08.05.2009, 00:00
Aus lugu sellest, kuidas Tartus progerokki tehti
Raamatusse ansambli Pantokraator käekäigust on Raul Ranne hinnangul trükitud paeluv lugu.
Erikul oli klahvpill nimega Pille. Kui ühendada Pille vanaaegse
puust raadioga, saab mängida küll, kahte Pillet samaaegselt kasutades
võib aga isegi torupilli matkida!
Nii on kirjas “Valge
raamatu” esimeses peatükis Pantokraatori (mis siis veel seda nime ei
kandnud) esimestest tegemistest.
Eks käisin minagi kaugetel
kooliaegadel mõne nädala mööda linna ringi, kitarrikott
õlal, ning nautisin võõraste tütarlaste imetlevaid
pilke. “Näe, bändimees läheb!” tundusid nad
ütlevat.
Aga pilli ma mängima ei õppinudki.
Pärast seda, kui isa lemmikkassetile, millel haruldane raadiosalvestis
Louis Armstrongi (ja “inglitekoori”) kontserdist, lindistasin
laualambivedru ning õhupalli abil tekitatud helid ning avangardse
ähkimise, ei paistnud ma eriti lootustandev muusik ka oma
lähisugulaste silmis.
Nii jäigi.
Seda suurema
mõnuga loen lugusid tegijatest, kes laias laastus sarnaste pillide ja
sarnase ambitsiooniga kunagi alustasid ja nii, sihipäraselt oma rida
ajades, lõpuks tõepoolest bändimeesteks said. Ikka esialgu
kastrulit, pioneeritrummi tagudes ning laste klahvpilli Pillet piinates ning
tasapisi n-ö pärispillidele üle minnes.
Pantokraatori “Valge raamatu” jagaksin ma kaheks. Esiotsa tuleb
bändiks saamise lugu.
Täpselt selline nagu sadadel
bändidel enne ja pärast, ent siiski vägagi isiklik lugu, mis
muuhulgas aitab parandada minu, Tallinna mehe pähe kinni jäänud
eksliku teadmise, et Panto oli ennekõike Lauri Saatpalu bänd.
Tutkit! Saatpalu polnud alguses üldse. Kui see üldse kellegi
bänd oli, siis Erik Sakkovi bänd.
Jah, oleks ma kunagi selle
peale tulnud, et Sakkov, kellega olen rääkinud Tallinna Sadama
perspektiividest ning kelle käsi oli mängus (kui ma ei eksi) selles,
et Ühispanka kunagi kaugetel aegadel Itaalia pangaks hakati pidama
(“Banco unione...” reklaame mäletate?), on tegelikult suur osa
Pantokraatorist.
Meeleolukas, ja mis oluline, eneseirooniline tekst
koos rohke illustreeriva pudinaga annab tõepoolest 80ndate alguse
Tartust, muusikast, elust ja valust pildi, millest vähe teadsin.
Nojah, teadagi polnud Tartu Tallinna kuttide silmis linn. Fix oli ainus asi,
mis muusika mõttes selle paigaga seostus.
Ning kui
arvestada, et õiged mehed kuulasid sel ajal punki (või hevi),
siis polnud me jaoks olemas tegelikult Fixigi. Kas Tartus üldse tehti
punki? Hevi?
Kord 80ndate lõpus (või 90ndate
päris alguses) oli Pantokraator telekas. Siis, kui seal laulis juba
Saatpalu.
Oli aeg, mil progerokita ei saanud Tallinnaski. Jethro
Tull oli sel ajal Ozzyle peale lindistatud. Ja nüüd, palun, omamaine
Pantokraator. ETVs!
“Valge raamat” ütleb, et see
videoklipp ei elanud üle hilisematel aegadel ETVd tabanud
lindipõuda. Lindistati üle, krt. Täpselt nii nagu mina
lindistasin Ozzile Jethrot peale. Kahju. Just hakkasin nostalgiliselt
ümisema.
Raamatu teine pool ehk see osa, kus kirjas aeg, mil
n-ö päris bändina suurtele lavadele kiputi, on mu arvates parem.
Kas või seepärast, et seal on neid hetki, mida ise mäletan.
Olen alati mõelnud, kuidas käivad suurtes bändides
tegijate vahetused. Kuidas ikkagi öeldakse mõnele heale
sõbrale – kuule, kao, sa jood liiga palju. Või siis –
ma lähen, sest enam ei paku pinget.
Panto raamat kirjutab
säärasetest minekutest vägagi veenvalt.
Ühel
päeval oli Jaani (Söödi) kitarr jälle “natuke”
hä&aum
l;lest ära. Siis see juhtuski – Pets (Jõgioja) käratas
Söödile: “Nüüd kas paned oma panni häälde
või tõmbad minema!” No mis te arvate, kas Jaan pani oma
kitarri häälde? Jaan ei öelnud sõnagi. Näost valge
Sööt võttis oma pilli, lõi ukse enda taga kinni ja
kõndis oma uuele elule vastu.
Või siis koht, kus
andekas kidramees Andres Moro end “Fiesta Internationali” nimelisel
üritusel Pantokraatori kontserdi ajaks lootusetult täis jõi
ning bändi esinemise vägisi p..se üritas keerata. Pärast
kuulsusrikast etteastet suutis Erik Morole öelda ainult kuus sõna
ja needki läbi hammaste: “Mina sinuga enam bändi ei tee!”
Sääraseid elusalt dramaatilisi (või pisut
vähem dramaatilisi) episoode kohtab raamatus mitmeid ning jääb
vaid imestada, et Sakkov (või siis bändi kollektiivne aju) need nii
täpselt on suutnud meelde jätta. Tavaliselt jäävad
säärased lood kuhugi prooviruumi ning tulevad välja vaid siis,
kui vanad bändikaaslased sattuvad koos kärakat panema.
Huvitav on muidugi see, et mul pealtvaatajana ei paistnud too Fiesta kontsert
rannahoone ees sugugi nii hull kui raamatus kirjeldatud.
Kui
nüüd võrrelda Mihkel Raua menukit “Musta pori
näkku” ja Sakkovi koostatud ja kirjutatud “Valget
raamatut”, aga võrdlemata ju ei saa, siis üks (Raua raamat)
on kui “Trainspottingu” film – säärane
emotsionaalne, värviline ja hullumeelne oksepurse. Teine (Pantokraatori
raamat siis) on kui üks ammu nähtud Soome film “Pitkä
kuuma kesä” noortest kuttidest, kes bändi teevad, proovivad ja
ajavad taga seda oma musa. Ning vana bussirisuga mööda riiki
tuuritades otsivad oma publikut ja kuulsust. Erinevad ja ometi paeluvad lood.
Kuhu kadus Pantokraator? Mõtlesin, et läks niisama
laiali. Saatpalul tulid ju uued värgid, mida me kõik teame.
Raamatus on see kirjas: Aasta oli siis 1994. Tundus, et Hovery Covery
epideemia on ajutine ja kiiresti mööduv nähtus. Poole aasta
pärast oli seis sama. Veel 1994. aastal kinnitasid Erik ja Lauri
üksteisele, et kui nüüd tuleks mingi normaalne pakkumine, siis
saaks bändi jälle paari nädalaga käima, aga ega nad ise ka
seda enam nii väga ei uskunud.
Ning päris lõpuks:
Ühel masendaval pärastlõunal viis Erik oma pillid
komisjonipoodi. Pillide eest sai raha. Raha eest sai perele süüa
osta.
Võib-olla ei ole ma sattunud peale, ent mu arust pole
paremat diagnoosi 1990. aastate alguse Eesti muusika seisule
antudki.
Jah, nagu öeldud, Pantokraatori
“Valge raamat” ei ole “Musta pori näkku vol 2”...
ja jumal tänatud, et ei ole.