And hey, I need to be the
mayor
So I can change the things around here
I need to be the
governor
I need to be the governor...
James Brown:
“Funky President”, 1974
Sattusin enne valimisi
lugema Ameerika üht juhtivat popkultuurikriitikut Greil Marcust. Marcus
kirjutas sellest, kuidas ta ei võta tõsiselt ühtki Obama
võitu ennustavat arvamusküsitlust enne, kui ta päris
lõplikke tulemusi näeb. Sest kogu tema senine kogemus lihtsalt ei
lubanud tal uskuda, et tol teisipäeval “pööraks kas
või üksainus osariik oma näo mustanahalise mehe poole ja
nimetaks ta Ameerika Ühendriikide presidendiks”. Ja kui Marcus
seejärel arutleb selle üle, milline president Obamast saada
võiks, siis tunnistab ta, et temagi peas taovad selle mõtte
jätkuks samad sõnad, mis paljudel teistel – ta võib
jõuda kaugele, kui ta elama jääb. Sest kaalul näib olevat
palju. 60ndate liberaalina mõtleb Marcus Kennedyle ja Martin Luther
Kingile ning ei usu ilmselt, et tänane USA saaks olla kuigivõrd
teistsugune kui toonane. Rassisim, annab ta mõista, on Ameerikas alati
olnud. Kuidas saab ta nüüd kaduda?
Kui Ühendriigid
välja mõeldi, siis modelleeriti ta Vana Maailma monarhiatele
vastandudes oma aja kõige eesrindlikumate ühiskondlike ideede toel.
Uue ajastu saabumisest rääkisid nii iseseisvusdeklaratsioon kui ka
konstitutsioon, kuid ühe ränga reservatsiooniga – inimese
õigustest kõnelev Ameerika jättis orjadest mustanahalised
oma inimesemääratlusest väljapoole. Sellest saadik on Ameerika
mustanahaliste jaoks välja kujunenud põhijoontes kaks strateegiat.
Esimene otsis kiriku abiga lahendust kristlikus müüdis
kannatusest ja lunastusest. Iga ori võis kord saada inimeseks –
olgu või surres ja jumala palge ette jõudes. Teine strateegia on
keerulisem ja selle olemus oli trotslik küsimus – kui meid inimesena
ei tunnistata, siis miks on üldse vaja inimeseks olemist
väärtuseks pidada? Selle teise kultuurimudeli kinnistajaks musta
kultuuriteadvusse oli lugu mustanahalisest sutenöörist
Stagolee’st (õige nimega Lee Shelton), kes tappis 1895. aasta
jõuluõhtul St Louisis oma joomakaaslase Billy Lyonsi, kuna see
oli tal tüli käigus mütsi peast kiskunud.
Stagolee
müüt on lugu allumatusest, vihast ja vägivallast. 20. sajandi
must popkultuur on Stagolee’st rääkivaid laule täis
– alates bluusist ja lõpetades räpparitega. Stagolee
jättis jälgi mujalegi meelelahutusmaailma – sporti näiteks
–, kuid kohe kindlasti ka poliitikasse. Mitmed mustanahaliste vaimsed
liidrid, nagu Malcolm X, ei varjanud oma kunagist kuritegelikku tausta ja
vanglakogemust. Spike Lee filmis “Malcolm X” näiteks
lööb alles kujunemisaastates nimikangelane oma solvajat pudeliga
pähe. Stagolee mudel oli (valgete seisukohast) “halva, tõrksa
neegri” arhetüüp. Ja see arhetüüp, bad nigger, polnud
inimlik arhetüüp humanistlikus tähenduses – ta ei
tunnistanud inimlikke väärtusi, ei mänginud inimlike reeglite
järgi. See võitlus mustanahaliste kahe identiteediallika vahel oli
20. sajandi teises pooles eriti intensiivne ja üksikasju võis
kohata igal pool. Stevie Wonderi kuulsas laulus “Superstition”
aastast 1973 öeldakse näiteks otsesõnu, et superstition
ain’t the way (“ebausk pole lahendus”) ja hoiatatakse, et kes
usub pimesi asjadesse, mida ta ei mõista, saab kannatama. Räpparid
väitsid järgnev
atel kümnenditel, et nad on selliseks kannatamiseks valmis, kuid
kompromissidele ei lähe, ka poliitilistele mitte. Neither party is mine /
not the jackass or the elephant, tulistas Chuck D ansamblist Public Enemy.
Nüüd võiksime küsida, kas tolles Ameerika musta
kultuuri sisemises vastasseisus on Obama saamine presidendiks kuidagimoodi
lahendus? Kas nüüd, kus afroameeriklane on saavutanud ülima
legitiimsuse, ülima heakskiidu inimese ja kodanikuna, on Stagolee
müüt parandamatult taandumas? On ja ei ole. Sest Obama mustanahalisus
on fakt ja mitte ideoloogia. Tema olemasolu iseenesest ja mitte see, mille eest
ta seisab, on keskne sündmus ja signaal kogu maailmale. Just nagu oleks
signaal ka tema vägivaldne surm. Kuid just mustanahalised kommentaatorid
on küsinud, et mida Obama peale oma nahavärvi maailmale ikkagi
ütleb.
Milline mustanahaline ta ikkagi on – see
või teine?
Barack Obama on fenomen, mille puhul
poptööstuses on kasutatud sõna crossover – kui
räägitakse artistidest, kes on suutelised teenindama erinevaid
turusegmente. Ning Obama crossover-potentsiaal ei tulene tingimata
väärtustest, mille nimel ta räägib. Tema edu taga on
suuresti musta popkultuuri edukas eksistents valges teadvuses,
aastakümnete jooksul teoks saanud imagoloogiline triumf väljaspool
vahetult poliitilisi küsimusi. Obama võit on pigem kõneviisi
kui kaalukate ideede tulemus, märk pigem mustanahalise teadvuse
universaalsusest kui spetsiifilisusest. Olgu see universaalsus pealegi
võlts ja lavastatud ning peitku ta pealegi kõiki neid ohte ja
eelarvamusi. Obama on vähemalt samavõrra MTV loodud vabaduste kui
Ameerika poliitiliste vabaduste laps.
Mulle endale meenutab Obama
elegantset, kuigi natuke keskpärast r&b-lauljat. Ta on
mõõdukalt funky. Tal on stiili ja seksapiili, ta oskab hästi
kõneleda ja ülikonda kanda. Tal on tunnete peenust ja sisemist
väärikust. Ta pole mitte bad nigger, vaid sophisticated black. Aga
see, et ta oskab kõneleda kõigiga ei tähenda, et ta oleks
võimeline neid kõiki ühendama.
“Ainult
kangelane võib ära tabada inimeste salajase kujutlusvõime ja
mõjuda sel moel hästi rahvuse elujõule” – nii
kirjutas kirjanik Norman Mailer John Kennedyst. Nüüd oleme targemad
– et sünniks lootus, ei lähe vaja tingimata kangelast. Piisab
vähemastki.