Pühad on möödas ja võtmetegelased on leidnud aastajagu rahu tõusmisest, langemisest ja muust ruumis ümberpaiknemisest. Kuid meie, kinosõprade jaoks algab see õige liha taevasseminek alles homsest Haapsalu linnas, kus juba kuuendat korda tulistab avapaugu rindkeresse Haapsalu õudus- ja fantaasiafilmide Festival.

Raske on ülehinnata selle PÖFFi dekadentliku alafestivali tähtsust žanrikino ajaloo ja kommete tutvustamisel meie lihtsale, töökale, kinovaatamiskogemuseta publikule. Kinolihavõtete jänkudele ja tibudele, kelle ilmsüüta südamete kõige pimedam paik on see mälusopp, kus juba kolmandat põlve, geneetiliselt, salvestub “hää filmi” sünonüümina repliik “John, lase vesi välja!”. Selle armastatud kodumaise filmi pealkirja ma ei pea siia kirjutama.

Raske on ülehinnata HÕFFi tähtsust entusiastidele, hardboiled-žanrifanaatikutele ja unistajatele, kes oskavad filme vaadata armastuse ja kirega. Kelle jaoks HÕFF näitab juba kuus aastat järjest oomenit, mille sõnum on ühene: vaatamata lähedaste halvakspanule on 20 tundi ööpäevas diivanil lamamine ja filmide vaatamine Jumalale meelepärane eluviis.

Seekordne HÕFFi filmiprogramm koosneb, nagu alati, uutest filmidest, mis festivalidel tiireldes krediiti on kogunud. Filmivaliku stiililehvik on lai, pakkudes hea festivali tunnusena nii kirglikku pettumust kui jäägitut vaimustust. Toimub kaks Euroopa esilinastust – “Teispool musta vikerkaart” (režissöör Panos Cosmatos, Kanada) ja “Katekismusekataklüsm” (režissöör Todd Rohal, USA). Esimene on retrojoontega psühhedeelia inimhinge isolatsioonist, teine must komöödia usu uperpallidest.

Eriprogramm “Kesköine Ameerika” annab valiku Põhja-Ameerika uutest süngematoonilistest indie-filmidest, mille atmosfäär ulatub valusast realismist kuni ülestiliseeritud cool’ini. “Pumppüssiga hulkur” (režissöör Jason Eisener, USA) on särav stiliseering 70. aastate kino kuldaja ikoonfilmidest ja apokalüptilistest meeleoludest. Technicolori värvide narkootiline ilu, pildi stiilitundlikkus ja lapsemeelne rõõm keha küljest eralduvatest peadest ei jäta kunagi kedagi külmaks. Peaosas Rutger Hauer. Filmi operaator on Karim Hussain, kelle ambitsioonikas režissööritöö “Alateadlik julmus” (pildil kaader filmist) linastub “Ekstreemhorrori” programmis.

“Punane, valge & sinine” (režissöör Simon Rumley) on traagiline psühholoogilise realismi võtmes draama peaaegu talumatust üksindusest ja lähedusevajadusest. Napi dialoogi ja melanhoolse pildikeelega lugu kasvab finaaliks lausa dostojevskiliku ängini.

Põhiprogrammis linastuv “Julia silmad” (režissöör Guillem Morales, Hispaania) on maitsekas ja meeleline film, mis jätkab itaalia giallo’de traditsiooni, hommage eriti just Dario Argentole. Sensuaalne, aistitav ja täis analüütilise psühholoogia mitmekihilist arhetüüpikat, on “Julia silmad” kindlasti nauding igale endast lugupidavale daamile, keda liitsõna “õudusfilm” tavaliselt eriti ei sütita.

Huumorisõbrad ei tohiks vahele jätta filme “Norra ninja” (režissöör Thomas Capellen Malling, Norra) ning “Karate-Robo Zaborgar” (režissöör Iguchi Noboru, Jaapan). “Norra ninja” on taas üks retrostiliseering, seekord külma sõja aega paigutatud pseudopoliitiline pseudodokumentaal norra salajasest ninjaüksusest. Teises saab näha muu popsulõhnalise ogaruskarusselli seas näiteks ka Kõhulahtisusrobotit. Need, kellele on tuttavad sama tiimi filmid “Vampire Girl vs Frankenstein Girl” või “Robo-Geisha”, saavad jälle kord seda, mida ootavad.

“Ekstreemhorrori” programmis linastub spetsiaalselt HÕFFi jaoks tellitud 35 mm koopialt Karim Hussaini “Alateadlik julmus”. Prantsuse kirjandusteoreetiku ja filosoofi Georges Bataille’ töödele toetuv vaba assotsiatsioonide vool äärmiselt visuaalse ja sugestiivse pildikeelega on üpris kurioosne juhtum. Film, mis võib ühekorraga olla talumatult lapsik, häbiväärselt intiimne, ülbelt ambitsioonikas ning säravalt vaimukas, väärib vaatamist.

Üldise tendentsina on B-kinos õhus palju retrot ja filigraanset stiliseeringut. Loodetavasti pole see mitte ideede nappus, vaid pigem püüd minna põhiväärtuste juurde tagasi – kino on vaatamiseks, see peab olema visuaalne. Loomulikult võib sellel käsulaual surfates jõuda kergesti sisu allajäämiseni vormile, kuid seda enam saab selle kõrval esile tõusta teadlikult vaese vormiga kino sisuline intensiivsus. Kõik on tasakaalus ja headus saab alati teenitud karistuse. Vähemalt sel nädalavahetusel Haapsalus.