“Kontrolli alt väljas”

Ji, 2008. 80 lk.


Kui te tahate meenutada, kuidas see algas, lugege Mihkel Muti “Pingviini ja raisakassi” ja Kenderi “Iseseisvuspäeva”. Kui te tahate teada, kuidas see lõppes, võtke Chaneldiori “Kontrolli alt väljas”. “See” tähendab Eesti Kapitalistlikku Rahademokraatlikku Vabariiki.


“Kontrolli alt väljas” on tagasiulatuvalt prohvetlik raamat. Kui tänapäeva Arminid enam kokaiini osta ei jaksa, topivad nad kommi ninna, joovad oma Horvaatia puhkuse raha maha ning parimal juhul loevad pohmakat higistades seda raamatut. Tavalisemal juhul hakkavad nad raamatus kujutatud kombeil käituma ning nende reisi libestab metsajärve koletise puudutus. Sõna “reisi” oli siinkohal mõlemat pidi mõistetav, aga “Kontrolli alt väljas” annab postyuppie’ndusest pääsenud lugejaile ka toredat sõnaloomet ette: “Avastasin endas gurmaani, esteedi ja perverdi.


Unustasin ära, mis ahv see Katrin on, ja hakkasin temaga uuesti käiblema” (lk 23). Sokrates teab selles raamatus, et ta “mitte persetki ei tea” (lk 7), aga ta võib, nagu “tõeline džentelmunn” (lk 8), ennast jumala häälele kuuletudes ikkagi “stretch-riidest kortsulisse merehalli valgetriibulisse kolme nööbiga üherealisse ülikonda” (lk 37) riietada ning Moskva kohviku ees Hegeli surma jutlustades beibesid rajalt kõrvale tõmmata. Mõne aja pärast kohtub tema sisemine Jack The Ripper Valli Baaris Trainspottinguga ning verest leemetav tripp läheb käima sellise hooga, et julge ainult lehti keerata.


Lisaks paberkirjanduslikule tõsiseltvõetavusele on Chaneldiori debüüt geniaalsevõitu filmistsenaarium ning raamatu saamislugu tõestab, et vaatamata jõudu koguvale kohtutõkendite ajastule teevad blogid kirjandusele ainult head.