26.06.2009, 00:00
Formaalne kuraatorinäitus versus huvitavad rahvuspaviljonid
Harry Liivrand reastab oma Tipp-10 rahvuspaviljonidest äsja avatud 53. Veneetsia biennaalil.
Kõige formaalsem, kõige apoliitilisem, kõige
sisutühjem kuraatorinäitus, mida ma alates 1999. aastast Veneetsia
biennaalil käies näinud olen, selline on mu reaktsioon pärast
hiiglasliku Arsenale ja Giardini pargi Itaalia paviljoni külastamist.
Uuskonservatiivsus oma puhtal konserveerival, alalhoidlikul kujul. Muide,
uuskonservatiivsuse tulekust suurnäituste kureerimis-ideoloogiasse
kirjutasin juba 2005. aasta biennaali kriitilises ülevaates (Kunst.ee 3,
2005), nii et tendents süveneb. Ka 2007. aasta biennaali kuraatoriprojekt
oli omast kohast võttes dialoog uuskonservatiivsusega, nimelt
museoloogilisel ja akadeemilisel pinnal, kuid mu mälestustes
lõpptulemusena ikkagi väga erinevaid publikurühmi vaimustanud
näitus.
Tänavuse, järjekorras 53. Veneetsia
biennaali peanäituse kureerinud rootsi kunstiteadlane, Frankfurdi
kunstiakadeemia professor Daniel Birnbaum on oma projekti pealkirjastanud
“Making Worlds” (“Tehes maailmu”) ning
komplekteerinud ekspositsiooni peamiselt neomodernismist ja postminimalismist
lähtudes. Kirjutades saatetekstis, et ainuüksi “mõned
märgid paberil” loovad uue maailma, kõneleb kuraator allpool
sõnade “Tehes maailmu” erinevatest tähendustest eri
keeltes, küttes lootust visuaalselt ja sõnumeilt mitmekesise
väljapaneku suhtes.
Kuid ekspositsioonid ei kanna seda
määratu semantilise tähendusväljaga näitusetiitlit
välja, peaaegu täiesti puudub projekti tõlgendamise sotsiaalne
(mida kuraator küll oma intervjuudes on lubanud, vt näiteks ajakirjas
Artpress 357, 2009) ja poliitilise aktivismi tasand (kui selleks mitte pidada
Öyvind Fahlströmi ammu klassikaks saanud
“maailmakaartide” esitlust). Enim vastavad Birnbaumi
kontseptsioonile – ning peamiselt esteetilistel põhjustel –
paviljonidesse ehitatud uued ulmeliselt mõjuvad keskkonnad,
environment’id. Kahjuks vaid paljutõotavaks sissejuhatuseks
Arsenalele jäävadki Lygia Pape’i ja Michelangelo
Pistoletto emotsionaalselt võimsad ruumiinstallatsioonid, millele
Giardinis sekundeerivad Tomas Saraceno ja Nathalie Djurbergi
tööd. Muidugi oleneb näituse retseptsioon kriitiku
vaatamistavast ja maitsest, kuid nii formaalselt kokku pandud
väljapanek mehelt, keda pealegi reklaamitakse biennaaliajaloo noorima
kuraatorina (Birnbaum on 46aastane), on pettumus. Pettumuse valmistasid ka
mõne tänapäeva juhtfiguuri, nagu Wolfgang Tillmansi
või Dominique Gonzalez-Foersteri teosed, mis sisuliselt küll
“Making Worldsi” hillitsetud üldtooniga sobisid.
Üllatuseks osutusid vene virtuoosse joonistaja Pavel Peppersteini
sarjad – ta lisab Kabakovi etableerunud lubok-pildikeelele popilikuma
kerguse.
53. biennaal on suurem kui kunagi varem. Lisaks
kuraatorinäitusele ja 77 maa paviljonidele näeb vähemalt 44
satelliitprojekti (näitused, filmidemonstratsioonid, seminarid jne)
ning biennaaliks ajastatud muid kunstisündmusi. Viimastest jätsid
mulle vapustava mulje prantsuse miljonäri François Pinault’
uus kunstimuuseum Suure Kanali suudmes endises tollihoones Punta della Dogana
(suurepärane interjööride ümberkujundus jaapani
tähtarhitektilt Tadao Andolt), Jan Fabre, Wim Delvoye ja Mona Hatoumi
näitused.
Rahvuspaviljonide väljapanekud teevad Birnbaumi
projektile viisakalt öeldes üks-null.
Loomulikult leidub
ka nende hulgas nõrku ja ebahuvitavaid, ent summaarselt on pilt
positiivne.
Eestit esindab teatavasti Kristina Norman poleemilise
projektiga “After-War”.
Järgnevalt minu
subjektiivne valik parimaist paviljonidest t&
;aum
l;hestiku järjekorras.
Hispaania paviljon
Miquel Barcelo segatehnikas 18 monumentaalmaali. Pildid gorilladest ja
Aafrika kõrbemaastikest ning abstraktsed kompositsioonid demonstreerivad
hiilgavat ja jõulist maaliliste väljendusvahendite valdamist,
suurte pindade perfektset läbitöötamist ning eri žanride vaba
valdamise kunsti – oskust, millega enamik maalijaid kiidelda ei saa.
Iiri paviljon
Kolmest kunstnikust avaldas
mulle enim muljet Kennedy Browne, kes vaimukalt, paraja (enese)irooniaga
kohtleb Milton Friedmani pliiatsi ja vabaturumajanduse vahekorrast
kõnelevat demagoogilist teksti ning Dublini multikultuurilise
elanikkonna keelelise (linnas räägitavat 167 keelt) kommunikatsiooni
võimalusi tõlkemootorite vahendusel. Automaatsed
tõlketekstid, sealhulgas inglise-eesti (on ka eesti-filipiini –
sic), panevad naerust oigama!
Browne’i retooriline projekt
osutub muu hulgas hoiatavaks näiteks kultuuriliste erinevuste,
kontrollimatu migratsiooni ning tehnikakultuse kohta.
Inglise paviljon
Ma küsin – kuidas kirjeldada
iluelamust?
Traditsiooniliselt, nagu ka USA, panustab Inglismaa
Veneetsia biennaalil alati rahvusvahelisele nimele. Sel aastal esineb Inglise
paviljonis mustanahaline videokunstnik Steve McQueen kahele ekraanile
projitseeritud 30minutilise filmiga “Giardini: A Fairytale”.
Üks poeetilisemaid filme, mida näinud olen. Kummaline paradoks:
filmis ei juhtu õieti midagi, aga vaataja kontsentreerub ekraanile sada
protsenti. McQueen justkui ainult registreeriks toimuvat kiretu
kõrvalpilguga, ja sellest pilgust sünnib mõrkjashell
sümbolistlik jutustus ühest suletud pargist.
Pargist, kus
paviljoniaknad on kinni löödud, kus jooksevad ringi koerad, kus
kergelt tibutab, kus valitseb sügismeeleolu, kus pimeduses
hõõguvad sigaretiotsad, kus laterna all kohtuvad kaks meest ...
Prantsuse paviljon
Claude
Leveque’i töö “Le grand soir” pole soovitatav
depressiooni kalduvale või labiilse meelelaadiga indiviidile. Kunstnik
kohtleb oma publikut kui katsejänest kinnises laboris – lootust
jäetakse talle vähe. Musta värvi seintega paviljonist on
kujundatud pime, surnukuuri või vangla või puuriga assotsieeruv
ja emotsionaalselt ängistav labürintlik keskkond, teatraalne ja
irreaalne, mille keskmises ruumis laperdavad tuules kolm musta lippu. Kauni
trikoloori asemel lehvib ähvardavalt anarhismi sümbol, kodanluse
igavene hirm ja luupainaja.
Saksa paviljon
Nagu biennaalil tavaks, ei saa sakslased üle ega ümber oma
ajaloost. Kuraator Nicolaus Schafhauseni ideed ja Inglismaalt imporditud
kunstniku Liam Gillicku tööd raamistavad seletused 75 aastat
tagasi toimunud Hitleri paviljonivisiidist ning 20 aasta eest aset leidnud
Berliini müüri langemisest. Neoklassitsistlikku paviljoni täidab
seekord dialoog saksa omaaegse funktsionaalse disaini-imega, 1926 kavandatud nn
frankfurdi köögiga, õigemini selle tänapäevase
ratsionaalse variatsiooniga. Kui eesmärgiks seati
võõrandusefekt (väljapanek tõukub ju küsimusest
“What if?”), kehastab paviljon seda parimal moel. Ainus hubasust
sümboliseeriv objekt paviljonis on ajalehte lõugade vahel hoidev
kassikuju.
Serbia paviljon
Seal esineva
kahe kunstniku töödest kõnetas mind Zoran Todorovici
installatsioon “Warmth” pealtnäha harilikest vildikuhjadest.
Tean inimesi, kellel see töö tõi kananaha ihule. Todorovic on
valmistanud vilti, kasutades selleks 70% inimkarvu ja juukseid, 25% kiudu
ja 5% muid materjale. Nii-öelda materjali taaskasutusse viimisena
vaadeldavas projektis ühinevad inimese vabatahtlik moment (osa kolmest
tonnist juustest pärineb juuksurisalongidest) ja sunnimehhanismi tulemus
(osa karvadest tuleb vanglatest ja sõjaväest, kus
juukselõikus või raseerimine on eri põhjustel
kohustuslik) toote valmistamiseks, mis on parimaid isolatsioonimaterjale ja
müra summutajaid (osa teosest moodustavad ka hääled).
Paratamatult seostuvad juurdelisanduvad metafoorid aga ka ühiskondliku
kontrolli kriitikaga, psüühiliste painete, individuaalsete vabaduste,
kommunikatsiooniprobleemidega ning muidugi kontsentratsioonilaagrite
“vabrikutega”.
Taani ja Põhjamaade
paviljon
Kummaline, suvaline, lõbus, ärritav,
meeleline, erootiline, nartsissistlik ja sealjuures stiilne kahte paviljoni
hõlmav projekt “The Collectors” 24 rahvusvahelise
kunstnikuga, kuraatorid Michael Elmgreen ja Ingar Dragset. Taani paviljon
lähtub kodanluse diskreetse võlu ja perekonnakriisi üsna
traditsioonilisest käsitlusest, olukordi teravdavaks vahendiks
lõikav iroonia (üks töödest Maurizio Cattelanilt).
Põhjamaade paviljon see-eest manifesteerib allegoorilises võtmes
homost kunstikoguja keskkonda, peent maitset ja camp-attitude’i,
sisaldades muuseas gay-kunsti ikooni Tom of Finlandi joonistusi, Wolfgang
Tillmansi hiigelfotot, Guillaume Bijli tööd, homopornot televiisorist
piidlevat elavat modelli ja paviljoni ees teisendit David Hockney kuulsast
basseinimaalist. Kuraatorid mängivad hästi stereotüüpidega,
kuid ei paku üle.
Tšehhi ja Slovaki
paviljon
Slovaki kunstniku Roman Ondaki kohaspetsiifilist
installatsiooni “Loop” saab lugeda nn mullatoidurestorani koodis
– see on ökokriitika kõige laiemas tähenduses. Giardini
park jätkub katkestamatult paviljonis, ukseavadest (uksi pole) viib sisse
pargirada, ruumis kasvavad samad puud ja põõsad. Paviljon
meenutab metsiku taimestikuga üheks saanud Kambodža templeid, simulatsioon
on täiuslik.
Tšiili paviljon
Puhta kunsti väljapanek, minimalismi ja op-esteetika sugestiivne
ühendus. Manipuleerides neooni, sügavusillusiooni ja
värviüleminekutega, muudab Ivan Navarro ühe Arsenale
kõledatest saalidest visuaalselt uueks imaginaarseks keskkonnaks, kus on
lihtsalt hea viibida.
USA paviljon
Superstaar Bruce Nauman, üks mu lemmikuid juba pikemat aega. Peale
Giardini Ameerika paviljoni veel kahes kohas Veneetsias eksponeeritud
väljapanek koondnimega “Topological Gardens” sisaldab nii
kunstniku klassikalisi töid kui uuemat loomingut, tehnikaiks video,
(vesi)skulptuur, neoon, joonistus, tekst, film, graafika, heli. Teemadeks
suhted inimeste vahel, mõistmine-mittemõistmine,
sotsiaalpoliitilised statement’id avalikus ruumis. Ja ka plakatlikku
moraalilugemist. Kujundis võimas, valus ja kaunis.
53.
Veneetsia biennaal kestab 22. novembrini.
53. Veneetsia biennali peapreemiaid
- Kuldlõvi parimale rahvuslikule paviljonile – USA paviljon
- Kuldlõvi parimale kunstnikule näitusel “Making Worlds” – Tobias Rehberger (Saksamaa)
- Hõbelõvi lootustandvaimale kunstnikule – Nathalie Djurberg (Rootsi)
- Äramärkimised: Lygia Pape (Brasiilia), Michael Elmgreen ja Ingar Dragset (Taani ja Põhjamaade paviljoni kureerimine)
- Elutööpreemiad: Yoko Ono ja John Baldessari (USA)