
“Recorder”

(Bip-Hop)


Maa-alused ja praetud lindid, microsound/ambient/IDM USAst.

USA duo Twine peaks tõmbama vahest eelkõige heliuuenduslike elektrooniliste ringkondade tähelepanu. Nende muusika, nagu nad seda ise määratlevad, on microsound/ambient/IDM. Eriti selle loetelu viimane osa kõlab kahjuks juba liigagi tuttavalt, eesmise kaudu sisenevad aga urgitsevad, vidisevad, sidisevad ja undavad helid nagu õnnetuste paraad helisüsteemi. Nende kasuks räägib eri allikatest (kitarrist välilindistusteni, võimas helitöötlus seal vahel) kokkukeeratu huvitavus, kuid sisu (st väljendus) jääb vormist maha. Kui seda poleks, oleks Twine juba Coili-mõõtu bänd. Kõigi oma ilueelduste juures – plaat külm ja undav nagu torustik, ansambel ise ilmselt huvitav ja pahatahtlik nagu helisüsteemi tunginud rott – kahjuks, jah, pisut formaalsevõitu. 8
ERKKI LUUK

Ragatmika
“Ragatmika”

(Ragatmika)


Tallinna kriðnad! Jumala eklektilised!

See bänd on Eesti bänd. Ragatmika kuulub mitmesse ruumi. Korraga nii läände kui itta. Lõputa olevikku ning natuke nagu lihtsalt minevikku, aga sama palju ka tulevikku. Räägin siin eelmise sajandilõpu trip-hop jäänukitest ja indie scene’ist ning nüüd juba jooksva aastatuhande sisse kuuluvast post rock lainest. Sellest kõigest võtab Ragatmika osa. Võtab. Ma ei julgeks öelda ajatuna, kuid imekaunina kõlab Kiindumus (nii saab nime tõlkida sanskriti keelest) kohati küll. Hõbehääleline Kirtana sirutab mu mõtted kümnendiku võrra tagasi, ansamblisse The Sundays. Plaadi kolmas, “Bluehillboy” alustab sandeislikult, kuid refrään on jällegi väga “täna” ja raju pealegi... Siin on muidki tsitaate indipop-klassikutelt – natuke Texast ja Saint Etienne’i ja Mojave 3 ja nomaitea... Airi?
Bändi põhimees ja bassimees Kaido ehk Krishna Kripa on Tallinna põranda all tuntud kui kunagise Bog Bogiese ja Dolmu liige. Toonane kiire ning jõuline krihvilibistus on konverteerunud kergesse ning õhulisse. Ja kerge ning õhuline on hea – Taavi Laatsiti kohatise trummiprogemise toel. Nüüd, kolm aastat pärast Dolmu, on paljugi muutunud. Kui Krishna ja Kirtana Indiast naasid, anti rohkelt ruumi unelevale ja sujuvale ja nõgusale ja kumerale, sumedale ja värvilisele. Mõistate?
Eesti popmusa nurmed aina lokkavad. Aina enam ja enam sünnib uut ning järjest mitmekesisema keelega muusikat. Nüüd siis ka krishna-poppi. 10

ANDRES LÕO