05.06.2009, 00:00
Euroopa kodaniku otsinguil
Euroopa Komisjoni endine välissuhete volinik Chris Patten kirjutab
oma viimases raamatus “What Next? Surviving the Twenty-First
Century” Euroopa Parlamendist. “Euroopa Parlamendil pole Euroopa
hetki, vaid pikad, pikad Euroopa tunnid,” nendib ta. Ja veidi tagapool:
“Ent puudub rahvapoliitika kogu asja suhtes, on parlament, aga pole
inimesi, on valitud esindajad, kuid mitte demos’t.”
Teda
täiendab eelmisel nädalal Eestit külastanud briti ajaloolane ja
kolumnist (Patteniga samast ülikoolist, Oxfordist) Timothy Garton Ash, kes
meenutas eesti publikule, kuidas britid hääletavad rohkem Suure Venna
telešõul kui Euroopa Parlamendi valimistel. Häbi lisada,
kuid Eesti valimistest osavõtt Euroopa Parlamendi valimistest oli veelgi
väiksem kui brittide oma. Seda ei jätnud meenutamata ka Ash, kes oli
Eesti numbri eraldi välja otsinud...
“Euroopa inimesed
hääletavad mitte hääletades. Nad kõnelevad
Euroopast, mitte Euroopast kõneldes. Niisiis tunnistagem: meil pole
toimivat, legitiimset ja tõhusat üleeuroopalist otsedemokraatiat ja
meil ei hakka seda niipea olema,” kirjutab Ash 29. aprilli Guardianis.
Missugused oleksid seega võimalused muuta Euroopa Liit enam
demokraatlikuks ehk kui tulla otse 7. juunil peetavate Euroopa Parlamendi
valimiste juurde, kuidas suurendada kodanike huvi nende valimiste vastu?
Vaheseigana mainitagu, et pilt Eestis ei pruugi kujuneda nii hulluks kui
Euroopas: kui Euroopas ähvardab valimistest osavõtt jälle
kahaneda (ja nii alates esimesest korrast 1979. aastal), siis Eestis ennustavad
küsitlused 41protsendilist osavõttu, mis oleks umbes 14 protsenti
rohkem kui 2004. aastal.
Ent küsimus demokraatia defitsiidist
jääb. Ash ja Londoni Majanduskooli professor Simon Hix on soovitanud
mõne Euroopa keskorgani juhi valimise suuremat politiseerimist. Et
näiteks Euroopa Komisjoni president või siis Lissaboni leppega (aga
see pole vee jõustunud!) ette nähtud Euroopa Liidu Nõukogu
president teeksid enda ametisse saamiseks üleeuroopalise kampaania.
Paraku saavad siit alguse probleemid demos’ega, millest
kõneles Chris Patten. Üleeuroopaline kampaania eeldaks
üleeuroopalist meediat ja seda, et foorum oleks igal pool samasugune.
Või siis peaks olema see väiksemate variatsioonidega kui praegu
(Eestiski pole ju kõik igal pool ühesugune – valimiskampaania
Tallinnas on tõesti veidi teistsugune kui kuskil maapiirkonnas).
Poola teadlane Jan Zielonka (temagi Oxfordi ülikoolist!) on oma
raamatus “Europe as Empire” võrrelnud praegust Euroopa Liitu
keskaja, mitte rahvusriigiga. Meenutuseks: rahvusriik tähendab tugevat,
homogeenilist demos’t, samas kui elu keskaegses riigis või kuning-
või keisririigis võis tähendada mitmekordset identiteeti ja
lojaalsust. Ka nüüd kõneldakse Euroopa kodanikuks olemisest,
unustamata sealjuures enda Eesti identiteeti ja tagatipuks näiteks enda
kuulumist saarlaste hulka.
Kuid keskajast lahutab meid valimiste
protseduur. Ja siit algavad ka mitmekordse identiteedi hädad. Valitakse
ikkagi ühe identiteedi alusel. Ning selleks on rahvusriigi identiteet.
Euroopa Parlamendi valimistel on näha, kui palju tuleb sisse
sisepoliitikat, ehkki üleilmne majanduskriis peaks andma tõuke
kõnelemaks maailma ja sellega seoses Euroopa teemadel.
Euroopa Parlamendist kõneldes tavatsetakse rõhutada, et see on
ainus otse valitud Euroopa Liidu organ. Mõnikord öeldakse nii, et
rõhutada teiste organite – Euroopa Komisjoni ja Euroopa Liidu
Nõukogu – mittevalitust. Siiski tuleb meenutada, et Euroopa Liidu
Nõukogu koosneb poliitikuist, kes on saanud
valimistel rahva mandaadi. Ja liikmesriigid – kus on kõigis
demokraatlikud valimised – annavad oma õnnistuse ka Euroopa
Komisjoni volinikele. Pärast neid teeb sama otse valitud Euroopa
Parlament, kusjuures viimane saab siiski üha juurde ka
otsustusõigust mujal (seega valija hääl ikka loeb).
Probleem peitub tõigas, mis ei seondu üksnes Euroopa Liidu, vaid
demokraatiaga laiemalt. Nimelt selles, et valimised võidetakse
ühe-kahe loosungi või protestihäältega, ent riigi
juhtimiseks tuleb teha ka kõike muud. Nii võib võita
valimised maksupoliitiliste teesidega, kuid mida hakata peale näiteks
välispoliitikas, millest räägitakse vähem. Ehk siis
äraseletatult: valimiskampaanias räägitakse suhteliselt
vähe Euroopa Liidust, ometi kohtuvad Eesti ministrid oma Euroopa
kolleegidega regulaarselt.
Jääb järeldada:
üleeuroopalist demos’t on vara loota, kuid asja aitaks
kõvasti parandada Euroopa mõõtme suurenemine
sisepoliitilises debatis. Eelseisvaid Euroopa Parlamendi valimisi silmas
pidades olnuks huvitavam näiteks korraldada meedias diskussioone mitte
üksnes Eesti saadikukandidaatide vahel, vaid paluda osaleda ka kandidaate
teistest riikidest. Otse-eeter olnuks ilmselt mõeldamatu, kuid
salvestatuna ja tõlgituna saanuks Euroopa mõõdet kindlasti
suurendada. Näide: päris palju võbinat tekitasid Taani
ekspeaministri Poul Nyrup Rasmusseni väljaütlemised.
Kui
Euroopa mõõde Eesti sisepoliitikas suureneb, on loota, et
valimised Euroopa Parlamenti ja üleüldse mõtlemine Euroopa
teemadel muutuvad meie igapäevaelu loomulikuks osaks.
Kahtlemata ei juhtu see üleöö. Rahvuslik identiteet, mis pani
aluse rahvusriigile, kujunes ju välja mitmesaja aasta jooksul. Johann
Voldemar Jannsen nimetas Perno Postimehes senist maarahvast esimest korda
eestlasteks. See juhtus aastal 1857 ehk 152 aastat tagasi. Eesti on olnud
Euroopa Liidus viis aastat...