Osakonna loomiseks on peale
ülemuste tahte ja raha vaja ka, et “tuleks noor ja tugev mees ja
veskikivi korda teeks”. Mehe nimi on Lorenzo Cañás Bottos
(37) ja ta tuli Tallinna ülikooli antropoloogiavägesid juhatama
Argentinast väikese (kuueaastase akadeemilise) põikega Manchesteri.
Rein Raud kutsus, Lorenzo vastas sama päeva õhtul, lubas tulla,
tuligi – ja jääb veel vähemalt neljaks aastaks. 25.
aprillil tutvustas ta EHIs ingliskeelseks raamatuks vormistatud
doktoritööd intrigeerivast kogukonnast – mennoniitidest
Argentinas ja Boliivias.
Kas teadsite juba ülikooli
astudes, mis see antropoloogia üldse on?
Ega
täpselt ei teadnud. Astusin Buenos Airese ülikooli majandust,
politoloogiat ja usuteadust õppima. Mulle meeldivad kombinatsioonid:
rääkida näiteks poliitikast ja religioonist koos. Pärast
rännakut Austraalias tuli pöördepunkt: mõistsin, et
majandus nüüd küll see õige asi pole.
Teadusilma väikestes keskustes saab mõjutusi erinevatest suurtest
keskustest. Suurtes aga keskendutakse ühele uurimissuunale. Nii
õppisime Buenos Aireses ka brasiilia, mehhiko, USA, briti ja prantsuse
antropoloogia koolkondi.
Edasi läksin Manchesteri
ülikooli, mis on olulisemaid keskuseid, ainus kohanimega
antropoloogiakoolkond kõigi -ismide kõrval. Kirjutasin
magistritöö mennoniitidest, keda olin Argentinas uurima hakanud.
Doktoriõpingute rahastamiseks pidin 24 tunniga uue projekti
kirjutama – selle ajaga suutsin teha vaid järjekordse asja
mennoniitide kohta. Edasi olin paar aastat Iiri piiri ääres, uurisin
identiteeti, religiooni ja poliitikat kahel pool piiri. Ja siis tulin siia,
Eestisse.
Peate ennast Manchesteri koolkonna
mõtteviisi kandjaks?
Manchesteri vaimust on alles
põhimõtted: piiride mitteaktsepteerimine, pidev distsipliinide
segamine. Üks mu doktoritöö juhendajaid oli koolkonna rajajate
Max Gluckmani ja Victor Turneri õpilane, nii et mingi järjepidevus
siin on. Ja kui mu raamat nüüd trükist tuli, siis
tagantjärele vaatan, et tõesti on näha Manchesteri
mõjud: pidevalt on esil piiride teema ning rõhk on laiemal
sotsiaalsel ja poliitilisel kontekstil, mis ümbritseb uuritavat
kogukonda.
Kas otsus tulla Eestisse uut
antropoloogiasaarekest looma tuli kergelt?
Jah, kutsuti ja
tulin. Olin varem korra Tartus konverentsil käinud. Aga mu esimene
kokkupuude Eestiga oli hoopis varem. Buenos Airese ülikooli
sotsiaalteaduskonda astumiseks peab igaüks lugema Juri Lotmani tekste.
Mind tõesti huvitas võimalus luua antropoloogiat kohas, kus
seda sel kujul varem ei ole tehtud. Eestis on tugev etnoloogia ja
folklooriuurimise traditsioon, aga see antropoloogia haru aitab kaasa
rahvusloomele ja -kultuuri alalhoidmisele. Sotsiaal- ja kultuuriantropoloogia
paneb rohkem rõhku ühiskonnateooriatele, võrdlevatele
uuringutele ja analüüsile ning ei piirdu dokumenteerimisega.
Kes peaksid EHI antropoloogia erialale proovima tulema ja mis
neid siin ootab?
Vestlusel me ei testi, mida nad teavad,
vaid uurime, kas meie saame noore isiklikule arengule kaasa aidata.
Ameerika traditsioonis on neli haru: kultuuriline,
lingvistiline, arheoloogiline ja bioloogiline antropoloogia. Pakume
sissejuhatust neisse nelja, aga spetsialiseerume kultuuriantropoloogiale ja
arheoloogiale.
Kui sind huvitavad erinevad ühiskonnad ja
kultuurid – mitte Kultuur, mis tähendab vaid ooperit ja
Shakespeare’i, vaid pigem tavaliste inimeste tavaline elu – ja
nende nägemine teoreetilises perspektiivis, siis on see õige koht.
Antropoloogia keskendub Teise uurimisele. Kultuurišokk reisi
käigus paneb tihti mõtlema, kuidas on asjad kodus korraldatud.
Antropoloogid proovivad võrdlevalt vaadata, kuidas ja miks nii on asjad
seatud nii võõrsil kui kodumaal.
Aastakümneid olid antropoloogia ainsaks uurimisobjektiks eksootilised
rahvad. Tänapäeval analüüsitakse rohkem omakultuuri. Kumb
on olulisem?
Mõlemal on plussid ja miinused.
Eksootikas on lihtsam vajalikku šokki kätte saada – aga
väga lihtne on ka uurimisobjekti üle eksotiseerida, keskenduda
erinevusele. On vaja väga tugevat pingutust, et saada aru, mis tegelikult
toimub.
Enda keskkonda uurides on aga teine probleem: me uurime seda
ühiskondlikku korda, mis ongi meie nägemisviisi loonud. See on raske
metodoloogiline katsumus – näha viisi, kuidas me näeme. Kuna
eksootikakogemust ei ole, siis ei ole ka üleminekut uurija positsioonile.
Kui vaatad alati läbi roosade prillide, kust sa peaks teadma, et maailm ei
olegi roosa? Sa ei pruugi ise aru saada, mis värvi prillid sul
pidevalt ees on.
Kui teil ei oleks oma uurimisobjekti, mis
teema te Eesti ühiskonnast üles korjaksite?
Suur
teema Eestis on integratsioon ja multikultuursus. Minu jaoks on väga
huvitav, mis koht on venelastel Eestis. Või siis: mis koha eestlased
neile määravad – see on ülioluline küsimus, mille
peaks nii akadeemilisel kui poliitilisel tasemel avalikus debatis läbi
vaidlema.
Ma algatan parajasti üht projekti. Saime Eesti
Teadusfondist raha, laseme neljal magistrandil nelja aasta jooksul uurida
integratsiooni, rahvust, Eesti vähemuste ja mitte-vähemuste
identiteeti. Venelased ei ole ju põhimõtteliselt eestlaste jaoks
vähemus, nende formaalne positsioon pole mitte vähemusrahvus,
vaid okupeeriv rahvus. Nii ei kehti neile ka vähemuste kohta käivad
Euroopa Liidu seadused ja inimõiguste reeglid. Teadlane Gregory Feldman
on rõhutanud, et Eestis pingutati väga, et ühtegi ametlikku
dokumenti ei satuks venelaste määratluseks termin
“vähemusrahvus”.
Uurime selliste poliitikate
mõju reaalsete inimgruppide igapäevaelule. Mitte ainult statistika
mõttes: proovime ka aru saada, kas Eestis elavad teistest
rahvustest inimesed tunnevad end aktsepteerituna või
tõrjutuna. Eestlaste peades on eri kohad, kuhu nad
mõttes paigutavad etnilised eestlased, setud, venelased,
mustlased, jne – neid me tahamegi analüüsida.
Uuring tänapäevast tõstatab küsimuse
teadustöö tulemuste ellu rakendamisest. Kas Eestis võetakse
sotsiaalteadlaste häält ühiskonnas kuulda?
Raske öelda, olen siin vähe aega olnud. Aga tundub, et nad on
avalikus sfääris nähtaval.
Vähemalt EHI
hääl on küll vali. See peakski olema sotsiaalteadlase roll:
võtta aktiivselt sõna ühiskondlike protsesside kohta. Igal
maal ei saa seda teha. Tahaksin Eestis samuti rohkem sekkuda, aga ei ole veel
kahjuks jõudnud keelt ära õppida.
Juba meie
vestlus näitab huvi olemasolu. Aga kas teadlaste teadmisi ka poliitotsuste
tegemisel arvestatakse, ei oska ma täpselt hinnata
.
Aga kui teie tudeng esitab ettepanekuid, kuidas
ühiskonda paremaks muuta, kas loodate, et teda arvestatakse?
Teadlane võib hinnata olukorda, öelda
konkreetselt, mis hakkab juhtuma, kui üht või teist vahendit
kasutada, aga siis on vaja poliitilist otsust, mis teed pidi minna. Esiteks
tuleb otsustada, et sild on vaja ehitada, siis on vaja õppinud inseneri
nõuandeid, mis materjale kasutada, et see hiljem sisse ei kukuks
või esimene tulvavesi ära ei viiks. Võidakse luua ka selline
olukord, et silla projekt on aastate viisi olemas, tehakse uuringuid ja
riigihankeid, aga alati leitakse põhjuseid, miks ehitamine edasi
lükata.
Kujutage nüüd ette olukorda, et satute
Eestisse antropoloogina välitööle ja teile jääb
ühel pealinna platsil ette 24 meetri kõrgune hiidrist, mida
kohalikud nimetavad Vabadussambaks.
Mis hinnangu te sellele
teadlasena annaksite?
Ma ei vasta teadlase positsioonilt,
vaid isiklikult – ja see on kõige muu alus. Ma arvan, et
igasugune vägivalla ülistamine on vale. (Pikk vaikus esimest
korda tunnise vestluse jooksul) Ma saan aru, et see monument ei ole mitte
vabadusele, vaid vabaduse sõdalastele ja seetõttu ma ei näe
suurt vahet Pronkssõduri ja Vabadussamba vahel. Nii on Vabadussamba
tähendus väga sarnane sellega, mis venelaste jaoks
Pronkssõduri oma.
Räägime raamatust: miks
mennoniidid?
1980ndatel sattusin vaatama filmi
“Witness” Harrison Fordiga ja vaimustusin amišitest –
ülikoolis juhendaja mainis, et mennoniidid on nende sarnased ja mu silm
läks särama.
1930ndatel oli kogu Ladina-Ameerika
jagunenud evangeelsete usurühmade mõjusfäärideks.
Kohtasin üht endist mennoniidist jutlustajat, kes uuris
antropoloogina neid indiaanlasi, keda ta enne oli püüdnud oma usku
pöörata. Läksin temaga mennoniitide juurde kaasa ja
küsisin, kas nad on nõus, et ma uurin neid. Nemad vastasid:
jah! See on päris üllatav, sest mennoniite peetakse ju väga
suletud kogukonnaks. Kui paljud tallinlased oleks nõus mind tuppa
laskma, kui koputaksin uksele, teataksin, et olen antropoloog ja tulen uurima,
kuidas inimesed siin elavad?
Ja jääksite sinna
tuppa kohe terveks nädalaks.
Ma jäin kogu suveks!
(Müristab naerda) Tavaliselt ju keegi ei laseks. Arvatakse, et see on
väga suletud kogukond, aga tegelikult ei ole. Üritangi selle
raamatuga stereotüüpe murda.
Mulle meeldis
väga idee võtta keskseks uurimisobjektiks kogukonna ühine
tulevikunägemus.
Mulle tundub, et nii teoreetilistes kui ka
empiirilistes uuringutes on see pidevalt kõrvale jäänud. Mina
võtan ühise tulevikunägemuse aluseks ka integratsiooni
uurimisel. Me oleme tugevalt minevikus kinni. Mennoniitide puhul arvatakse, et
nad elavad minevikus – aga ainult sellepärast, et me
mõõdame ajalugu tehnoloogilise arengu järgi. Tulevik
tähendab tehnoloogiat. Kas see peab tõesti ainult nii olema?
Tehnoloogia on ju ainult üks viis ajavoolu mõõta.
Kiviaeg, pronksiaeg, püssirohu leiutamine – nii me
tähistame oma ajalugu – aga see on ju ajataju manipulatsioon.
Evolutsionistid näeksid mennoniitides meelsasti
“arenenud ühiskonna” üht varajast etappi, nagu nad veel
20. sajandil indiaanlaste kohta arvasid: nad on poolel teel inimahvist
tsivilisatsioonini.
Just täpselt! Enamik inimesi arvab
tõesti tänaseni n
ii. Kui me moodsas teaduses arutleme, kas inimese kloonimine või abort
on eetiline või mitte, ei pea keegi seda imelikuks. Franklini ajal oli
USAs debatt, kas piksevarrast tohib kasutada või mitte: see käib ju
Jumala tahte vastu. Meie arutleme aatomipommi või jälitustehnika
eetika üle. Seega – me oleme seotud samalaadsete debattidega. Miks
me siis ei suuda aktsepteerida, kui keegi arutleb dilemmade üle, mis
tehnoloogiaga kaasnevad?
Ühel hetkel võivad
mennoniitidest taas avangardistid ja pioneerid saada: kui nafta otsa saab, peab
ka ülejäänud inimkond tehnoloogiast loobuma.
See on järjekordne stereotüüp! Mennoniitide levinumad imagod
on:
- obskuursed usufanaatikud,
- romantilised eetika- ja
usujärgijad,
- ökounelma kandjad.
Aga nad ei ole
ükski neist kolmest! Kõik oleneb sellest, kuidas me endale
mõistetamatut vaatame – kas idealiseerides või
naeruvääristades. Me otsime alati negatiive: neil on moraalsus
ja meil ei ole, või siis, et meil on vaba tahe ja neil ei ole.
Ma usun, et setudega juhtus Eesti ajaloos sarnane lugu. Mingil ajal oli
setuks nimetamine solvang: sina oled lihtne talupoeg, mina olen tsiviliseeritud
ja rafineeritud. Tänapäeval on aga hakatud setusid idealiseerima:
sellised või üsna sarnased olime meie varem. Ühel hetkel olid
setud eestlaste jaoks peegliks, kust nad nägid, mida nad ei tahtnud endas
tunnistada, täna on setud peegliks, kust eestlased näevad, mis neile
enda juures meeldib. Mennoniidid on moodsa ühiskonna jaoks samamoodi
kaheks eri peegliks.
Kui me suudaks valearusaamad unustada,
mida võime mennoniitidelt õppida?
Mennoniitidel on tulevik alati igapäevaelus kohal. Ka moodsates
ühiskondades tasuks teha plaane, mis lähtuvad loodetavast
lõpp-punktist, alles siis saab koostada projekti, kuidas sinna
jõuda. Just sellepärast ma tähtsustangi väga
tulevikukujutlust: kuhu tahab Eesti näiteks kümne aasta pärast
jõuda? Kujutlused on kindlasti individuaalselt olemas, aga nad ei ole
välja öeldud ega selgeks arutatud. Eestis kajab aeg-ajalt negatiivse
refräänina lause “Kas siis sellist Eestit me tahtsime”.
See näitab, et vabadust peetigi lõplikult valmis asjaks, mitte
stardipunktiks tuleviku projektideks.
Maja saab ehitada ka lihtsalt
telliskivisid üksteise otsa tõstes. Aga palju targem on teha algul
projekt ja siis leppida kokku, kuidas ehitada ja kellel on üldse lubatud
planeerida ja ehitada ning hiljem ses majas elada. Tulevikku tuleb suunata
strateegiaid. Kui seda ei tehta tugeva avaliku debatiga, siis läheb
võim suletud grupi kätte, kes hakkab otsustama, mis
ülejäänutele parim on. Ja teada puha, kuhu see viib. “Kas
siis sellist Eestit” viitab mineviku tulevikkudele, praegu peaks aga
mõtlema oleviku tulevikkudele – mida me praegu kujutleme. Ajapikku
see tulevikupilt muidugi teiseneb, aga mis siis.
Tulevikku
suunatud eetiline elu on ehk võimalik tugevalt religioossete kogukondade
puhul. Aga Eesti, mis on väga mittereligioosne maa...
Oleneb, kuidas religiooni defineerida. Moodsas maailmas kipume religioonist
mõtlema kui millestki, millega tegeletakse pühapäeval. Aga
poliitilised protsessid on üle võtnud religiooni mudeli.
Näiteks valmidus surra isamaa eest – see on ju kristliku
märterluse peegeldus. Tundmatu sõduri või vabaduse
monumendid kannavad sama mõtteviisi. Nad annavad juhiseid, kuidas peab
elama, kuidas surra kangelaslikult. Ma ei pea selles mõttes Eestit
väga ilmalikuks riigiks. Ei ole vaja paavsti või preestrit
või imaami, et ühiskondlikke pr
otsesse religioossetena näha.
Emile Durkheimil on huvitav lause, et
religioon on pilt, mida kasutades ühiskond end jumaldab. Moodsas
ühiskonnas toimib see otse: riik jumalikustab end paraadide ja ilmalike
rituaalidega. Mida muud laulupidugi teeb: nelja aasta tagant tuuakse igast
Eesti nurgast eestlased kokku. Kui palverändurid kohtuvad Vatikanis
Püha Peetruse väljakul ja ootavad kõik koos paavsti, siis
sarnaneb see kogukonna ehitamisega laulukaare all. See on üks hetkedest,
kus ette kujutatud kogukond võtab reaalse kuju. Kõigist maailma
riikidest leiab sarnaseid näiteid, ma räägin Eestist ainult
sellepärast, et see on meile kõige lähemal.
Laulupeo
juurest võiks edasi minna traditsioonide leiutamise juurde. Teen Eesti
näidetega vahe sisse ja räägin Argentina gautšodest, aga
usun, et mõistate paralleeli.
Gautšod läbisid setudega
sarnase protsessi: täielikust tõrjutusest ülistamiseni. Neil
on kaks “traditsioonilist” rõivaeset: lai müntidega
vöö ja bombacha püksid, mida ma täna kannan: puusadest
väga laiad ja alt kitsad. Tegelikult on need hoopis inglise püksid.
Inglased pidid need Krimmis maha müüma, aga puhkes Krimmi sõda
ja neil jäi suur püksilaadung üle. Eks nad siis mõtlesid,
kuhu viia suur hunnik ratsapükse – viisid Argentinasse.
Sama
lugu võib olla Eesti rahvarõivastega. Ma kahtlen
sügavalt, et keskaegsel või isegi 19. sajandi alguse talupojal
oleks olnud ressursse, et nii keeruliselt ja värviliselt riietuda, nagu
folklooriline ettekujutus neid tänapäeval kujutab. Või et
mingil hetkel institutsionaliseeriti iga Eesti nurgakese jaoks erinev muster ja
värvikood – ka selline selge konfiguratsioon tundub liiga
süsteemne, et olla tõsi. Palju tõenäolisemalt on see
sihipärase standardiseerimistegevuse tulemus.
Lorenzo Cañás Bottose teadustöö:
- Doktorikraad sotsiaalantropoloogias, 2004. “Our Fatherland is Heaven;(Struggles of Old Colony Mennonites in Bolivia and Argentina)”.
- Magistrikraad, 1999. “Some Aspects of Kinship in a Mennonite Colony”.
- Jooksvad Eestiga seotud projektid: “Kujutledes tulevikku: rahvuse ja;riigi loome võrdlevas perspektiivis”; “Maastikupraktika ja -pärand”.
- Äsja ilmunud raamat: “Old Colony Mennonites in Argentina and;Bolivia. Nation Making, Religious Conflict and Imagination of the;Future”, Brill, 218 lk.
;
;Mennoniidid on patsifistlik kristlik kogukond, kelle õpetus põhineb 16.;sajandi usureformija Menno Simonsi kirjutistel. Maailmas on praegu;umbes 1,5 miljonit mennoniiti. Lorenzo uuritud mennoniitide kogukonnad;elavad praegu Boliivias ja Argentinas, aga nende esivanemad olid;sunnitud liikuma trajektooril;Holland-Preisimaa-Kanada-Mehhiko-Belize-Paraguay. Mennoniidid;kasutavad vähem tehnoloogiat kui tänases maailmas tavaks ja elavad;rangelt religioosset elu – nii sarnanevad nad amišite ja ortodoksi;vanausulistega.
;Raamat “Old Colony Mennonites” näitab, kuidas pika;migratsiooniprotsessi jooksul on mennoniidid jäänud kindlaks soovile;ehitada usklike kogukonda, mis ületab riigipiire. Nii saame;maailmasüsteemi tõrksa erandiga tutvumise kaudu mõndagi teadvustada ka;rahvusriikidel põhineva korra sisemise loogika kohta.
Rein Raud, kuidas te pärast kaht esimest tööaastat antropoloogiaosakonna juhiga rahul olete?
;Minu meelest on ta lihtsalt suurepärane õppejõud, sest ühelt poolt on;ta väga põhjalik ja ka nõudlik, teiselt poolt sõbralik ja hea;huumorimeelega, just selline, nagu üks Tallinna ülikooli professor;olema peabki. Tema raamat mennoniitide kogukonnast on juba;rahvusvaheliselt tähelepanu äratanud ning see on nomineeritud Clifford;Geertzi auhinnale, mis on midagi antropoloogia Nobeli taolist.;Loomulikult me hoiame talle pöialt, aga siin on siiski juba;nomineerimine päris kõva saavutus.