22.02.2008, 00:00
Eestlase kehastumine
Eestlusel on ikka olnud mingi idee. Eesti elulugusid analüüsides
leiab selle kuu Akadeemias Tiina Kirss, et iseseisvuspäevil kujunenud
noortele oli omane kindel kogukondlik väärtusvõrgustik, mis
põhines suurtalude ühisel töökogemusel, looduse- ja
koduarmastusel ning rahvuslikul kasvatusel.
Viimaste
aastakümnete kaalukaim rahvusluse tootja Jaan Kross lisab sellelle
eestluskuvandile linlikku ja rahvusvahelistki tooni, rõhutades ometi
kindlat moraalset aluspõhja. Krossi eestlase au on siiski pigem
härrasmehe au kui talupoja au. Koos tolle auga on Kross üha
kujutanud ja läbi elanud eestluse traumat – oma riigi, rahvusele
loomuliku koha ja viisipärase elu kaotust. Just see trauma – isegi
oma peagi ilmuvas postuumses mälestusköites ei saa ta leppida
Churchilliga, kes meid ära andis – on olnud suuresti meie
tänast vabariiki konstitueeriv jõud.
Teine tähtsaim
taasleitud riikluse ideoloog Lennart Meri armastas kõnelda
metafooridega. Metafoor on kõnekujund, mis aitab mõtlemisel
kaasas käia muutuva maailmaga. Lennart Meri metafoorid üritavad
eestluse minevikku ja olevikku – vahel nõudlikult, vahel
pateetiliselt – seostada Euroopa tänapäevaga. Endale on ta
jätnud šamaani rolli, kes reisib mineviku ja tänapäeva
vahel. Kord pildistas Nikoniga neoliitilisi tšuktši
tööriistu, teinekord ehitas Wehrmachti raadiolampidest endale
vastuvõtja, et kuulata vaba maailma hääli. Meie kelladel
jääb aega aina vähemaks, kuulutas ta hoiatavalt ja lisas sinna
juurde tolleltsamalt Churchillilt laenatud käsusõna higist, verest
ja pisaratest. Meri meetod oli meie asja ajamisel – maailmas, aga ka
siseriiklikult – väga produktiivne.
Kui presidentidest
kõnelda, siis omal moel on ideemees, rahvuse säilitaja ka Arnold
Rüütel, kui pidada silmas, millest kõigest on ta stoilisel
moel läbi tulnud, alati valmis veel “üht mõtet siia
juurde lisama”. Tema rahvusteadlasest abikaasale on Oskar Looritsa ja
teiste ideoloogide rahvuskehandi vaimu otsingud kahtlemata tuttavad.
Mitmekülgsete intellektuaalsete huvidega Toomas Hendrik Ilves on
vähemasti poliitilise kolumnistina Lennart Meri mantlipärija.
Erinevalt Krossist ja Merist polnud tema Eesti-kogemus aga traumaatiline, vaid
imetlev – tema enda sõnul “disneylik interpreteering vendade
Grimmide loodud muinasjutumaast”. Muidugi on tänaseks aeg teinud
korrektiive ja tegelikkust arvestades on Ilves jätkanud rahvuskehandi
väärtuste ja visioonide välja pakkumist. Loodetavasti esitab ta
vabariigi aastapäeval hea essee.
Muide, Ilvese varasemaks
eelkäijaks võiks pidada ka “põhjamaist vaimsust”
otsinud Juhan Luigat, kelle tegevust kirjeldab Kirss kui “strateegilist
essentsialismi”. Ilves on üritanud ju ka meid siduda
Põhjamaadega (“jõulumaadega”), sest Baltimaade
ühendus on ideoloogiliselt, poliitiliselt ja sõjaliselt nõrk
ning selleks ta jääb. Ilvese essentsialism on silmapaistvalt
strateegiline, et mitte öelda taktikaline.
Niisiis on kogu meie
iseseisvusaja püüdnud nii presidendid kui ka intellektuaalid otsida
meie rahvuskehandi vaimu ja sõnastada selle väärtusi.
Nüüd, vabariigi 90. aastapäeval paistab mulle ometi, et vaimu
aeg hakkab läbi saama ja keha võtab oma. Olukorras, kus meie
luuleraamatute trükiarvud on kuhtunud nii pisikeseks, et neid ei
jätku enam raamatukogudelegi – kui need peaksid osta tahtma –,
valmib igal aastal aina uusi veekeskusi. Meie väike armas Eesti on neid
täis nagu pidulaud viinapudeleid – isamaa nagu &
auml;ke.
Emakeelse Playboy ilmumist tervitati nagu kunagi Jakobsoni
“Kolme isamaakõnet” ning viimases hädas peavad
luuletajad, sealhulgas täitsa korralikud inimesed nagu vaimuvirk
Paul-Eerik Rummo ja tundetiine Doris Kareva, seal oma värsse ilmutama.
(Lapsepõlves lugesin leherubriigist “Tulevikuta ühiskonna
džunglites”, et Ameerikas peavad luuletajad ära elamiseks saatma
pornoajakirjadele postkaartidel luuletusi. Pidasin seda alati tobedaks
väljamõeldiseks, aga nüüd tean, et see on tõsi!)
Piisab vaid silmad avada, kui igal pool märkad keha ülemvõimu
– solaariume, massaaže, hoolitsusi, trimmimisi, dieete,
kaalujälgimist ja kepikõndi. Millal läks pensionile viimane
sisekujundaja, kes julges eramusse raamaturiiulid projekteerida?
Millal öeldi teile viimati, et te võiksite vaimsem olla? Ei,
räägitakse ainult sellest, kui hea või halb te välja
näete.
Pöördugem korraks tagasi perekond Ilveste
juurde. Mida on president Ilves viimase aasta jooksul teinud? Ta on pidanud
ülepäeviti kõne (katsuge, kui kerge on ülepäeviti
kolumn kirjutada), aga rahvahulgad ei tea sellest midagi. Seevastu valitses
Evelin Ilvese kilode ja nende kadumise ümber žurnalistlik hüsteeria,
mis lõppes eufoorilise katarsisega: kui ilus ta nüüd on!
Evelini kümme kaotatud kilo on enam kui Toomase sada head mõtet.
Presidendiproua ideaaliks kehastunud keha kõrval on
presidendikõned tühi töö ja vaimunärimine.
Häda on õigupoolest selles, et läinud aastal tungis
kehakultus ka tänavale. Ma pean silmas pronksiööde
lööminguid, pärast mida arvati, et venelaste lähendamiseks
eesti vaimule tuleks luua venekeelne telekanal. Tänaseks on see
vaimset pingutust nõudnud idee asendatud küll erivahendite senisest
avarama pruukimise seaduseelnõuga. Jalarauad on säherduse vaimse
probleemi nagu integratsioon silmapaistvalt kehaline lahendus. Kas on juhus, et
kõhklevateks intelligentideks osutunud ühiskonnateadlaste ridu
tugevdati äsja võitluskunste harrastava Meelis Laoga?
Ma
pean silmas ka eelmises Ekspressis esitatud kuritegevuse ülevaadet, mis
kinnitab, et sagenenud on peksmised ja täiesti mõttetud
lõhkumised. Kehaline vägivald on võtnud ohtlikud
mõõtmed.
Rahvuskehandi kehastumisel ole enam
üksnes edevuse, vaid ka vägivalla mõõde. Kas lepime
jõu paradigmaga või on vaimul midagi vastu panna?