16.05.2002, 00:00
Berliinist Broadwayni ehk Liiga andekas Kurt Weill
Muusikateadlane Kristel Pappel esitleb Kurt Weilli loomingut.
Kurt Weilli (1900–1950) ülimalt erinäolisest muusikast tuntakse laiemalt
ainult üht nägu, koostöös Brechtiga valminud “Kolmekrossiooperit” (1928) ja
vähesemal määral “Mahagonny linna tõusu ja langust” ning “Seitset surmapattu”.
Saatuse iroonia: “Kolmekrossiooper” tõi Weillile küll kuulsuse ja tingis
edasised suured honorarid, ent hakkas hiljem Weilli ülejäänud loomingut
varjutama, ühtlasi naelutades Weilli peaaegu et igaveseks Brechti nime külge.
Alles nüüd, ajendatud ka Weilli-tähtpäevadest aastal 2000, on hakatud uurima ja
ette kandma helilooja varasemaid ja hilisemaid teoseid, kirjutatud kas
Saksamaal ja Prantsusmaal kuni 1935 või pärast seda Ameerikas, siis juba
valdavalt Broadway ja Hollywoodi jaoks.
Kurt Weill ei ole mitte ainult kuum
teema, vaid ta on ka probleem. Euroopa ei tahtnud kaua aega tunnustada Weilli
Ameerika-töid ja vastupidi, Uues Ilmas toonitasid isegi asjatundjad, et alles
Broadwayl leidis Weill oma tõelise kodu ja avanes ta talent. Aegamisi hakatakse
leppima sellega, et üks helilooja viljeles ja valdas eri muusikastiile võrdselt
ehtsalt ja edukalt. Sealjuures ei sisalda Weilli tohutu kohanemisanne –
kirjutada šansoone paremini kui prantslased ja muusikale paremini kui
ameeriklased – kübetki
pealiskaudsust.
Berliin
Weilli muusika paremaks
mõistmiseks tuleks ette kujutada 1920. aastate Berliini. Sõjakaosest toibuval
Saksamaal saab Berliinist hoogsalt arenev moodne linn, mille tehnilist nupukust
ja auahnust võrreldakse New Yorgi omaga. Berliin on ka saksakeelse muusika- ja
teatriruumi uus keskus. Pööraste ideede kontsentratsioon: poksiring laval,
Wagneri “Lendav hollandlane” moodsais rõivais, valjuhääldid ooperis. Ja
Kurfürstendamm’il avatakse üksteise järel kabareesid ning revüüteatreid, kuhu
endisest jõulisemalt tungib ka jazz.
Kurt Weill, pärit Dessau auväärsest
juudi kantorisuguvõsast, tahtis algul minna kompositsiooni õppima Viini
Schönbergi juurde, ent jäi siiski Berliini ja sealsesse muusikakõrgkooli. 1920.
aastatel oli ta saksa Uue muusika tulevikulootus number üks. Weilli muusika
juurdus saksa hilisromantismis (Richard Strauss, Mahler) ja kulges sealt
ekspressionismi suunas (kantaat “Uus Orpheus”). Ent ka see ei rahuldanud veel
Weilli – nagu teisedki, oli ta tüdinenud mitte ainult Wagnerist ja Puccinist,
vaid ka ekspressionistlikest äärmustest. Weilli hakkas köitma iroonia, grotesk,
klassikaline selgus ja kabareemuusika. Õhus oli tunda neoklassitsismi –
Saksamaal esindatud Weilli rivaali, helilooja number kahe, Hindemithi näol.
Kõigist nendest elementidest kokku kujuneb Weilli enda stiil, mis pealtnäha
kameeleonlikult muutub, ent olemuses moodustab terviku. Seda võib kuulda nii ta
viiulikontserdis, kahes sümfoonias kui ka lavamuusikas. Aga kõige tähtsam
Berliinis on Weilli jaoks see, et ta avastas (muusika)teatri kui talle kõige
lähedasema ja erutavama meediumi. Teine tähtis avastus oli Lotte
Lenya.
Broadway
Saksamaalt lahkumine pärast
Hitleri võimuhaaramist oli Weillile vapustus. Järgnes paariaastane peatus
Pariisis ning seejärel saabus ta 1935 koos Lenyaga New Yorki – kuhu teda keegi
ei oodanud. Weilli muusika tundus publikule “liiga intellektuaalne”. Ka Franz
Werfeli ja Max Reinhardti suurejooneline projekt juudi rahva saatusest “Igaviku
tee”, millele Weill kirjutas muusika, ei toonud soovitud edu. Siiski õnnestus
Weillil ameerika teatri- ja filmitööstusesse sisse elada. Ta suutis läbi viia
isegi selle, et võis oma muusikale ise orkestreerida (teatavasti valitseb
praegugi ameerika muusikalides reegel, et üks helilooja kirjutab muusika, teine
orkestreerib).
Weilli aktuaalsed (firma direktriss ja psühhoanalüüs,
kunstiprofessori loomeprobleemid jms), alati tugeva libretoga muusikalid
ootavad veel taasavastamist. Eriliselt vaimustus Weill Gershwinist ja Weilli
üheks unistuseks oli luua uus žanr “ameerika ooper” – selleni jõudis ta oma
“Tänavastseenis”, teemaks New Yorgi väikese inimese draama. Oma surma-aastal
kirjutas Weill parasjagu muusikali “Huckleberry Finn”.
Dessau
STR
ONG>
Praegu tuuakse Weilli vähem tuntud lavateoseid kõige
järjekindlamalt publiku ette ta sünnilinnas Dessaus. Kevaditi (tavaliselt
märtsis) toimub Weilli-festival, mille raames vähemalt kaks esietendust. Muide,
Dessau teatri intendant on legendaarse ooperilavastaja Walter Felsensteini poeg
Johannes, ooperiansamblisse kuulub ka eesti laulja Taimo Toomast.