(Naerab) Vein oli hea, söök samuti. Ilm
enamasti ilus ja Montevideo rand... seda peab ise nägema. Kakskümmend
kilomeetrit liiva! Samas, professionaalselt võttes oli
Lõuna-Ameerikas vähe pinget. Kõik oli kuidagi staatiline.
Projekt nimega Kultuuripealinn 2011, see oli ahvatlus.
Võimatu on seda mitte proovida.
Kuidas läheb
kohanemine? Kuidas läheb lastel, nad pidid hispaaniakeelsest koolist
järsku üle minema eestikeelsesse?
Lastele oli
Eesti unistuste maa. Nad olid siit lahkudes eelkooliealised, mäletasid
kõike hästi helgena. Esimesel aastal Uruguays küsisid minult
ja mu naiselt ikka, et millal me koju tagasi läheme. Eestisse tagasi
jõudes olid nad natuke pettunud. Unistuste maa on tegelikkuses veidi
teistsugune. Aga küll kõik laabub. Koolis läheb tõesti
hästi, eesti keel tuleb tagasi. Nad vastasid Uruguays alati
küsimusele, kes te olete, et “me oleme eestlased”. Mitte isa
rahvuse järgi sakslased või ema järgi argentiinlased. Nemad on
eestlased.
Räägime tööst. Sul oli
hiljuti kultuuripealinnade projektijuhtide kokkutulek Norras. Olete elitaarne
klubi?
Klubi vist tõesti, kuigi kas elitaarne... See
on selline informaalne võrgustik inimestest, kes juhivad aastatel
2008–2012 kultuuripealinnade projekte. Kokku on meid viisteist inimest.
Olime mitu päeva koos, ilma igasugu bürokraatiata, täitsa
omavahel. Ajakirjandust ka polnud. Keegi ei pidanud esinema, kuidagi end
upitama ega oma projekte kiitma. Hästi vahetu ja kollegiaalne
õhkkond. Sain väga häid kontakte. Ja Norra fjordid...! See
kokkutulek oli ühel vanal laeval. Norralased on helded välja
tegema.
Kartust polnud, et keegi paneb mõne sinu hea
idee pihta? Te olete ju teatud mõttes konkurendid.
Ei. Just uustulnukatele, minusugustele, on selline suhtlemine väga
kasulik. Me ei pea ju kordama üksteise vigu. Me õpime
teineteiselt.
Käisid just Istanbulis. Mida seal
tegid?
Istanbul on kultuuripealinn 2010. aastal. Vahetult
enne Tallinna. Väga loogiline on teha koostööd.
Aga
ta pole Euroopa Liidu linn...
Norra linn Stavanger pole ka. Aga
ometigi on nad praegu Liverpooliga kahasse Euroopa Liidu kultuuripealinnad.
Türklastel on huvi Eesti kultuuri vastu. Arutasime Eestile
sobivaid formaate. Millised näitused, millised festivalid võiks
tulla kõne alla. Oli kohtumine Eesti saatkonna kultuuriatašeega.
Türgi on ikkagi väga suur maa ja Eesti-sugune väikeriik saab
endast neile teada anda ainult kultuuri kaudu. Nokiat meil pole, Skype on
nüüd kah läinud. On kultuur!
Mis on sinu
kontseptsioon? Võrreldes kas või Liverpooliga, mis on praegu
kultuuripealinn.
Neil on seal üks suur rahvapidu.
Vaata ise (Mikko näitab Liverpooli kultuurisündmuste
kalendervoldikut. Meenutab lõputut õllesummerit. Isegi voldiku
visuaalne keel juhib mõtte sellele – AH). Ega see halb pole. Nad
on linna selle nimel hästi korda teinud. Jõeäärsed
kvartalid näiteks. Kontseptsioon on selline... sissepoole suunatud
võib-olla. Oma linna rahvas peab tundma, et nende linn elab, et nad
saavad hakkama. Liverpool suudab. Väljaspool elavatele inimestele, no ma
ei tea, kas kõik on nii väga huvipakkuv.
Tallinnas
võiks olla nii, et me rebime end lahti kultuuriargipäevast. A
nname kohalikele kultuuriloojatele võimaluse riskida, teha midagi
teisiti, teostada mingid unistused.
Ideekonkurss algab 20. mail
(intervjuu oli 19. mail – AH), mõned asjad on tulnud meile
pärandina vanast ajast, kui Tallinn alles konkureeris
Kultuuripealinna saamiseks. Sihtasutus Kultuuripealinn 2011 võiks
olla umbes nagu stipendiumijagaja. Kohalikud inimesed tulevad ideedega ja
kui me siin sihtasutuses vaatame, koos loomenõukoguga –
sõltumatu nõukogu osalus on tähtis –, et ongi hea,
siis anna minna!
Ma ei mõtle inimesi ainult Tallinnast.
Me siin lähemegi varsti Sihtasutuse rahvaga maakondadesse tuuritama,
anname endast teada.
Sinu idée fixe on olnud
Kultuurikatel. Tahtsid sellesse räämas tööstushoonesse
isegi oma büroo ehitada. Ja nüüd oled ometigi siin kesklinnas,
otse Draamateatri vastas.
Kultuurikatel. (Ohkab) Sinna ei
saanud juba sellepärast minna, et kõigepealt tuleks seal katus
korda teha. Kuigi ma tahtsin, jah, just sinna oma töökoha tekitada,
tahtsin sellega anda märku, signaliseerida, et me toetame Kultuurikatla
ideed. Seniajani pole minu teada vastu võetud
põhimõttelist otsust, et mis sest kõigest saab.
Aga infrastruktuuriga tegelemine pole ometigi teie sihtasutuse
ülesanne.
Ei, kindlasti mitte. Meie oleme need, kes
täidavad, või siis täidaksid Kultuurikatla kõiksugu
sündmustega. Nii väga tahaks tuua elu mereäärsesse alasse,
mis on praegu justkui täitsa surnud.
Kutsud oma tiimi
inimesi ka väljastpoolt?
Võimaluse piires jah.
Siin on muidugi piiranguks palk, mida oleme võimelised maksma. Palk on
mitu korda väiksem kui Euroopa rikastes riikides tavaks. Aga ega
linnavõimud keela meil kedagi mujalt kutsumast. Stefan Schmidtke tuli
näiteks minu kutsel. Ta on eestlastele tuntud kui teatrispetsialist, Merle
Karusooga on teinud mõned asjad koos. Schmidtke oli Wiener Festwocheni
juhi parem käsi pikka aega. Praegu on ta Saksamaal toonud
mõõnast välja Hannoveri ja Braunschweigi teatrifestivali.
Tegelikult ulatub tema haare teatrist kaugemale, muusika ja perfomance’id
on ka tema ala. Ta räägib täiesti vabalt vene keelt. Lubas
nüüd ka eesti keele ära õppida.
Kui
juba jutuks tuli. Kohalike venelaste osalemine kultuuripealinna
ettevõtmistes?
Muidugi! Kõik on teretulnud!
Muuseas, siia Tallinna tuleku järel oli üks minu esimesi
välisreise Peterburi. Üks Soome partner avas seal näituse ja
kutsus mind ka. Neil on suurepärased muuseumid! Ma ei teadnud vene
kunstist seni suurt midagi. Meil on siin kuju võtmas praegu üks
teatrite koostööprojekt. Venelaste Kuldne Mask ja Turu Linnateater
oleks osalised. Siit võib midagi kujundeda. Venemaal tegutsevate
mittetulundusühingutega püüame otsida kontakti. Muuseas,
üks selline idee on ka õhus, et Tallinn võiks olla üks
lüli Berliini-Peterburi vahele ehitatavas Euroopa jalgrattatees nr 1.
Berliinis on üks entusiast, kes haub sellist veidi hullumeelset
ideed.
Kuidas laabub koostöö Turu linnaga, kes on
2011 samuti Euroopa kultuuripealinn? Või ma küsiks nii: Helsingi ja
Turu vahelised suhted on kuuldavasti keerulised. Nagu Tallinnal ja Tartul.
Või keerulisemad veelgi.
(Naerab) Seda ütlesid
praegu sina. Aga minul on teine kogemus. Mul oli kohtumine Helsingi
kultuuriväärtuste ameti juhata Pekka Timoneniga. Ja ta oli väga
huvitatud koostööst meiega.
Vaata, Turu ja Helsingi vahel
on üks selline kohake nagu Lahnajärv
i. Kõik reisibussid, mis sõidavad nende kahe linna vahel, teevad
seal peatuse. Et jalga sirutada, kohvi juua. Kõigile teada koht. Pekka
ütles mulle, et Helsingi võiks Tallinna ja Turu vahel olla nagu
Lahnajärvi.
Pakkudes siiski midagi enamat kui ainult kohvi.
Aga Turu ja Tallinna koostöö on mõttekas mitmes
valdkonnas. Kindlasti võiks end n-ö müüa koos, teha
ühist marketingi. No kusagil Hiinas peaks huvilisteni jõudma
sõnum, et tulge Tallinna JA Turgu. Ei ole nii, et tulge ainult ühte
linna.
Palju võiks siia tulla kultuurituriste?
Võta kas või Saksamaa. Seal on selliseid
inimesi, kes pole huvitatud rannas vedelemisest ja mingist peopanekust kuskil
baaris, vaid kes tuleks kohale just teatud kindla kultuurisündmuse
pärast, neid on ikka päris palju. (Arvutab paar hetke). Pakun,
et üks kuni kolm miljonit inimest.
Nad siia saada,
mõtle ise! Ja see on täitsa reaalne.
Kuule, vana logo oli selline... liiga
traditsiooniline. Vaatasid seda ja said aru, et siin on põhilise
atraktsioonina mõledud Tallinna vanalinna ja laulupidusid. Ajalugu ja
folkloor. Oli selline lõplik ja kinnine märk, mille alla ei
mahtunud midagi uut, midagi innovaatilist. Ma näitan sulle uut märki
(Mikko avab läpaka kaane ja näitab uut logo. Meri ja silmapiirilt
tõusevad merega sama värvi numbrid 2011. Minu ja kaasasoleva
fotograaf Ingmar Muusikuse ühine reaktsioon on, et see on tõesti
paganama hea. Mikko rõõmustab – AH). Just. Minu esimene
reaktsioon oli täpselt samasugune. Selle logoga saab lõputult
mängida, siin on sõnum. Minu jaoks on logo vahetamine seni üks
suuremaid õnnestumisi. Ja muidugi ka see bürooruum siin.
Ma panin juba soolaleivapeol tähele, et sisekujundus viitab
teatud lõpetamatusele.
Mul on hea meel, et sa seda
tähele panid. See ongi nii mõeldud, see on taotluslik. Ja
ükskord, kui saab minna Kultuurikatlasse, siis on see minek lihtne. Me
anname juba oma büroo sisekujundusega märku, et see siin on
vahepeatus. Me liigume, me muutume. Me oleme avatud.