Fotojahimees
Kui Sven Tartu ülikoolis majandust õppis, ei sobinud kevadine
lõpetamisaeg talle kohe kuidagi. Ühe lõpueksami suutis ta küll ära
teha, ent teise jaoks ei jätkunud aega ühelgi järgneval kevadel.
Lihtsalt loodus lokkas ja Sven tahtis seda pildistada, mitte toas
gammasid ja oomegaid pähe tuupida. Nõnda ongi Sven praegu täiskohaga
fotograaf ja andnud välja kaks uhket ja ehedat fotoraamatut, "Värvide
lend" lindudest (Varrak, 2007) ja "Kohtumisi metsloomadega" loomadest
(Varrak, 2006).
Oled pärit Võrumaalt. Loodusearmastus tuli juba lapsepõlvest kaasa?
Kuni
ülikoolini elasin Võru linnas. Maal sai käidud ainult suviti vanaema
juures Valgamaal. Siis lõi loodusehuvi ka välja. Kuid pigem sellisena,
et oli soov paksu metsa sisse onne ehitada. Metsas käimise tung oli
kuidagi sees, kuid loomadest ja lindudest ei teadnud ma siis midagi.
Millal
ja millest sündis hetk, kus sa juba teadlikult haarasid kaamera, et
minna loodusesse midagi-kedagi pildistama, mitte niisama uitama?
See
võis olla 2003. aasta lõpupoole, kui olin just ostnud oma esimese
peegelkaamera. Siis läksin normaal-suumiga kitsi taga ajama. Ajasin
ka, kuid pilte ei tulnud. Sain aru, et võib küll osavalt hiilida, kuid
normaaliga ikka loomast pilti ei saa. Teleobjektiivi vajadus oli ennast
ilmutanud.
Su objektiiv näib loodusest ahmivat kõike, mis parasjagu põnev tundub, ent on sul ka lemmikmodelle?
Lindude
hulgast händkakk ja jäälind, loomadest ikka üle hundi ei võta. Mõtlen
tema peale tihti, kui metsas hulgun. Aga kui olen pikemat aega elukaid
pildistanud, siis tuleb tugev tung maastikke jäädvustada. Ikka
selliseid, kus on peal vesi. Vesi on müstiline ja väga muutlik ning
alati peegeldab ta taevas mängivat valgust omal tumedal moel. Olgu see
vesi siis meres, järves või rabalaukas, mind võlub ta ühtemoodi.
Kõige keerukam olukord, kus oled seni pildistades olnud?
Eks
siis on keeruline pildistada, kui ennast mugavalt ei tunne. Mina
näiteks ei tunne ennast hästi mai alguse külmas vees. On olnud
olukordi, mil teistmoodi ei saa, kui tuleb külma vette sumada. Näiteks
eelmisel aastal olin kaks tundi rinnuni jõevees, et jäälindu
pildistada. Õnneks oli väljas soe ja sain pärast kiiresti sooja sisse,
kuid sessiooni lõpuks oli päris karm külm keres.
On tulnud ette ka
igasuguseid mudas roomamisi. Õnneks on kõik need korrad ennast ära
tasunud ja pakkunud pilte, mida ilma ennast ohverdamata poleks kuidagi
saanud. Ühesõnaga, pole tulnud kahetseda.
Kus on piir, mida sa ei ületa?
Enda
puhul vist piiri väga pole, kuid väga selge piir on pildistatava
suhtes. Ma ei taha kunagi nii pildistada, et ma oma modelle häirin.
Alati kui võimalik, proovin sama rasket teed pidi ka modelli juurest
eemale hiilida. Mitte nii, et jõudsin näiteks mõnele linnule külje alla
ja tegin oma pildiisu täis ja tõusen nüüd sealsamas püsti ja astun
koju. Linnuke saaks ju šoki. Selliseid asju püüan vältida.
Kas loomi ja linde on raskem pildistada kui inimest?
Kohati
on see tõsi. Loomi ja linde ei saa paluda midagi teha. Kuid inimesed
kipuvad vaatamata palumisele omasoodu käituma. Kohe on aru saada, kas
pilt on tehtud loomulikus või poseeritud olukorras. Tõeliselt head
fotograafid suudavad aga ka inimesed loomulikult poseerima panna. Minu
puhul see vist ei kehti, sest pole inimesi nii palju pildistanud.
Siiski küllalt palju, et aru saada, mil
lest puudu jääb... Loomade puhul suudab samuti hea fotograaf lõpuks
ikkagi selle pildi kätte saada. Tuleb lihtsalt nende käitumist teada.
Seega, kui eesmärk on pildistada paarituvaid tiivulisi, siis pole mõtet
talvel väljas külmetada ja loota, et linnud nüüd kaamera ees sooja
tegema hakkavad. Nad ei hakka, nende bioloogiline kell ei käsi seda.
Kui
tuleks keegi tänuväärne sponsor praegu ja ütleks: "Okei, maksan sulle
kinni reisi ükskõik kuhu," siis kuhu tahaksid pildistama minna?
Antarktikasse!
Külmad maad on mind alati tõmmanud. Talv on ka meie kodumaal üks mu
lemmikaegu. Ei teagi, kas seda, mis meid kaks viimast aastat külastanud
on, saabki enam talveks nimetada... Seepärast tahaksin oma silmaga
selle külma mandri ära näha, enne kui kliima soojenemine liiga hulluks
on läinud.
Hea foto saladus?
Hunnik teadmisi, kopatäis ettevalmistusi ja kulbitäis õnne.
Silma peab vist ikka ka olema?
Jah, kuid seda saab teatud määral kompenseerida teadmistega. Nii fotograafia- kui loodusealaste teadmistega.
Fotograafia
on tehniline ala ja nii seebikas kui ka saja tuhande kroonine
profikaamera teevad ilma inimese sekkumata ühesuguseid pilte. Seega
teeb kalli varustusega asjatundmatu pigem seebikapilte.
Millest mõtled, kui parajasti ootad oma vaatluspaigas kotka pesale laskumist või metsseakarja möödumist?
Kui
on pikemat sorti ootamine, siis kipub mõte igasugu omapäraseid radu
mööda liikuma. Olles üksi kaua looduse keskel, õpib ennast väga hästi
tundma. Siis on aega ennast analüüsida... ja tekivad ka igasugu uued
pildiideed.
Kas sa karu ei karda?
Kardan
ikka. Karu on üksainuke olevus, keda ma kardan. Aga see on selline
imelik kartus. Nagu kartus mingi keelatud ja huvitava asja ees.
Äraootav kartus. Et kardan, aga ometi käin karu otsimas.
Oled koostöös Varrakuga andnud välja fotoraamatu nii lindudest kui loomadest. Mis on järgmine suurem projekt?
Üks
suurem projekt on pidevalt käsil ja selleks on ikka Lofo. Iga Lofo
kokkupanek on nagu keskmise raamatu üllitamine ja see on vahva.
Ka
näitusemõtted on meeles mõlkunud, kuid eks paistab. Kõik võtab aega ja
seda aega tahaks kõige rohkem veeta pere ja pisitütre seltsis ning
looduses pildistades.