Bussijaama bluus Helsingis
Kohaspetsiifiline näitus “Saapumisen ja lähtemisen
paikat” (Saabumise ja väljumise kohad) Helsingi vanas
bussijaamas ja Kamppi keskuses. Kuraator Sirje Helme. Kestab 15. oktoobrini.
See näitus oma kohatises julmas dokumentaalsuses ja absurdses
naljaviskamises on parim sotsiaalse kunsti projekt, mida sel aastal olen
kusagil näinud. Helsingi linna poolt kuraatoriks kutsutud Sirje Helme
empaatiaga valitud 15 soome kunstnikku tõlgendavad minekute-tulekute
teemat kujunditäpselt, metropolile omase nurga alt. See näitus on
bussijaama ja linnaruumi paradoksaalse ühisvälja, spetsiifilise
genius loci mentaalsuse väljendus.
15 kunstnikku pidi Helme valima 50
seast. “Ja mõni näitusekoht öeldi isegi augustis
üles, sest omanikud polnud ühe või teise projekti
sõnumiga nõus,” tunnistas ta. Mõned teosed oleksid
kontektuaalselt esialgu mõeldud kohtades tõesti sugestiivsemalt
kõlama hakanud ja mõnele tööle jäi lihtsalt
häbematult vähe ruumi (näiteks Kari Caveni paroodiavõtmes
lennumasina maketile). Valitud meediumiks on foto, installatsioon, skulptuur,
video.
Näitusekohaks valitud Kämppi endine bussijaama
hoone, uue kaubanduskeskusega piirnev avar väljak ning äsjaavatud
metroojaama perroonid moodustavad atraktiivse ning arhitektuuriliselt
väljendusrikka urbanistliku keskkonna. Ta pole tuim ja formaalne nagu Viru
keskus (kuigi funktsioonid on üsna kattuvad). Ala on aastakümneid
olnud märgilise tähendusega kohtumispaik, mille ajalugu
sümboliseerivad 1930. aastate bussijaam ja kellatorn. Kellatorni all on
suudeldud, mindud, tuldud, tehtud pätti ja määratud kohtamisi.
Kõige absurdsem, kaunim, inimlikku igatsust kuulutav projekt on
seepärast noorte arhitektide Ville Hara ja Anu Puustineni
“Peatused”. Nelja libapeatuse sihtkohtadeks on: Armastus, Vabadus,
Turvalisus, Valgus.
Kõige valusamalt ja avalikus ruumis
kõige šokeerivamalt mõjusid minu jaoks aga Jouko Lehtola
30 fotot (aastaist 1998–2002) Helsingi paikadest, kust on leitud heroiini
üledoosi kätte surnud narkomaanide laipu. Stockmanni kaubamaja
tualett, Helsingi linna kunstimuuseumiks kohandatud Tennispalee nurk, Pasila
metroojaam, korraliku elumaja trepikoda...
Narkomaania on Helsingis
samasugune sotsiaalne probleem kui Tallinnas (põhjused
tõenäoliselt küll teised) ning sellest tahtlik
möödavaatamine või probleemi ignoreerimine sealgi levinud. Kui
kunstnik tahtis mõne foto autentsesse sündmuspaika riputada, ei
andnud näiteks Stockmann selleks luba. “Ühe foto riputasin
salaja Tennispalee seinale,” tunnistas Lehtola. Neil piltidel pole mingit
spetsiifilist identiteeti, nad on pildistatud justkui juhuslikult. Kuid
tegelikult pärinevad nad KÕIK politseiarhiivist,
äärel kirjas sündmuse kuupäev, kellaaeg, surnu sugu ja
surma põhjus.
Ka kohtumiste teemat käsitletakse
ebakonventsionaalselt. Võtkem näiteks Helena Sandmani
tööd. Sandman eksponeerib vana bussijaama välisseina
ääres Hongkongis möödunud aastal pildistatud fotoseeriat
filipiinlannadest piknikku pidamas. On see alles piknik! Hongkongis
lastehoidjate ja koduabilistena töötavatele filipiinlannadele on
ainus võimalus omavahel kokku saada ja uudiseid vahetada
pühapäeviti linna peaväljakul ühe Hongkongi kuulsa
maamärgi, Norman Forsteri kavandatud pangahoone varikatuse varjus otse
tänaval. Seal nad istuvad, demonstreerivad üksteisele oma
tagasihoidlikke oste, mängivad kaarte, einetavad, tunnevad elust
rõõmu. Koju pole lubatud neil külalisi kutsuda. Olin sama
olukorra tunnistajaks 1999. aastal ja sain siis taas õppetunni, kuidas
inimesed loovad ajutiselt uue eluruumi ning kodustavad kodustamatuna tunduva
territooriumi.
Kaarte võib mängida ka bussijaamas ning
iseendale tarotikaartidega ennustades saab peletada igavust.
&sh
y;Marita Liulia taroti-projekt vana bussijaama ooteruumi seinal
sümboliseerib ajaveetmist, kuid ta oleks vajanud märksa suuremat
eksponeerimispinda, et efektsemalt mõjuda.
Mõtlesin
sel näitusel palju sotsiaalse kunsti võimalustele, kunsti
vahenditega tähelepanu juhtimisele ühiskondlikele valupunktidele ja
pahede teadvustamisele, fluxluslikele strateegiatele. Sotsiaalsus
müüks justkui endiselt hästi. Kuid eesti sotsiaalse kunsti
praktikad ja loominguline kreedo räägivad teist keelt.
Objektiivsetele sotsiaalsetele probleemidele vaheda visuaalse
kujundlikkusega reageeriva ja samas analüütiliselt kriitilise suhtega
sotsiaalse kunsti kuldaeg jäi Eestis 1990. aastatesse. Praegused kas
galeriide seinte vahel sotsiaalkriitilise rõhuasetusega
väljareklaamitud näituseprojektid (viimati “Kurja lilled”
Hobusepea ja Draakoni galeriis) või konkreetsest (linna)keskkonnast
tõukuvad (situatsionistlikud) aktsioonid on meil enamasti suvetuuri
tasemel, konjunktuurse profiiliga või hermeetilised, koodilt
sõpruskondlikusse ringi sulguvad.
Kui olin Helsingis läinud
reedel avatud näitusele tiiru peale teinud, üllatas mind
kontseptuaalse teravmeelsuse ja kujundliku väljenduslikkuse kõrval
veel üks aspekt. See oli tööde esteetiline dimensioon. Nii
noorte kui pensioniealiste kunstnike teoseid iseloomustas rafineeritud
vormistus. Näitus mõjus klassikalise modernismi paraadina.
Ütlesin seda ka Helmele. “Nojah,” vastas ta, “oma
kujunemisaastate eest ära ei jookse. Südames tahaksime me ju
kõik kunstis ka ilu näha.”