Hädakaitsestamise poliitika umbtee
“Hädakaitsestamine” – see sõna
oleks vist kõige täpsem viis edasi anda Kopenhaageni koolkonna
leiutatud mõistet “securizing” (tavapäraselt
tõlgitakse see “julgeolekustamiseks”). Turvalisemaks
võib ju maailma muuta väga mitmel viisil.
“Hädakaitsestamine” on täpsem vaste tegelikkust
näiliselt kontrolli alla saavale poliitilisele strateegiale ja selle
õigustamisele.
“Hädakaitsestamine” on
retoorikatehnika, mille abil osa maailma liigitatakse “ohuks”.
Hädakaitse diskursuse tuumaks on sisendus, et:
• midagi elulist
on eksistentsiaalselt ohustatud
• ja seega on erakordsed
vahendid selle ohu tõrjumiseks õigustatud.
“Hädakaitsestamine” kui poliitika esitab paljude
“õiguste” küsitavaks muutmist normaalsena ja
vägivaldagi objektiivsena, takistades seega tihti tegelike probleemide
analüüsi. Selle keel tundub “neutraalse” nähtuste
peegeldajana, ehkki just keelest saab mitteadekvaatse poliitika keskne
kujundaja.
Suuresti just tegelikkusega keelelise manipuleerimise
tagajärjel saab võimustada reegleid, mis võimaldavad ohuna
määratletud nähtused
• asetada väljapoole
normaalset poliitikat
• ja kujutada “meetmeid”
päästeoperatsioonina, kus kehivad hädakaitse reeglid.
“Hädakaitsestamine” on seega kiireid ja lihtsustatud
lahendusi toetav probleemide keeleline manipulatsioon, mille tuumaks on
• ellujäämise retoorika,
• tegutsemise seadmine
esikohale
• ja “paratamatuse” loogikale panustamine.
“Hädakaitsestamisega” seostuvad kesksed 20. sajandi suured
kuriteod nagu armeenlaste mõrv, 14. juuni 1941. aasta deporteerimised
(Gustav Naan: vaja oli kõrvaldada agentuur!) jne. Euroopa ajaloo
heledamad ajad on seevastu esiplaanile seadnud inimeste vabadused ja kodanike
õigused. Just seetõttu on nähtud
“hädakaitsestamise” kontseptualiseerimises lausa poliitilist
väärarengut, rumaluse või koguni kuritahtlikkuse
väljendust. Huntingtoni “tsivilisatsioonide konflikt” paistis
niisuguses valguses provokatsioonina, peaaegu et USA salateenistuse
tellimustööna, et õigustada agressioone. Selle loomise hetkel
siiski ei kujutletud, et peagi on see muutumas mõtteviisiks.
“Kes keda”?
Hädakaitsestamise poliitika põhialus on nägemus, et
(mõned) probleemid on olemuslikult lahendamatud. Selles kontekstis
parastavad mõned koguni integratsiooniprotsessi kui “tavalist
ebaõnnestumist”. Kuid kriisid on Eesti raskustest hoopis
mastaapsemad. Huntingtoni “tsivilisatsioonide konflikti” taas
populaarseks muutumine kinnitab, et maailm on muutunud. Hädakaitsestamise
ning multikultuursuse veel jätkuvas dialoogis näib jäme ots
olevat just “hädakaitsestamise” käes.
Aktiivne
immigratsiooni poliitika ja koos sellega multikultuursuse ideoloogia on
põrkumas tõsisele vastuseisule. Koos sellega mureneb strateegia,
millel rajanes vananeva Euroopa elulootus. Valida oleks nagu vaid kahe
enesetapuviisi vahel. Tõsi see on – multikultuursust polegi
rahvusriigid kunagi näinud ega käsitlenud mingi püsiva
seisundina. Immigratsioonipoliitika aluseeldus on olnud tulnukate
assimileerimise liberaalne mudel. Eelduseks on, et peamine
ühisväärtus on “hea elu”, mille valinud immigrandid
soostuvad ka kultuuriliselt sulanduma.
Modernses maailmas see enamasti
nii juhtubki. Kuid maailm on muutunud – tehnoloogia muudab reaalseks
hoopis kogukondade vastasseisu. Virtua
alse keskkonna jõul püsib emamaa üha enam
“elumaailmana” ja asukohamaa reaalsus muutub kõrvaliseks
paratamatuseks.
Pealegi, immigrantide kogukond lõimub
premodernseil – sugukondlikel, religioossetel jne – alustel. Varem
või hiljem “peremeesrahva” ja “immigrandi”
staatus mureneb ja asemele tuleb “kes keda” darvinistlik mudel.
Sinnapoole liiguvadki paljud, seni unistuslikult stabiilsetena tundunud
ühiskonnad.
“Kes keda” valiku globaalseim näide on
Vatikani “uus kurss”. Johannes Paulus II oikumeenia
püüdlus näib läbi olevat. Konservatiiv Ratzingeri valimine
paavstiks oli Huntingtoni teeside taustal teadlik valik. Püha Tool (millel
on 2000aastane “integratsiooni” kogemus) ei tee kaalutlemata
“vigu”, võttes kõneks islami agressiivse loomuse.
Näiva rahu taust polnud mitte kompromiss, vaid taganemine, mis vaid
tõukas tagant positsioonide ära andmist. Fundamentalistlikult
mõtlevas maailmas on kahe tõe rahulik kooselu välistatud.
Püha tooligi kõrgusest paistab “migrantide armee”
sünges valguses.
Mõistuspäraste valikute võimalus
Parem siis juba moslemid, näikse mõeldavat Eestis. Vaevalt sai
Putin meenutada, et Kodumaa ootab venelasi koju, kui Isamaa ja Res Publica Liit
haaras taas dekoloniseerimisloosungist. “Venelane – kohver –
Venemaa” võttis suhtumise Eesti vene vähemusse kokku
“Moldjožka” (kasutan teadlikult seda silti, sest järjepidevus
minevikuga on silmanähtav). “Molodjožkas” Laari neegriks
retušeerimine asetab kõik avaramasse, selles lehes armastatud
apartheidi diskursusse. Kuid lisaks koduste suhete absurdsele teravdamisele
pole see mitte enesekaitseline, vaid lausa enesetapjalik
üleskutse.
Muidugi oli see osa valimisvõitluslikust
kalkulatsioonist – kaotatud hääli on vähem kui neid, mida
loodeti juurde saada. Natsionalismi (just nii!) välkkiire
hukkamõist Reformierakonna ja Keskerakonna poolt oli sama loomulik. Kuid
põhiküsimus on mõistuspärase poliitika
võimalikkuses, millele võiks rajada ellujäämise
strateegia.
Samal ajal kui soomlased, kelle demograafiline perspektiiv on
meiega võrreldes roosiline, valmistavad avalikkust ette immigrantide
vastuvõtuks, ei mahu Eesti 90. aastatest pärit hädakaitselise
ideoloogia kõrvale suurt midagi. Eeldatakse, et aastaks 2020 on Soomes
baltlaste, idaeurooplaste jne kõrval töö leidnud umbes 100 000
venelast (vt Max Jakobson, Helsingin Sanomat 3.11.2006). Eesti kontekstis
tähendaks see umbes 30 000 venelase oodatavat kodustamist.
Muidugi on
nn vene küsimus Eestis spetsiifiline. Soomlastegi nägemus naabrist
kui immigratsiooni ressursist ei pääse viitest minevikule ja samas
tervele mõistusele. Eesti probleem on vajadus ühe ropsuga leida
praktiline lahendus tööjõuvajadusele, saada hakkama minevikuga
ja häälestuda immigratsioonile. Immigratsioonipoliitika pole
väiksema strateegilise tähtsusega kui energiapoliitika. Selle sisuks
on ju keskne ressurss – inimene. Sellest ressursist ei tohi teha
tingrefleksini arendatud “hädakaitsestamise” pantvangi. Kui
poliitikud sellega hakkama ei saa, siis ehk vajab Eesti algatuseks “Kahe
Eesti” tekkimise vastu suunatuga sarnast teadlaste demarši.