28.03.2008, 00:00
Galeriiring: Tallinn
Nukke, Jõgeva ja Sammet, Kiudsoo-Värv
- Nukke on Nukke ... Kunstihoone Kunstnike Liidu aastanäituse
üks töömahukamaid ja visuaalselt efektsemaid objekte on Mall
Nukke suur kaksikkollaaž vaatega Vabaduse väljakule. Selles on heale
kollaažile omast materjalist tulenevat mitmekihilisust ja -tähenduslikkust
(odav makulatuur versus üllas motiiv) ja moodsate e-meediate kontekstis
haruldast käsitöölikku sarmi. Uus, ringikujundile allutatud sari
“Ringlused” galeriis 008 moodustab aga tehniliselt ja
sõnumiliselt sümbioosi 1990. aastate keskpaigas popstaare tollase
MTV esteetikaga siduvast kollaažisarjast “Iidolid” ning mõne
aasta eest viljeldud “vanamoodsate”, kuldamist ja krakeleeringut
kasutanud ikoonidega. Kuid varasem irooniline vaatepunkt maailma asjadest
kõneldes on nüüd maad andnud puhtalt dekoratiivsete
väärtuste kultiveerimisele. Ükskõik milliseid tundeid
Nukkes ei tekita või hoiakuid ei kujunda sellised teemad nagu eluring,
sõpruskonnad, infomüra, vormub see siiski
lõppkokkuvõttes kauniks kapriisseks pildiks (vt fotot), mis pakub
meile peamiselt silmarõõmu ning iluelamust. Võib-olla see
ongi kunstniku eesmärk, ja kui Nukke usub, et ilu päästab
maailma sotsiaalsete hädade eest, on tema missioon korda läinud.
Tänapäeva kunstis on positiivsete emotsioonide pakkumine ju midagi
haruldast.
Mall Nukke näitus “Ringlused. Kollaažid” kestab galeriis 008 kuni 15. aprillini.
- Mulle meeldivad Sandra Jõgeva projektid,
järjest enam. Mitte et nendega peaks alati nõustuma, seda mitte.
Tema enesekeskselt provokatiivsed meetodid teravatest asjadest
rääkides muutuvad aina rafineeritumaks ja enesekindlamaks ning tal on
ehtsat sotsiaalset närvi. Seekord on ta koos Kaarel Sammetiga teinud
ajakajalise, poliitilise alatooniga skulptuuriprojekti Eesti
klassiühiskonnast leidmaks tüüpilisi vasteid ühe või
teise klassi sümbolkujuks. Kuid peale selle annab uus projekt ka hinnangu
meie kaasajale, ja see on lohutu. Galerii keldrisse lavastatud ängistav
kienholzlik ruumiinstallatsioon (vt fotot) mängib teadlikult museaalsete
parameetritega (põhimõtteil: saali sisenemine keelatud,
vahakujulikke realistlikke eksponaate mitte puutuda), mõjudes samal ajal
võõrandumise metafooriga kunsti ja vaataja pro ühiskonna ja
kodaniku vahel. Jõgeva ja Sammeti diagnoos ühiskonnale ei
rõõmusta kedagi, nende teadmises on ka paras annus
déjà vu’d, kuid nii painavalt depressiivses
väljenduslaadis pole majanduslikku eduriiki rajava indiviidi
üksindust keegi veel Eestis kujutanud.
See näitus oleks võinud kauem lahti olla.
Sandra Jõgeva ja Kaarel Sammeti näitus “Seisused” kestis Hobusepea galeriis 24. märtsini.
- Professionaalsel
modernistlikul usulisel rakenduskunstil on Eesti taides üsna marginaalne
koht. Et aga sel alal saab korda saata midagi tähelepanuväärset,
demonstreerib mu meelest klaasikunstnik Kai Kiudsoo-Värvi
lihavõttepühadele langenud väljapanek 14 episoodiga Kristuse
kannatusloost ristiteel. Väikseid graafilise joonega naivistlikke
klaasipilte, kus figuurid rühmituvad selgeks kujundiks, täiendavad
meeleolu loomiseks delikaatselt lehtkuld- ja hõbedetailid, eri
materjalidest raamid – tühjadest tabletipakendeist kuni robustsete
laudadeni ning tekstiili (vt foto) ja dolomiidini – on ilmselt valitud
vastavalt stseeni vaimule. Tulemus on midagi karget ja tõsist,
täidetud vaiksest mõtiskelust; teostus meisterlik ja vormistus
maitsekas. Kui oleksin kogudusejuht, omandaksin selle sarja kindla peale oma
pühakoja kau
nistuseks.
Kai Kiudsoo-Värvi näitus “Sinule” on Hop-galeriis lahti 8. aprillini.