29.08.2008, 00:00
“Ära mõtle, et sa oled midagi paremat kajakast”
Kadri Karro kiidab Eerik Haameri hiigelnäitust ja selle kuraatoritööd.
Eerik Haameri juubelinäitus “Kahel pool merd” KUMU suures
saalis. Kuraator Reeli Kõiv. Kestab kuni 12. oktoobrini.
Sõja jalust üle mere Rootsi pagenud Eerik Haamerit (1908-1994)
võiks ehk mingis mõttes võrreldagi kajakaga.
Mereäärne lind, vahel valjult kriiskav, vahel vaikne, tuulte ja
tormide meelevallas... Juba noorpõlvetöödega tuntust kogunud
kunstnikust sai pagulaskunstnik, Rootsis elav Saaremaa mees, kes oma elus nii
suurt rolli mänginud mere, ranna ja inimesed, kes merega seotud, oma
võõrsil loodud töödes juba teisel kujul
jäädvustas. Koos teiste nõukogude okupatsiooni poolt Eestilt
võetud inimestega loob Haamer meie ajaloos omaette valusa peatüki,
täis igatsust, hingepiina ja püüdlusi jääda
võõrsil oma rahvusele ja rahvale truuks.
esinduslik
retrospektiivnäitus “Kahel pool merd” on kuraator Reeli
Kõivu mitu aastat kestnud suure töö silmapaistev tulemus. 126
maali ja joonistust Haameri loomepärandist on toodud vaataja ette, enamus
neist pärit Rootsi erakogudest. See on suur näitus, huvitav algusest
lõpuni.
Pallase kooliga Haamer jäädvustas end eesti
kunstilukku juba selle lühikese perioodiga, mis tal oli antud kodumaal
töötada. Näitusel on väljas nii “Põud”
kui “Pime,” nii “Noor ema” kui
“Angerjapüüdjad.” Kuid – lisaks klassikale on
erakogude varakambritest toodud publikule tutvumiseks põnev assortii
Rootsi, Norra, Portugali muljetel baseeruvaid eri laadis töid, mida
ühendab peaaegu alati suur formaat, suurepärane
üldistusvõime ning huvi inimese vastu.
Esimesed Rootsis
valminud tööd olid sünged ja nukrad Göteborgi sadama
vaated.
Merega seotud teemadele jäi Haamer truuks kogu eluks.
Rootsi, samuti Norra meremeestele ja sadamatöölistele on
pühendatud terved seeriad suureformaadilisi, tugevate kontuuridega
ümbritsetud figuure täis maalid. Nii nagu kunstnik armastas merd,
austas ta töötavaid inimesi, kelle hulka ta ka ise kahtlemata kuulus.
See annab ka ehk võtme mõistmaks 1960-ndate aastate lõpu
töid, mis kujutavad Rootsi inimesi jõudeelu elamas, kohati
grotesksed, kohati amüsantsed. Vanad inimesed oma vanades ja väsinud
kehades, otsimas meelelahutust, ja nende seas Haamer ise, töötamas.
“Kunstnik rahva seas” (1970) sobiks hästi illustreerima
mõnd pärastsõjaaegsetel kümnenditel uue tõusu
poole suunduvat läänemaailma kirjeldavat raamatut kui helge ja
kirgastes toonides pildike Rootsi elust.
Hingeminevaim osa Haameri
loomingust on sähvatused kodumaast tema paguluses valminud loomingus.
Seeria Ruhnu ainetel, rahvarõivais tantsivad naised, ekstaatiline ja
võimas tung on neis töödes. Jah, neis on jõudu nagu
unenägudes, mis magava inimese üles raputavad.
1966.
aastast pärit “Kiigel” on kui kahestunud inimese
püüe end taas leida. Kiikuvad rahvuslikes riietes tüdrukud,
pillimehed vahvates mustades kuubedes – meie jaanituli. Ja selle
kõige keskel meiupuu, mida eesti traditsioonis jaanipäevaga ei
seostata. See töö on kahe maailma sulam, selle, mis vägisi
võeti ja selle, kuhu tuli pageda.
Võime kohanduda uue
eluga võib siduda ka suutlikkusega end mitmeid kordi sel pikal teekonnal
otsimaks uusi teid eneseväljenduseks uuesti leida. Haamer töötas
mitmes erinevas laadis, tema 1960-1970ndate abstraktsed tööd panid
ehk mitmeid kunstniku varasema loominguga tuttavaid kunstihuvilisi kulmu
kergitama – kus on inimene, kus on elu? Aga – Haamer kuj
utas ka neil töödel elu, see oli samblike, kajakate, looduse olemus
nii nagu tema seda nägi. Nagu Haameri inimesed on kõik ühte
nägu, nii on ka tema kajakad ja põdrad sama nägu, kuid nad
pole iial igavad. Kunstniku loodusvaatlused on tema loometee üks
põnevamaid etappe.
Haamerit teatakse kodumaal laiemalt tema
Eestis valminud ja nüüdseks meie kunsti klassikaks saanud
tööde järgi. Paljuski on selle põhjuseks suure osa
kunstniku loomingu paiknemine välismaa erakogudes. Nüüd on see
pärand välja pandud ja pakub uusi viise Haameri
tundmaõppimiseks, tema hindamiseks ja kunstniku põnevasse
käekirja süüvimiseks. 1994. aastal jõudis Eerik Haameri
põrm kodumaale. Ruhnu, Kuressaare ja teised Eestimaa sähvatused
kunstniku loomingus jäidki kauni unelma kirjelduseks – õitsev
kastan, sitke õunapuu, muinasjutumaa, mis Haameri loomingus igavesti
kestma jäi.