Tegelikult on kogu Eesti ühiskond sarnases seisus Maie ja Valduri projektiga: võimueliidil on kange tahtmine mingi tükk ära teha, Eesti-kontseptsiooni müüa. Aga selle etendusega tuurile minnes ei oodata ära, et tekiks ka mingi mõte, mis on meie ilu ja eripära, mõte, ka ei nähta liialt vaeva lavakujundusega – peaasi, et see, mis suuremana välja paistab, oleks kena ja euroopalik. Olgu siis või ühe kauge rahvakillu piinade meenutamine ning mõnede lähemate, vähemtähtsate ja väiksemate kadunud rahvaste unustamine. Sootuks. Ning mis veel hullem: kogu hädine lavatehnika on nii halvasti varjatud, et seda ei näe üksnes Maie ja Valduri lugude kirjutajad.
Tasapisi on meie loomulik elukeskkond muutunud turistide teeninduskeskkonnaks ning inimesed majandukasvu näitajateks (tegelikult turgatas mul just, et kõrge suremus on hea – surevad ju peamiselt need, kes vähe teenivad, seega tõuseb elementaarsete tehete järgi ka keskmine palk üha läänelikumaks).
Sellises õhkkonnas on väga kerge muutuda võltsiks, tehislikuks. Pealiskaudseks. Ja nii kerge, nii imeliselt kerge on olla seest tühi ja päält kullakarvaline. Mõnel päeval ma tajun seda järsku ning mul läeb süda pahaks. Teistel päevadel suudan ma sellega elada ja olla, nagu me kõik ses dekoratiivühiskonnas. Ka kõige tulisemad kriitikud.
Selle väljapoole suunatud ühiskonna, fassaadühiskonna esirinda sattub muidugi üks olulisem tarbijate põlvkond – praegused noored (keskeltläbi (13–)18–27 (–35) aastat vanad). Minu põlvkond. Massikultuuri põhiline ostjaskond. Meediaproduktidele kõige vastuvõtlikum osa inimolendeist eelinfoühiskonnas. Paratamatult peame me end tundma pidevalt piilutuna, vaadelduna. D-generatsiooni (need, kes oma kesk- ja kõrgharidust asusid omandama juba Vabariigi ajal ning kes ei saanud esimeses laines löögile, kes ei kuulu nn Võitjate Generatsiooni) elu kulgeb nagu filmis, soundtrack ei vaiki hetkekski, igaüks on Jim Morrison, igaüks on Marilyn Monroe.
Aga rolliootus on liiga kõrge, väga raske on nii dekoratiivses ühiskonnas mängida nõnda, et ise rahul oled. Muidugi, paljud on. Aga need, kes pole, leiavad vahendeid, kuidas saavutada õige tunne. Savu, lihtne. Alkohol, imelihtne. Süstal, juba karmim samm. Või siis depressioon ja tõrjutus. Või mõni subkultuur, mis samuti saab esineda ainult tollessamas lavakujunduses: skinidel on nii hea mängida pahu poisse, peaosatäitjaga kaasneb alati mingi jagu masohhismi ja iha, et talle traagiliselt tappa antaks. Üks hää semu, noor kirjanik, ütleb, et ta kirjutab alati eriti hästi siis, kui ta just hiljuti peksa on saanud.
Meie generatsioon on just nõnda lõhutud… ühtseks jääb vaid janu olla tunnustatud ja pöörelda uuwe ühiskonna pakutavas naudingute tulvas. Ja lisaks veel see vaimne pidetus, ebakonkreetsus, pealiskaudsus, mis suurt jagu meist (meie haridusest, huvist maailma vastu) iseloomustab. Mul on tunne, et tegu pole inimese evolutsiooniga, vaid valikuga, mis lähtub keskkonnast, sellest, milliseks võimu-, majandus- ja kultuurieliidil jätkub võimet ja tahet maailma kujundada.
Kogu arengukavas on tehtud siin üks põhimõtteline viga: rõhudes koledamal kombel fassaadile ning investeerides ja keskendudes vaid õige pisut selle taga toimuvale, lootuses hääs, et kui imefassaad mõjub ning meid Suurde Ilma kaasa haaratakse, paraneb kõik lausa iseenesest. Aga mädaplekid imbuvad juba tasapisi läbi.

Näib olevat viimane aeg teha põhimõttelisi muudatusi: Welcome to Estonia ütleb D-generatsioonile ainult nii palju, et meil on Time to Get Lost, siia tulevad teised, juhuslikud, ning meilgi on parem pidetuna kihutada. Selline kampaania, mis rõhub pildimaterjalile, mida Eesti tavaelus peaaegu polegi; idüllile, mille saavutamiseks suurel jaol ühiskonnast vahendeid pole, ei saa olla tervendav, paremaks muutev. See on ainult kampaania, logo ja särk. Märk. Aga märk ei anna asjale hinge, vaid ikka toda fassaadiläiget, pealiskaudsust.
Tahaksin ennast Linnas ringi liikudes tunda nagu oma kodus. Ma olen kogu aeg elanud ühes linnas, üsna paljudes eri paikades. Aga paratamatult on too linn mult käest võetud. Ja mis veel hirmsam, nagu hallitusvõrk kasvab see juba üle kogu Eesti.
Ma viibin pea pidevalt teenindustsoonis, esindusalal, mis on suunatud väljapoole, võõrastele. Sellesse situatsiooni on paigutatud kogu meie generatsioon. Ja me lepime juhtunuga, sest meie otsustada pole just palju jäetud. Leppimine on nii põrgumugav. Aga tahaks ju kordki, et revolutsioon ei algaks sinust, et sa ei peaks esimesena, mõõk käes, müürile ronima. Et ometi kostaks kuskilt kuningakojast hääli, et järsku katsuks natuke mõelda, kuidas meie siin elame. Mitte aga nii väga, et kuidas teistele paistab, et kuidas me siin ikka elame… Tühjad lootused!

D-generatsiooni ajal on valitsev meeleolu ühiskonnas dekadents (millele peaks vastanduma avangard kunstis), suurimaks ikooniks ja jumaluseks dollar, põlvkonna vaimne pale disillusioned ning globaliseerumise tulem ei ole enam suure ühtse pere tunne, vaid teadmine, et oleme totaalselt disconnected.