05.09.2008, 00:00
David Byrne & Brian Eno “Everything That Happens Will Happen Today”
Klassikud üle 30 aasta uuesti koos. Mitte midagi päriselt uut, aga ootamatu kõrgvorm ikkagi.
David Byrne & Brian Eno
“Everything That Happens Will Happen
Today”
(Todomundo/Opal)
Klassikud üle 30 aasta
uuesti koos. Mitte midagi päriselt uut, aga ootamatu kõrgvorm
ikkagi.
Byrne. Neurootiline laulja Talking Headsist, hilisem sooloartist,
visuaalkunstnik ja mõtleja.
Eno. Roxy Musicu alguse
klahvimängija ja ideoloog, hilisem megaprodutsent (David Bowie ja U2
kuulsaimad albumid näiteks, kes ei tea), visuaalkunstnik ja
mõtleja.
Byrne ja Eno. Paar paari olulisima Talking Headsi
plaadi taga, ja siis epohhiloov koostöö “My Life In The Bush Of
Ghosts”, plaat, mis tegi lahti peaaegu et rohkem uksi tulevikku kui
ükski teine.
Ja nüüd on neil uus album, ja see pole
siiski uus “My life...”, see on laulukeskne kogumik, kus Inglismaal
elava Eno päralt on instrumentaal ja maili teel New Yorgist osalenud
Byrne’ilt tekstid ja vokaalid. Plaat, mida tegijad iseloomustavad kui
moodsat gospelmuusikat. Ja selleks võiks teda ka pidada, mis sest, et
tekstid on kohati sürrealistlikud või vihjelised, otsest hoogsat ja
tänurohket jumalaotsimist vana gospeli klassikalisel moel ei kohta –
või siiski? Tõelisi igavikulisi ja ülisuuri kujundeid
apokalüptikani ja siirast pateetikat ujub ikka pinna alt välja.
Ülevad omas mõttes on enamik laule siiski vägagi, kui need
oleks ka stiliseeringud ja poosivõtmised Byrne’i poolt, siis
ikkagi näeb see tihti välja... nagu päris.
Loos
“Strange Overtones” – praegu vaid veebipõhiselt
müüdava albumi tasuta singlis, mis jutustab kas paranoiast või
armastusest, sõltub, kuidas võtta – laulab Byrne
eneseirooniliselt, kuidas “This groove is out fashion / these beats are
20 years old”. No ongi enamikul juhtudel! Eno sound on asi, mis ei kipu
muutuma, minimalistlik, argipäevase, et mitte öelda odava
kõlaga elektroonika, vastuvaidlematu bassikäik, masinlik
rütmikitarr, 20 Enot koos kergelt moraliseeriva kõlaga
refrääne või taustu laulmas ja mingi lisand, seekord
mõned kaasprodutsendi Leo Abrahamsi kitarripartiid, mis näivad muu
kohal hõljuvat nagu liblikaparved, võis siis kohati ilmnev
(soulilik? funky?) puhkpillitrupp. Ma tean, et mittemuutumine – no
võrdleme seda näiteks Eno eelmise sarnase albumi, 20 aastat tagasi
koos John Cale’iga tehtud ka laulukeskse plaadiga “Wrong Way
Up”, nagu poolteist tilka vett, eks – on fännile armas ja
laiemat vaadet saavutada püüdvale kriitikule, kui ta ise fänn
pole, ikka allakäigu sümbol.
Aga hea on see plaat ikka,
eriti praegusel segasel ajal; ja seal on ka lugusid, mis on sakilisemate
servadega ja lõikavad end sellest ajaloost ja nüüd-leiutatud
pseudogosplist välja. Näiteks “I Feel My Stuff”
või “Poor Boy”, mis sobiks pigem Talking Headsi kunagi
poolelijäänud lugu jätkama.
Miks ei võiks
Byrne’i USAs juba alanud selle plaadi ja muude Enoga tehtud asjade keskne
tuur, mis sest, et Eno ise ei viitsi osaleda, siiski ühel hetkel
näiteks Rock Cafesse jõuda? Eks ta ole...
9