07.03.2008, 00:00
Asjade seis
Aastanäituse isamaalist ilulemist pidanuks tasakaalustama sotsiaalsemad seisukohavõtud, ütleb Mari Laaniste.
Eesti Kunstnike Liidu aastanäitus “Vabaduse väljak”,
Tallinna Kunstihoones kuni 6. aprillini.
Tavakohaselt algavad kõik
Kunstnike Liidu aastanäituste arvustused tõdemisega, kui
tänamatu ja perspektiivitu see formaat on. Kõik teavad nagunii, ent
samas, kuni kuraatorid pole suutnud seda muljet põrmustada, pole vist
mõtet seda juttu ka rääkimata jätta. Enamik liidu
liikmeid tõenäoliselt ei jõua elu jooksul isiknäituseni
kunstihoones ning surve vähemalt ülevaatenäitusel
“pildile” pääsemiseks on selle võrra suurem
– ükskõik milline on parasjagu väljapakutud teema.
Loogilise tagajärjena kipub viimane, mis nagunii on tihti üsna
otsitud moega, taanduma pigem formaalsuseks. Näitused ise kukuvad aastast
aastasse välja võrdlemisi sarnased ning asja juurde käib
paratamatult teatud rahulolematus enam-vähem kõigil rinnetel.
Haavuda võivad nii kunstnikud, kelle töid ei valitud, kui need,
kelle omad maanduvad väljapanekus kehvematel positsioonidel.
Vilunumad kriitikud on juba ette negatiivselt meelestatud ja eelistavad
enamasti avalikest kommentaaridest hoiduda, mis tähendab, et
aastanäituste pressipeegelduses kipub kõlama üsna juhuslikke
arvamisi (vt kas või Anu Aaremäe kirjutist 1. märtsi
Postimehes). Retseptsioon on pinnalisevõitu ka siis, kui vahel kukubki
välja asjalik näitus, nagu “Tehnobia” või
“Identiteedid”, kuna kohalikul kunstipressil lihtsalt puudub
valmisolek selliste eriolukordadega toimetulemiseks. Kuraatori seisukohast on
aastanäituse kokkupanemine seega nii või teisiti tänamatu
töö.
Käesoleva näituse koostanud Heie Treieri
katse sundida osalejaskond, kes ei paista tihti tahtvatki muud kui
võimalust mõne mugavalt mittemidagiütleva pealkirja all
rahus oma naba imetleda, sisulistele seisukohavõttudele, on kindlasti
tunnustust väärt. Tulemuse osas aga on seisukoha võtmine
keerulisem. Näitusena on see üsna ebaühtlane. Võib-olla
mitte kõige läbimõelduma jumega kooslus on samas oma
puuduste kiuste või ehk isegi tänu neile keskmisest
aastanäitusest kõnekam, ehkki mitte tingimata heas mõttes.
“Vabaduse väljaku” üheks
lähtekohaks on kümne aasta tagune vabariigi juubelile
pühendatud ja skandaalseks kujunenud grupinäitus “Valiku
vabadus”. Sellega võrreldes tundub “Vabaduse
väljak” kaunis väheskandaalne, isegi vaatamata sellele, et
Treier on koos abikuraatoritega (Reet Varblane, Jaan Elken) kokku saanud Eesti
kohta lausa hämmastava koguse sotsiaalse dimensiooniga kunsti. Skandaalide
ja konfrontatsioonide asemel on kunstihoone peasaal täis siirast
isamaalist sentimenti. Osalt teravmeelitsevat (see tuleb miskipärast
jätkuvalt paremini välja tarbekunstitaustaga loojatel, keda seekord
esindavad näiteks Urve Küttner iroonilise ikoon-portreedesarjaga
eeskujulikest eesti naistest, Krista Leesi tiražeerimise järele karjuva
kirjamargi-vaibaga ja Signe Kivi oma kuulsa
spordisärk-õhtukleidiga), osalt üsna sirgjooneliselt
paatoslikku, nagu Siim-Tanel Annuse iseseisvusmanifest, Ilmar
Kruusamäe Tõnis Mägi portree, ning osalt unelev-helget, nagu
Tiina Sarapuu “Sini-must-valge lagi” või
Sirja-Liisa Vahtra energeetiliselt sõltumatut
tuulegeneraatori-idülli kujutavad maalid. Eve Kase töö isa
kirjadest on suisa omaette näitust väärt.
Ent
elevant, kellest keset kõiki neid palavalt patriootlikke
truuduseavaldusi püüdlikult mööda vaadatakse, on see, et
l
ugupeetud ko
dumaa oma võimukandjate kujul, nagu ka valdav enamik
ülejäänud kallistest kaasmaalastest, ju sisuliselt sülitab
kunstnikele ja kunstile kui niisugusele. Skisofreeniline olukord, kus
kunstiakadeemia toodab riikliku koolitustellimuse alusel spetsialiste, kelle
erialast kompetentsi sellesama riigi võimuinstantsid samas täiesti
sihiteadlikult ignoreerivad, ja kus kunstile kui elutegevuse valdkonnale
jääb üldsuse silmis maine poolest alla ehk ainult narkoäri
(prostitutsioon kindlasti mitte), vääriks isamaalise ilulemise asemel
märatsevat protesti. (Seda, et viisaka oma seisukohtade selgitamisega ei
jõua kohalikus jõumeetodeist ja JOKK-mentaliteedist kantud
elukorralduses mitte kuhugi, peaks ka kõige elukaugemad
kunstnikunatuurid juba märganud olema.) Kohalik kunsti-ilm opereerib
ümbruses, kus normiks on kunstialase alghariduse puudumine, enamik
kodanikke ja parlamendiparteisid oleks tõenäoliselt
rõõmuga nõus organiseerima kunstiõppeasutused
ümber ainult ilusate piltide ja toredate kujukeste tegemist
õpetavateks dekoorikoolideks ning kunstnike-hullukeste katsetele
siin-seal kaasa rääkida (loe: vigiseda) reageeritakse varjamatu
vaenulikkusega.
Ja ometi on Kunstnike Liit vabatahtlikult (tegemist
pole vabariigi juubeliks tellitud ametliku näitusega) tootnud
aastanäituse, mille kaks suuremat saali (väljakule avanevate akendega
saalis on peamiselt kohaspetsiifilised, vähemalt siinkirjutajale mitte
ülearu põnevatena mõjunud tööd) näikse
kinnitavat, et kõik on üldjoontes okei. Antud oludes on seda raske
kirjeldada kuidagi teisiti kui iseenda vastu suunatud sabotaažina.
Nördimust aitavad mingil määral leevendada pimedad tagatoad,
kuhu on pagendatud muuhulgas mõned sõjakamad väljaastumised.
Tagatubadesse on paigutatud kõik, mis kõnetab publikut
ühiskonna väärastunud väärtushinnangute, eestlase
identiteedi ja soorollide teemal.
Üks tõmbenumbreid on
kõige kaugemasse soppi peidetud Infotankistide osaluse- ja
kuuluvuseküsimusi harutav imevidin “Tere tulemast perekonda”.
Tore on näha tuntud nimede kõrval ka üht-teist päris uut,
näiteks noor Tartu maalija Veiko Klemmer valutab päris efektselt
südant indiviidi võimaluste üle maailma mõjutada.
Näituse üheks kõrghetkeks on aga kindlasti võimalus
olla tunnistajaks Marko Mäetamme leivanumbri kaaperdamisele Anu
Juuraku ja teadmata hulga anonüümseks jäävate
sundüürnike poolt, koondnimetusega “Kommenteeritud
majad”. Põhiliselt poliitilise demagoogiaga seostuva
sundüürnikeprobleemi inimlikku kodukaotusetragöödiat pole
ükski seni teemat vahendanud infokanal suutnud ligilähedaseltki sama
mõjusal kujul edasi anda.