07.08.2009, 00:00
Casanova - meie aja kangelane
Hiljuti ilmus kirjastuselt Varrak soome üliviljaka kirjaniku ja
biograafiate meistri Hannu Mäkelä paks elulooraamat “Casanova
ehk Giacomo Casanova tee naistemehest kirjanikuks”.
Soomlane
on püüdnud anda moraalset hinnangut 18. sajandi seiklejale ja
kirjanikule, kes on muutunud meie päevil nii üldnimeks kui
kaubamärgiks, mulgi on üks Casanova-nimeline roheline vihmamantel.
Suur armastaja ja vähemasti enda meelest ka filosoof on nüüd
muuhulgas restoran Tallinnas ja kondoomibränd, kuigi ta kunagi kondoome ei
tarvitanud, leppides tripperi ja süüfilise kui armastuse eheduse
väljendustega.
Giacomo Girolamo Casanova (1725–1798),
kelle elu kohta võib tõepoolest pruukida väljendit
“puhas seks” – tänast ülivõrdelist
hinnangut, mis nüüd käibel küll ülekantumas
tähenduses kui Casanova puhul –, on kahtlemata meie aja
kangelane.
Casanova oli ideaalne eurooplane, kes tundis ennast
– raha leidumise korral – ühtviisi hästi nii Pariisis kui
Londonis, Varssavis kui Dresdenis. Isegi Peterburis ja Moskvas katsus ta
õnne. Jääb ainult kahetseda, et ta elas paar sajandit enne
Euroopa Liitu ja pidi passidega nii palju vaeva nägema, vahel koguni
arestis istuma – justkui rännuhimuline eestlane enne Schengeni
viisaruumi pääsemist.
Madalat päritolu, aga andekas
ja ennastupitav Casanova näib mulle kangesti mõne suguvenna moodi,
ta on suurepärane idaeurooplase kujund – mees, kes tahab
võtta rikkamate ja õnnelikumate käest seda, millest saatus
on teda ülekohtuselt ilma jätnud.
Kummalisel kombel surigi
too veneetslane idaeurooplasena – Tšehhimaal Duxi lossi
raamatukoguhoidjana. Seda paika on Stefan Zweig – harmoneeruvalt
tänase Ida-Euroopa viletsuse kirumise traditsiooniga – nimetanud
“Böömimaa süngeimaks kolkaks” ja isegi
“böömi sõnnikuhunnikuks”. Ka kliima olevat seal
karm, kuigi soomlasele Mäkeläle see sugugi nii ei tundu.
“Casanovale on iseloomulik, et ta kiitles vaheldumisi nii oma
siniverelisusega kui raske lapsepõlvega,” kirjutab
Mäkelä. See lause toob mulle korraga meelde nii Carl Robert Jakobsoni
700aastase orjaöö kui Lennart Mere eestlaste lepingud paavstiga kui
Euroopa õigusjärgluse tunnistuse. Isa sureb varakult, emal pole
poja jaoks aega, aga eestkostjate toel saab ta Padova ülikoolis siiski
korraliku hariduse, kuigi doktorikraad näib olevat luuletatud.
Täpselt nagu Casanova aadlitiitelgi – ševaljee de
Seingalt.
Casanova on mees, kes tahab elada naudingule, ja
seepärast algavad tal vaevu täisealiseks saanuna pidevad seiklused
naistega, mis toovad kaasa pahandusi ja haigusi. Tänapäevalgi
valdavat naudingu ülimuslikkuse printsiipi järgib ta ausalt,
vallutades reeglina naisi, keda “armastab”, s.t kelle suhtes tunneb
kirge. Casanova armastusekontseptsioon näeb välja üsna
samasugune nagu “Seksi ja linna” lõbujanustel naistel.
“Abielu on institutsioon, mida ma põlgan, sest see tapab
armastuse,” sõnastab Casanova meie päevil nii palju korratud
maksiimi. Siiski sugeneb ka mõni reeglist lahknev vahekord raha nimel.
Vahel tuleb suurel naistemehel ette ka mõni meessuhe – paistab, et
lihtsalt uudishimust või janust kõike õppida ja ajaga
kaasas käia.
Kodulinnast pagendatu on justkui Ida-Euroopa
prostituut. Rohkem muidugi pettur ja mängur, sest tema heaolu
põhineb pettustel kabala (see on jälle moes, kabalist Madonna
käis just Tallinnas) ja maagiaga. Ta on osav ja haritud vestleja, loeb
peast pikki klassikalisi poee
me, tema seltskondlik positsioon põhineb käitumisoskusel,
(kahtlasel) mainel ja soovituskirjadel.
Casanova õpib
selgeks tollase kultuurkeele, prantsuse keele. Peateose “Minu
elulugu” kirjutabki ta prantsuse keeles. Casanova tahab kuuluda
ühtaegu nii Euroopa võimu- kui vaimueliiti. See näitab suurt
edasipüüdlikkust, osavust ja elujanu. Sellisena tuletab ta mulle
meelde isegi mõnd tuttavat, kelle vahekord Euroopaga intiimne ja
kirglik. On see ju meie sotsiaalselt tingitud riiklik-rahvalik
mõtteviis: murrame läbi! Võtame oma koha struktuurides ja
päikese all. Me oleme ausad tõusikud, täpselt nagu Casanovagi
on oma mälestustes aus – jah, ma petsin, aga nagu ütles filmis
vürst Gabriel: ma pole vaba mees ja mul pole teist valikut.
Igaüks on oma õnne sepp.
Mäkelä peab siiski
tunnistama, et kirjanduslikule talendile vaatamata pole Casanova suurem asi
filosoof: tema vaated lähtuvad tema enda vajadustest, mitte soovist
inimkonda aidata ja maailma õiglasemaks luua. Võiks öelda,
et Casanova oli rohkem moodsa ajakirjaniku elukutse esindaja kui kirjanik. Tema
populaarsemad teosed olid eraldi raamatukestena avaldatud omaeluloolised
seiklusjutud “Põgenemine tinakambrist” ja
“Duell”. Tal leidub nii poliitilisi pamflette kui
publitsistikat.
Vana Casanova jääb siiski elule alla, nagu
meilgi vanade inimestega juhtub. Ta on sunnitud teenima elatist kodulinna
Veneetsia inkvisitsiooni nuhina ning taas pagendatuna veedab kolmteist viimast
eluaastat põhiliselt Duxi lossis Böömimaal rullnokast
(armastab tõllaga kihutada ja põhjustab ränki
liiklusõnnetusi) noore krahvi raamatukoguhoidjana. Tal on palju vaba
aega oma kirjatööde tegemiseks, aga temast ei hoolita, krahv ei
viitsi kummalist geronti külalistele tutvustada, teenijaskond pühib
tema raamatuga tagumikku. Casanova kaebleb nagu tänapäeva
hüljatud pensionär, tema justkui sõber, krahvi vürstist
onu ei võta õigupoolest midagi ette (nagu meie valitsusedki).
Mäkeläle on “aus armastaja” Casanova
sümpaatne, aga ta ei suuda siiski leppida ühe tema elulooseigaga.
Nimelt tegi keskealine Casanova lapse oma väidetavale tütrele,
“aidates” nii tolle meest, vana impotentset markiid. Asja
initsiaatoriks oli tütre ema, Casanova kunagine armuke. Mäkelä
leiutab seletuse, et küllap oli Casanova isadus siiski viimase
väljamõeldis ning selle puudumine aitas emal tüdrukut Casanova
voodisse rääkida. Soomlane on moraalne mees, mõnd asja ei
suuda ta aktsepteerida. Kui see ka nii oli, ei muuda see midagi Casanova
moraalses palges, tema magas enda arvates ju oma tütrega. Vaesele
rännumehele pühitseb eesmärk abinõu.
Sellest
Uus-Euroopa moraalist ei tahagi Vana-Euroopa sageli aru saada. Neil tasuks Emil
Tode “Piiririiki” lugeda.