Jõgi voolab läbi linna
”
Autor
Antti Tuuri
.
Lavastaja
Ingomar Vihmar
.
Osades
Anti Reinthal
,
Mihkel Kabe
l,
Lauri Lagle
,
Tõnu Aav
,
Mari
Lill
,
Mari-Liis Lill
,
Viire Valdma
,
Ivo Uukkivi
,
Tiit Sukk
,
Tõnu
Oja
jpt.
Lavastuses kõlab elav muusika, laulusõnad
tõlkinud
Merca
ja
Aapo Ilves
.
Esietendus 23. detsembril Eesti Draamateatris.
Soome buum
Eesti teatrites jätkub. Draamateatri repertuaari lisandus hiljuti Ita
Everi nauditaval soleerimisel kulgeva põhjanaabrite eneseiroonilise
sõnaohtra ekspressiivse komöödia “
Soome
hobune
” (lavastaja
Roman Baskin
)
kõrvale ka üks nostalgilisem, romantilisem lugu.
“Jõgi voolab läbi linna” kujutab endast kolme tundi
kaurismäkilikku null-toonil jauramist. Sellist vaikset, alla-andvat,
al(l)amängivat laadi – pigem näidata vähem kui rohkem
emotsiooni, ehk siis võte, mida suurel laval, suures saalis on
ütlemata raske harrastada, kui suurendusklaasi (videot näiteks) appi
ei võta.
Siiski õnnestub lavastaja Ingomar Vihmaril
kogu trupp ühte võtmesse murda. Too väljapeetud montoonsus,
mida katkestavad ja samas struktureerivad kelmikad laulunumbrid
live-bändiga (Tiit Ojasoo “Julia” mõtteline järg),
on üpriski filmilik ja Draamateatri kontekstis ebatüüpiline
tulemus.
Keskne kuju nukras komöödias on trükikoja
asjapulk
Ilmari Autio
(
Anti Reinthal
),
üks elujões vastupanu osutamata kaasa hulpiv tuim, iseloomutu,
paaril korral ägestumise lähedale jõudev, kuid siis ka kohe
käega lööv naisevõtuikka jõudnud mees, kellel
küll õiglustunne õige koha peal, huumorimeel ka, aga vat
pealehakkamist ei ole. Unistused on, aga ah mis nüüd mina...
Ilmari viskab streiki hauduvate kolleegidega viinuskat, käib kodus ema
halamist ja ropu suuga isa sõjamälestusi kuulamas, saab tuttavaks
joodik-kunstniku ja elunautlejaga (Ivo Uukkivi), kohtab vana
sõjaväekaaslast (Margus Prangel), kes nurub tähelepanu
anekdoote ikka kaks korda rääkides (ja kui siis ka keegi ei reageeri,
räägib kolmandat korda veel).
Elu voolab neist
tegelinskitest läbi nagu svammist, nad on
Barbi Pilvre
definitsiooni kohaselt tüüpilised jobud, mehed, kes ei
otsusta midagi ning kellel põhimõtteliselt ei olegi ambitsiooni
oma elu ise juhtida ja sellega kaasnevat vastutust kanda.
Tillukeste täpsete detailidega rikastatud pildikesed – Tõnu
Oja mängitud trükikoja juht paljastab püsti tõustes
pintsaku all dressipüksid ja kingad; naised tantsivad suitsuses baaris,
käekotid kramplikult õlal; Ilmari pruudil (Mari-Liis Lill) on
stiilipuhtad öösel sisse magatud patsilokid, mida ta kimbatuses ikka
kammima kipub; trükkalitel ripub kõigil süütamata sigaret
suunurgas – töötavad üldise minnalaskmisega. Tõnu
Oja ajab karaokelikult oma laulunumbris viimases salmis järje käest
– see “komistamine” on resignatsiooni tipuks.
Resignatsiooni mõttes ongi “Jõgi voolab läbi
linna” hingesuguluses pigem Vanemuise repertuaaris oleva lavastusega
“
Suurema kurbuseta
” (lavastaja
Ingo
Normet
) kui Vihmari enda eelmise “soomlase”,
jämekoomilise ja groteskselt ekspressii
vse “
Kokkolaga
” Endlas. Siin on mõttesildu
Vihmari “
Taksojuhtidesse
”.