Eestlaste gaasitoru vonkleb ja võngub
Arhitektuur
– uks poliitikasse
Installatsiooni juurde käib
sisutihe kataloog
Tegu on kõige ulatuslikuma ja tähtsama arhitektuurisündmusega maailmas. Tänavu on teemaks “Arhitektuur – midagi enamat kui ehitised”.
Biennaali kuraator, Cincinnati Kunstimuuseumi direktor, tunnustatud arhitektuuriajaloolane ja -kriitik Aaron Betsky selgitab teemat järgmiselt: “Arhitektuur ei ole ainult ehitamine. Arhitektuur peab ulatuma kaugemale kui majad, majadest üksi ei piisa. Arhitektuur paigutab meid maailma moel, mida ükski teine kunst ei võimalda. Arhitektuur suudab meile anda reaalsuses kodutunde. Ta loob ja vormib kõige hinnalisemat fenomeni moodsas maailmas – ruumi. Arhitektuur tõstatab küsimusi, mille vastused ei peitu pelgalt valminud majades.”
Selline arhitektuuri teoreetilist ja visionäärset poolt hõlmav lai teemapüstitus kutsus üles esitlema installatsioone, manifeste, eksperimente ja utoopilisi visioone. Aaron Betsky kureeritud biennaali erinäitused täidavad seda eesmärki, eksperimenteerides vormidega, mis uuendavad ja rikastavad arhitektuuri ning meid ümbritsevat ruumi.
Biennaalil on väljas 56 rahvusekspositsiooni Giardini pargis asuvates paviljonides, Arsenale Artiglierie näitusepindadel ja paljudes teistes kohtades üle kogu Veneetsia. Itaalia paviljonis on vaatajal võimalus tutvuda 55 büroo ruumieksperimentidega.
Arsenale vanas laevatehasehoones on väljas installatsioonid maailma tunnustatud arhitektidelt ja büroodelt: Asymptote, Coop Himmelb(l)au, Diller Scofidio+Renfro, Droog Design+Kesselkramer, Vicente Guallart, Frank O. Gehry, Zaha Hadid, Ante Liu, Greg Lynn, M-A-D, Massimiliano Fuksas, MVRDV, UNStudio jt.
Erinevalt kureeritud erinäitustest käsitlevad rahvusekspositsioonid biennaali üldteemat veidi traditsioonilisemalt, mida aga ei saa öelda tänavuse Eesti ekspositsiooni kohta.
Arhitektuuribiennaali auhinnasaajad
;13. septembri pidulikul avatseremoonial jagati välja biennaali;auhinnad: Kuldlõvi parima rahvusekspositsiooni eest, Kuldlõvi parima;projekti eest biennaali rahvusvahelisel näitusel, Hõbelõvi biennaali;rahvusvahelisel näitusel osalenud lootustandvale noorele arhitektile,;Kuldlõvi elutöö eest ja Kuldlõvi elutöö eest arhitektuuri ajaloo alal.;Kui viimase kahe preemia saajad olid juba varem otsustatud ja teada,;siis esimestena nimetatud auhindade saajad selgusid alles;avatseremoonial.
;Žürii, keda juhtis Jeffrey Kipnis (USA; kriitik ja Ohio ülikooli;õppejõud) ja kuhu kuulusid Paola Antonelli (Itaalia; New Yorgi Moodsa;Kunsti Muuseumi arhitektuuri ja disaini osakonna kuraator), Max;Hollein (Austria; Frankfurdi Städeli kunstiinstituudi ja Schirn;Kunsthalle direktor), Farshid Moussavi (Iraan; Londoni büroo Foreign;Office Architecture asutaja ning Harvardi ülikooli;arhitektuuriteaduskonna õppejõud), Luigi Prestinenza Puglisi;(Itaalia; kriitik, ajaloolane ja lektor, spetsialiseerunud;linnaplaneerimisele, tänapäeva arhitektuuri ajaloo õppejõud Rooma La;Sapienza ülikoolis), otsustas auhinnata osalejaid, kes kõige paremini;mõtestasid Aaron Betsky välja pakutud biennaali teemat.
Parima rahvusekspositsiooni Kuldlõvi läks seekord Poola paviljonile;“Hotel Polonia. Majade hauatagune elu” (kuraatorid Grzegorz Pi?tek,;Jaros?aw Trybu?, autorid Nicolas Grospierre, Kobas Laksa). Poola;ekspositsioon on elegantse kujunduse ja selge sõnumiga ning teostatud;kvaliteetselt. Väljapanek koosneb fotodest, millel on viimase kümnendi;jooksul Poolasse ehitatud erinevad hooned. Lisatud on fotomontaažid,;mis fantaseerivad nende ehitiste saatuse teemal viiekümne aasta pärast.;Loodud kujutluspildid on üsnagi õõvastavad, sest rõhuvad kõige;põletavamatele linnastumisega kaasnevatele probleemidele. Žürii hindas;kõrgelt biennaali teema peenetundelist ja intelligentset mõtestamist;ning lojaalsuseväljendust oma riigile.
Parima projekti Kuldlõvi sai Greg Lynn eksperimentaalse, taaskasutatud;mänguasjadest mööbli eest. Selle projekti puhul hinnati;eksperimenteerimise viisi, mis sarnaneb õigupoolest teadustööga ja;mille meetodit on võimalik kasutada ka teistel arhitektidel. Projekt;pakub pigem mõttearendust kui valmis prototüüpi.
;Lootustandva noore arhitekti Hõbelõvi otsustati anda Tšiili arhitektide;grupile Elemental, kes tegelevad aktuaalsete probleemidega, nagu;keskkond, vaesus ja poliitiline ebastabiilsus.
Auhinnaga taheti;julgustada sellesuunalisi eetilisi otsinguid noorte arhitektide seas.;Näitusele esitatud projekt väljendab erakordset oskust tegelda ühtviisi;hästi arhitektuursete, rahaliste ja ehituslike probleemidega, olles;samal ajal ülitundlik kohalike olude suhtes. Tulemus ei ole ainult;odavelamud – see annab elanikele lootuse paremale majanduslikule;tulevikule. Kuldlõvi elutöö eest anti USA arhitektile Frank O. Gehryle.;Arhitektuuriajaloolase elutöö Kuldlõvi läks väljapaistvale Ameerika;õpetlasele James S. Ackermanile, kelle põhilised uurimisteemad on olnud;Michelangelo arhitektuuriloome, Palladio ja Itaalia renessansiajastu;arhitektuuriteooria.
11. Veneetsia arhitektuuribiennaali harunäitusel “Bornhouse” osaleb ka Eesti arhitekt Vilen Künnapu.
Veneetsia arhitektuuribiennaali raames avati 10. septembril San Stae kirikus Moskva arhitekti Juri Avvakumovi kureeritud näitus “Bornhouse”. “Bornhouse” on kunsti- ja arhitektuuriprojekt, kus sünnitusmaja on metafooriks vormile, mis “sünnitab” uusi vorme.
Oma kontseptsiooni esitasid 26 arhitekti, kelle seas on ka Eesti arhitekt Vilen Künnapu. Osalevate arhitektide (Hani Rashid, Laurids Ortner, Peter Märkli, Juri Avvakumov, Alexander Brodsky jt) nägemused on paigutatud helendavasse augustatud paviljoni, mis asub Veneetsia üliku hauaplaadil keset San Stae barokset interjööri.
Vastsündinud lapse mõõtmete ja kaaluga objektid on valmistatud parafiinist, savist, pabermassist, puidust, klaasist ja metallist. Vilen Künnapu “sünnitusmaja” on soe puidust kompositsioon, mille keskne element on ema rinda sümboliseeriv kuppel, mida ümbritsevad väikeste silindritena kujutatud vastsündinud beebid. Kompositsiooni võib “lugeda” ka elu stimuleeriva võimsa kosmilise energia masinavärgina – stuupana.
Ekspositsioon käsitleb sünni ja surma metafüüsikat, elu tekkimise ja transformeerumise igavest saladust. Näituse organiseerija on Šussevi-nimeline arhitektuurimuuseum. Näituse kujundas Jevgeni Kornejev. (Vaata ka www.bornhouse.com .)
Näitus “Bornhouse” jääb Veneetsia San Stae kirikus avatuks kuni 26. oktoobrini.
Arhitektuuribiennaali auhinnasaajad
13. septembri pidulikul avatseremoonial jagati välja biennaali auhinnad: Kuldlõvi parima rahvusekspositsiooni eest, Kuldlõvi parima projekti eest biennaali rahvusvahelisel näitusel, Hõbelõvi biennaali rahvusvahelisel näitusel osalenud lootustandvale noorele arhitektile, Kuldlõvi elutöö eest ja Kuldlõvi elutöö eest arhitektuuri ajaloo alal. Kui viimase kahe preemia saajad olid juba varem otsustatud ja teada, siis esimestena nimetatud auhindade saajad selgusid alles avatseremoonial.
Žürii, keda juhtis Jeffrey Kipnis (USA; kriitik ja Ohio ülikooli õppejõud) ja kuhu kuulusid Paola Antonelli (Itaalia; New Yorgi Moodsa Kunsti Muuseumi arhitektuuri ja disaini osakonna kuraator), Max Hollein (Austria; Frankfurdi Städeli kunstiinstituudi ja Schirn Kunsthalle direktor), Farshid Moussavi (Iraan; Londoni büroo Foreign Office Architecture asutaja ning Harvardi Ülikooli arhitektuuriteaduskonna õppejõud), Luigi Prestinenza Puglisi (Itaalia; kriitik, ajaloolane ja lektor, spetsialiseerunud linnaplaneerimisele, kaasaegse arhitektuuri ajaloo õppejõud Rooma La Sapienza ülikoolis), otsustas auhinnata osalejaid, kes kõige paremini mõtestasid Aaron Betsky välja pakutud biennaali teemat.Parima rahvusekspositsiooni Kuldlõvi läks seekord Poola paviljonile "Hotel Polonia. Majade hauatagune elu" (kuraatorid Grzegorz Piatek, Jaroslaw Trybus, autorid Nicolas Grospierre, Kobas Laksa).
Poola ekspositsioon on elegantse kujunduse ja selge sõnumiga ning teostatud kvaliteetselt. Väljapanek koosneb fotodest, millel on viimase kümnendi jooksul Poolasse ehitatud arhitektuuri tippteosed. Lisatud on fotomontaažid, mis fantaseerivad nende ehitiste saatuse teemal viiekümne aasta pärast. Loodud kujutluspildid on üsnagi õõvastavad, sest rõhuvad kõige põletavamatele linnastumisega kaasnevatele probleemidele. Žürii hindas kõrgelt biennaali teema peenetundelist ja intelligentset mõtestamist ning lojaalsuseväljendust oma riigile.
Parima projekti Kuldlõvi sai Greg Lynn eksperimentaalse, taaskasutatud mänguasjadest mööbli eest. Selle projekti puhul hinnati eksperimenteerimise viisi, mis sarnaneb õigupoolest teadustööle ja mille meetodit on võimalik kasutada ka teistel arhitektidel. Projekt pakub pigem mõttearendust kui valmis prototüüpi.
Lootustandva noore arhitekti Hõbelõvi otsustati anda Tšiili arhitektide grupile Elemental, kes tegelevad aktuaalsete probleemidega nagu keskkond, vaesus ja poliitiline ebastabiilsus. Auhinnaga taheti julgustada sellesuunalisi eetilisi otsinguid noorte arhitektide seas. Näitusele esitatud projekt väljendab erakordset oskust tegelda ühtviisi hästi arhitektuursete, rahaliste ja ehituslike probleemidega, olles samal ajal ülitundlik kohalike olude suhtes. Tulemus ei ole ainult odavelamud - see annab elanikele lootuse paremale majanduslikule tulevikule. Kuldlõvi elutöö eest anti USA arhitektile Frank O. Gehryle. Arhitektuuriajaloolase elutöö Kuldlõvi läks väljapaistvale Ameerika õpetlasele James S. Ackermanile, kelle põhilised uurimisteemad on olnud Michelangelo arhitektuuriloome, Palladio ja Itaalia renessansiajastu arhitektuuriteooria.