Homovõitlejad ja austraalia hipid
Akvile Anglickaite (Leedu), su fotoprojekt “Olen
kunstnik” on kunstikõrgharidusega inimestest, kes teevad
“musta tööd”, et ära elada. Miks valisid
säärase probleemi?
Minu jaoks on see küsimus
väga aktuaalne. Tegu on omamoodi kaksikpositsiooniga: saad end nimetada
kunstnikuks, kuid samas pead tegelema asjadega, mil pole kunstiga mingit
pistmist. Tänapäeval tundub see väga tavaline, sest ainult
kunsti tehes on peaaegu võimatu ära elada. Olen seda probleemi oma
sõprade ja kolleegidega väga palju arutanud ning üldpilt on
kurb.
Kuidas positsioneerid end oma kunstipraktika ja
fotograafia-alase kommertstöö vahel?
Väga
lihtsalt. Ma tean, et kui ma ei teeks kommertstööd, ei saaks ma
endale lubada osalemist kunstiprojektides. Niisiis ma töötan ja
üritan mitte mõistust kaotada...
Mida sa
pead professionaalsuseks?
Ükskõik millise idee
täiuslikku teostamist.
*
Mis on R.E.P. grupp (Ukraina) ja milliste
väärtuste eest te seisate?
Meie grupp loodi 2004.
aastal Kiievis, paralleelselt Oranži revolutsiooni toimumisega. Sellest ajast
peale oleme me uurinud kommunikatsiooni ja keelt avalikus ruumis ning
community’te eneserepresentatsiooni vorme. Meie aktsioonid ja
“Patriotismi” projekt kõnetavad inimesi nende
igapäevastes ruumides.
Palun seletage, mida
kujutab endast “Patriotismi” seeria.
“Patriotism” on visuaalne tehiskeel, universaalne keel, mille
meie, repid, oleme leiutanud. Patriotismi sõnastik koosneb eri
mõistetest ning nende visuaalsetest analoogiatest.
“Patriotismi” on sõna otseses mõttes võimalik
lugeda, ning nii on võimalik “lugeda” ka iga sellesse
seeriasse kuuluvat teost. Meie projektid on tihti didaktilised ja
propagandistlikud, internatsionaalne tehiskeel sobib selleks
suurepäraselt.
Tallinna, Rüütelkonna hoonesse
olete teinud teose “Patriotism. Muuseum”. Milline on suhe
installatsiooni ja konteksti (koht, näitus, riik jne) vahel?
Idee on eelkõige seotud biennaali toimumiskohaga – endise,
praegu tühjana seisva muuseumiga. Arvame, et see on parim paik, et
rääkida, mis on muuseum ning milline on selle funktsioon moodsas
ühiskonnas. Ja milline on kunsti positsioon – kas see on miski, mis
kuulub sotsiaalsesse sfääri, või on hoopis seotud turu ja
äriga? Ning kui kunstil on suhe mõlema nimetatud
sfääriga, siis millised on nende kahe kunstiterritooriumi
omavahelised suhted?
*
Karol Radziszewski
(Poola), su projekti keskmeks on väljamõeldud geiterroristide
grupp, kes nimetavad end Fag Fighter’iteks. Miks sa hakkasid
töötama selle looga?
Fag Fighterid ilmuvad eri
kohtades. Nad alustasid Poolas. Nüüd nad on Tallinnas. Igale poole,
kuhu nad lähevad, külvavad nad anarhiat ja moraalset korruptsiooni.
Eesti on järjekordne punkt kaardil, kus tuleks üle vaadata homode
kohta levinud stereotüüpsed arusaamad. Olgu see siis, et geid on kas
naiselikud või ebamehelikud, või hoopis pedofiilid, kriminaalid,
agressiivsed terroristid. Mulle meeldib selle teemaga mängida.
Töötada homoseksuaalsuse küsimustega
tõsikatoliiklikus Poolas on väga poliitiline žest. Kas sul on vaja
võidelda oma õiguste eest? Millised on sinu relvad?
Kõik ütlevad, et mu kunst on poliitiline, kuid tegelikult mulle
selline määratlus ei meeldi. Ma tahaksin pigem, et mu projektid
oleksid irooni
lised ja paindliku olemusega. Usun, et huumor ja teatud distants on tihti
efektiivsemad kui otsene võitlus. Ma täiesti teadlikult väldin
oma projektide positsioneerimist konflikti loogika järgi – pean seda
väljastpoolt peale surutud diskursuseks, mille keel piiraks mu
loominguvabadust ning tingimata paneks paika mu teoste sisu.
Selle teose produtseerimise ajal Tallinnas said ilmselt aimu
kohalikust hoiakust geiküsimusse. Millised on Eesti ja Poola geiskene
sarnasused ja erinevused?
Minu mulje kohaselt pole
“geitemaatika” Eestis mitte päris “kohal”. Mul on
väga keeruline öelda midagi siinse geiskene kohta – see on
kas täiesti varjatud, või seda pole lihtsalt olemas. Olukord on
sarnane paari aasta taguse Poolaga, kui homoseksuaalsusest rääkimine
oli tabu. Aga olukord on muutunud tänu Poola homofoobsele valitsusele.
Tänu sellele on “gei küsimus” peaaegu igal nädalal
meedias ja inimesed peavad kuidagi sellele sotsiaalsele ja kultuurilisele
faktile reageerima ning seda arvesse võtma. Nad ei saa enam
ükskõiksed olla.
*
Pilvi Takala
(Soome), sinu projektide puhul on tegemist pooleldi lavastatud
situatsioonidega, milles uurid inimeste käitumist. Vahel sa sekkud, vahel
mitte. Kuidas sa töötad?
Oma teostes otsin ma
võimalusi teatud sotsiaalses olukorras konstruktiivselt
“lollusi teha”. Konstruktiivse all pean ma pigem silmas aktsioone,
mis sunnivad meid leiutama uusi reageerimismooduseid, ning mitte ainult
aktsioone, mis töötavad kehtivate reeglite vastu. Nii ma üritan
avada igapäevasituatsioone uutele ideedele. See võib juhtuda meiega
iga päev, kuid tunduda ikkagi imetabane.
Kohad varieeruvad
tihti avalikust ruumist, nagu kaubanduskeskus, suletumate paikadeni, nagu
näiteks Türgi meeste kodu-teemajad. Ma üritan leida
võimalikke viise, et nende paikade reegleid rikkuda. Ja siis ma uurin
reaktsioone ja salvestan, kui võimalik, varjatud kaameraga.
Sellest materjalist arendan hiljem välja konkreetse narratiivi, mis ei
oleks ainult varjatud videokaamera ülesvõte, vaid paneks inimesed
mõtlema, kuidas nemad oleksid käitunud, kui see kõik oleks
juhtunud nendega. Üritan välja töötada narratiive, mis
tunduksid nii realistlikud, et seal poleks enam vahet, kas tegemist on
dokumentatsiooni või fiktsiooniga. Mu teosed on alati segu
mõlemast.
Miks otsustasid just selle olukorra
kaubamajas valida Eestis näidatava teose “Teadustaja”
süžeeks? Kuidas sa seostaksid seda video tegevuspaiga ja
ekspositsioonikontekstiga?
“Teadustaja” tegevus
toimub ühes Helsingi kaubamajas, millel on hea reputatsioon just oma
klienditeeninduse taseme poolest. Valisin teoseks situatsiooni, mis on piinlik
ja esmapilgul peaaegu vastuvõetamatu, kuid kujuneb lootusrikkaks ja
isegi võimsaks. Peategelane soovib lasta teadaannet öelda,
avaldades nii oma soovi seltskonna järele. Naine infoletis ei saa sellest
keelduda, kuigi ta otsib võimalust ära öelda, et kummalist
olukorda vältida. Sama moodi peab otsustama vaataja, kas on piinlik ja
naljakas jälgida vanema daami tegemisi, või on see tegelikult
midagi ilusat ja loomingulist, endale seltsi leida.
Tallinnas on praegu lahti ambitsioonikas ja õige radikaalne noorte kunstnike biennaal. Kes vähegi hoolib erksast ja tabusid eiravast kunstist, peaks minema seda vaatama.
Erinevalt sageli Kunstihoones kogetust ei mõju ükski töö sünteetilise ning piinliku lavastusena kuraatori poolt kindlaks määratud teemal. Ja ühiskondlikult sõnakas ning osutav on suudetud olla ka ilma enesetaputerroristide ning rahvuslippudega liialt vehkimata. Surutud õhustiku, mahasurutud soovide ning võimaluste piiratuse kujutamist toetab ka koht – kunstimuuseumi Kadriorgu kolimise järel laokile jäetud Rüütelkonna hoone. Väljas on mitmeid üliiroonilisi taieseid, mille hulgast on minu vaieldamatu lemmik Karol Radziszewski white-power matšode laadis installatsioon, kus aga neonatside asemel poseerivad õlg õla ning riist riista kõrval roosasid maske kandvad homoaktivistid.
Painete ning klišeede analüüsimise kõrval pakutakse ka mõningaid alternatiivstrateegiaid. Üks löövamaid on küüniline video (Tellervo Kalleinen ja Oliver Kochta-Kalleinen), mis kujutab pilaval viisil pretensioonikate lillelaste pettumist ning eneseleidmist Austraalia ökokommuunides. Ilmselt võiks sarnaselt jäädvustada meie Lilleoru inimesi ja nende new-age’likku parema maailma hõllandust. Seevastu Merike Estna tummfilmis suleb paljas neitsi kiimaste meeste ees ukse.
Üheseid häid lahendusi kunstnikel pakkuda pole, aga ongi hea. Nagu My way’dki võib esitada nii Frank Sinatra moodi pisarakiskujana kui ka Sid Viciouse kombel publikut maha lastes.
Karin Paulus