10.04.2009, 00:00
Hästi tabatud tabamatu
Modernismiklassikud on heas vormis. Jaan Elken vaatab Riho ja Ilme Kulla hilisloomingut.
Riho ja Ilme Kulla skulptuuride näitus “Ühine tee”
Tallinnas Vabaduse galeriis, avatud kuni 22. aprillini.
Galerii
saatetekstis tutvustatakse Ilme ja Riho Kulda kui 60ndate
“modernismilainel” eesti kunsti sisenenud autoreid. Teatud
reservatsioonidega võibki see nii olla, suur annus wishful
thinking’ut aga ennekõike, sest kuigi praegu on normiks saanud
lääne kunstiajaloost pärit “õige maatriksi”
järgi ka perifeersete kunstilugude läbikirjutamine, tuli termin
“modernism” oma tavatähenduses (ilma nõukogudeaegsest
trükisõnast pärit halvustava varjundita) meie kunstiteadlaste
kõnepruuki alles pärast seda, kui postmodernismi termingi
läbinämmutamisest kulunud ja säratu oli. Modernismile tiksub aga
hetkel uus hingamine, taasavastatakse “sotsiaalse kunsti” haibi
kõrghetkedel rapsivalt kõrvale jäänud materjalis
mõtlemist ja tööd vormiga.
Kuid tagasi
kuuekümnendatesse, kus pärast 20aastast äralõigatust
muust maailmast pääses eesti kunsti mõjutama kunstnike
esimestel välissõitudel tollastesse idabloki-maadesse sealne kunst,
ka Ungari, Poola ja SDV kunstiajakirju sai juba tellida – tolle
kümnendi kraanide lahtikeeramine tõi kui paisu tagant Eesti kunsti
40ndate ja 50ndate maailma kunstimoe võttestiku. Ja nii oligi, et samal
ajal kui Robert Rauschenberg ajas juba kitsetopist vanast autokummist läbi
ja mäkerdas oma installatsioone majapidamisvärvidega, tegelesid meie
kunstnikud vormi abstraheerimise, voolujoonelise dünaamika ja kineetikale
läheneva liikumisefekti tabamisega pronksis, puulõikes ja carrara
marmoris.
Ja rajasid riiklikult vajalikke monumente, mille
kunstikvaliteet praeguses vabariigis ületamatuks jääb. Sellised
on Riho Kulla tehtud omaaegse Tallinna Raadiomaja fassaadi kaunistav
tõepoolest modernistlik “Raadiotuvi”, aga ka ideoloogiliselt
õige Tehumardi obelisk nõukogulastele (koos Allan Murdmaa ja
Matti Varikuga).
Ja kui keegi tahab ka praegusesse linnaruumi ja
aega midagi head tellida – mis tugineks korralikul
vormianalüüsil ja materjalitundmisel põhinevale
modelleerimisoskusele –, siis veel ei ole hilja, vanameister Riho Kuld on
siiani kõrgvormis. See ei ole sugugi nii kõigi tema
põlvkonnakaaslastega, kes said sama hea haridusliku ettevalmistuse
omaaegses ERKIs ja seitsmekümnendatel-kaheksakümnendatel
särasid. Tammepuust modelleeritud, otsekui 3D animatsiooni-labori testi
läbinud, igast küljest võrdses headuses vaadeldav
“Tabamatut püüdmas” (1999) on kui prototüüp
suurmonumendile. Teose hobujõud ja lõpetatus on
formaadipäraselt mõnevõrra subliimseks pakitud,
niivõrd-kuivõrd hakitud tiivuline hobune saab elegantne olla.
Veidi vähem paelus mind teine oluline tähis, vast valminud
pronks “Kalevi kojutulek läbi tule ja vee” (1990–2008).
Oskuslikult valupraagist ülevaatav ja seda leidlikult ärakasutav,
äärmiselt komplitseeritud vormikõnega, habrast tasakaalu
fikseeriv paarishoburakendil kihutav idamaiselt aristokraatlike
näojoontega Kalev (ja Linda?) on meistriteos. See “vähem
paelus...” viitab destruktsioonis masside liigsuures ulatuses
võrdsele liigendusele Kalevi-poolses küljes, Kalevi ja Linda
Akropolise-näod viitaks kui Eesti soost aristokraatiale, mis pole ju
tõsi, kuid tõsi on, kui hästi nii keeruline figuraalne
komponeering tervikuna koos seisab. Adun küll, et see on keel, mida paljud
ei valda ja seepärast ka rääkida ei taha. “Sotsiaalne
skulptuur”, kleebin-lõikan-assambleerin-dig
italiseerin-tegevused skulptuuri sildi all, põrkusid arengulooliselt
omal ajal kõik modernistlikult taagalt, distantsilt ei vähenda
kõik need meeldimised-mittemeeldimised, aktuaalsused-mitteaktuaalsused
Kuldade kvaliteeti siin ja praegu.
Tavapäraselt mõjus
Ilme kuld oma marmoritega selles duetis naiselikumalt ja salonglikumalt, mitte
aga oma uues mustast tammest voolitud streamline’likus
“Tammepuus” (2009), mis lisas näitusele ka peent auto-retro
hõngu.
Me teame kunstnikke, kes on sunnitud igaks hooajaks
piltlikult uued rõivad õmblema. Põhjusi on mitmeid, kas
trööpavad nad eelmised lihtsalt ära, või on muidu edevad
ja kannatamatult tähelepanumaiad. Kuldadel piisab kord leitud
lõikest, mis neile ülihästi istub, ja kui ülikond ongi
uus, siis heast materjalist ja vana mudeli järgi, vaid ebaoluliste
lisanditega up-date’itud. Ka nii võib, kunstis on kõik
lubatud, kes usub veel 90ndate maitsepreestreid?