Keskmise põlvkonna klassikute
Rein Kelpmani
ja
Jüri Ojaveri
näituse ühisosaks on maalikunst. See on samas formaalne kattuvus, sest nii üks kui teine defineerivad maalikunsti omamoodi.


Kelpman jätkab juba 1990. aastatest tuntuks saanud sürrealistlikus, poolabstraktses laadis segatehnikas ja mõnikord kolmemõõtmeliste maalidega, mille põhiline omadus on, et nad sobituvad nagu valatult nüüdisaegsetesse heledatesse interjööridesse ruumi jõuliste dekoratiivsete aktsentidena. Vaimukad sõnamängud teoste pealkirjadena (näiteks “
Külgtoonide ballett
” või “
Hapukoore sinine lehekülg
”) kutsuvad lüürilises vaatajas küll esile assotsiatsioonide tulva, kuid ei peta kriitilisemat meelt siiski ära – Kelpmani huvitavad ikkagi maalikunsti esteetilised väärtused (fotol maal seeriast “
Lastemängud IV. Keeglimaja
”), ehkki nende väärtuste loomiseks kasutab ta oskuslikult klassikalises mõttes antiesteetilisi vahendeid (metallijäägid, puutükid jne).


Ojaver, kes tunneb ennast eri kunstiliikides nagu kala vees, maalib seekord aknaklaasidele koomikaga pehmendatud kergelt nilbeid ja vägivaldseid stseene pereelust, mida valgustatud akna tagant jälgivad kellegi uudishimulikud silmad (fotol maal “
Oleme kahekesi, kõhna K ei vaja me
”, 2006). Galeriikülastajaga mängib ta niimoodi kummalist psühholoogilist mängu, kujundlikult natuke naivistlikul moel, aga ikkagi tõsiselt võetavalt. Ojaveri jaoks on inimene sotsiaalne loom, uudishimulik ja oma ihade ori, kes on nii ekshibitsionist kui vuajerist, nii kollektiivne olend kui üksildane maniakk. Eksistentsiaalsetele painetele on Ojaver leidnud taas kummastava visuaalse vaste.


Rein Kelpmani ja Jüri Ojaveri näitus on Tallinna Kunstihoone galeriis lahti 10. veebruarini
.


*
Arvan, et see on seni kaunis madalat profiili hoidnud maalikunstnik
Kaarel Vulla
kõige huvitavam näitus, mida olen näinud. Maskeerides ennast natüürmordi süütu näo taha, on vana ja kergelt kopitava lõhnaga maaližanr traditsioonilises väljenduslaadis töötavale ja porist koloriiti eelistavale Vullale tegelikult ettekääne ühiskondlikest asjadest kõnelda – irooniliselt ja poliitiliselt ebakorrektselt. Mõrk huumor, groteskne ainekäsitlus ja visuaalsed naljad saavutavad mõnes töös märkimisväärse mitmetähendusliku kujundikandvuse (haakristi käppade vahel hoidev ahv maalil “
Bukett
”). Sarvedega mehike nagu miniatuurne kurat istub aga mingi kannu otsas pildil, mille nimi on “
Teekannus olevat viina Allah ei näe
” (fotol). Kolm kompositsiooni “Eesti Vabaduse monumendi hilinenud kavand” (kõik nimetatud tööd aastaist 2007/2008) jäävad aga ideelt laialivalguvaiks.


Kaarel Vulla näitus “Asjad laual” kestab Hobusepea galeriis 28. jaanuarini.