“Film”

(MindNote)


Kõigepealt mõni sõna muusikast. Nagu singlite järgi arvata võis, on “Film” suures osas maitsekas süntesaatorimuusika, mida vääristavad murelikult ükskõikse, kuid seda raevukamalt hulluva tüdruku poolt näideldud menthol-, light- ja full flavour masendushood. Ja mitte Eesti popi jaoks tavapäraselt luulelises salmiku-keeles, vaid päriselt, nagu reidi moodi.


Aga nüüd siis – tere, plaat! Võttis alles aega! Ja ma ei räägi praegu mingist nalja-ajast. Pool aastat tagasi ilmunud “Absoluutselt” (Raadio 2 aastahiti valimisel uskumatul kombel alles 12. koha lugu) oli lihtsalt äratuskell, mis ajas üles kõik need, kes olid kaotanud lootuse, et kunagi ilmub üks veatu ja modernne eesti popalbum. Selline, millest saavad aru kõik erinevad inimtüübid – lapsed, noored, täiskasvanud, vanurid ning muusikakriitikud. Me oleme seda plaati oodanud üle 20 aasta.


Sellele mõttele juhatas mind üks naljakas kokkusattumus.


Üks üsna uus film “Sigade revolutsioon” räägib Eesti noorte elust aastal 1986. Ja selles on stseen, kus kuppelminiseelikute, sinise ripsmetuši ja hirmsate keemiliste lokkidega malevatüdrukud lähevad diskole. Puldis aga pusib 2000ndate välimusega diskor. Ja kuidas ta mängib! Ja mida! Palju lahedamaid, rariteetsemaid saunde ja biite, kui 80ndatel Eestis saada oli. Ja teeb seda Technicsi vinüülimängijatega, mis tol ajal oli täiesti mõeldamatu.


See mees, kes “Sigade revolutsioonis” diskorit mängis ja sedasi ajalugu ilustas, on Leslie Da Bass. Juhuslikult vastutab ta julgelt ühe kolmandiku Hu? albumi eest. Ja see, mida nad siin koos Hannaliisa Uusmaa, DJ Critikali, Chalice’i, Sten Šeripovi ja Liisi Ojamaaga korda saadavad, on meie ühise kultuuriloo aukude lappimine kui mitte vigade parandus. Sest Kare Kauksi ja Mahavoki ning Marju Läniku kunagised asjad olid ideaalile “küll lähedal, kuid samas nii kaugel”.

Paistab paras hetk rääkida albumitest kui sellistest. Ma ei mõista, milleks neid tänapäeval üldse tehakse. Isegi 40aastased Mojo lugejad ostavad pigem mp3-sid. Hu? kauamängiv võib olla idee järgi kontseptuaalne, kuid kellelegi oleks see kasulik võimsateks singliteks tükeldada.


Näiteks “Ebanormaalne”, “Põgene”, “Linnasuwe laul”, “UV faktor 5”, “Varjud valgusvihus”, “Türisalu pank” – hittsingleid mitmeks aastaks!


Väike mure ongi, et ühe nauditava popalbumi kohta on “Film” metsikult pikk. Kuusteist lugu, millest mõni kestab üle 5 minuti – seda on minusuguse lihtsa huvilise jaoks kaugelt liiga palju. Ma ei ela piisavalt kaugel, et seda koduteel ühe hooga läbi kuulata.


Kodus ladusin ritta mõned teised täiuslikud ja nüüdseks juba legendaarsed pop-albumid. Nagu Paul Youngi “No Parlez” või Kate Bushi “Hounds Of Love” või ABC “Lexicon Of Love”. Neist kõigist on mitu varianti, selliseid CDsid, mille originaalosa külge on igal juubeliaastal lisatud singlite B-pooli ja C-pooli ja haruldusi ja mida veel.


Hu? “Film” on enam-vähem samasugune juba sündides.


Soovin rahu ja kannatust. (Ja tulevikus deluxe-versiooni, kus “Depressiivsete Eesti väikelinnade” lõpu gospelkoor jätkaks edasi ja edasi.)
10