Igavesed ringid
Igasuguse kõigil-pealuu-sees-oleva klassikalise tüki lavastamisel kerkivad
ikka ja jälle esile ühed ja samad küsimused – mida-miks-kuidas-kes? Lutsu
“Kevade” puhul huvitab meid laias laastus kõige rohkem see, missugusele
tegelasele/repliigile/stseenile on uues lavastuses põhirõhk asetatud ning kes
ja kuidas esitab Tootsi, Teelet, Arnot, Kiirt või Liblet jne. Kas lavastus
tervikuna kõnetab tänapäeva või pakutakse olmerealistlikke meenutusi
möödanikust? Konservatiivsemad vaatajad tahavad näha seda, “nagu oli” Arvo
Kruusemendi filmis, julgem publik loodab mingite kaanonite lõhkumist. Vähemalt
välises vormis.
Toomas Lõhmuste ei ole läinud kergemat teed ja “Kevade”
tuttav süžee esitatakse läbi Arno vaatevinkli. Uut ei ole selles aga midagi.
Üsna selgeid paralleele saab tõmmata juba 1969. aasta Voldemar Panso
lavastusega Noorsooteatris. Nii nagu tolleaegne “Kevade”, on ka praegune
lavastatud nn filmilikus võtmes – näidatakse üksikuid pildikesi (fragmente
“Kevadest”), mis on seotud läbiva sümboli või tegelasega. Pansol olid need
sinilill ja põlev lamp, Lõhmustel aga – (uuenduslik) Igavene Juut. (Legendi
järgi on see Jeruusalemma kingsepp Ahasveerus, kes on sunitud maailma lõpuni
rändama, kuna ta ei lubanud Jeesusel Kolgata teel oma maja ees puhata.) Ja eks
Arno selle Juudiga assotsieerubki, kuigi ilma kavaleheta oleks selle peale
tulnud mõnevõrra hiljem või üldse mitte.
Samas on Lõhmuste lavastuses
varasemate “Kevade” lavaversioonidega võrreldes tõenäoliselt märksa rohkem
metafüüsilist aspekti. (Mati Undi intertekst “Täna õhta viskame lutsu” on
muidugi “omaette ooper”.) Lisaks vahel vilksatavale Juudile (Enn Kose) on
lavastaja visualiseerinud ka Arno haigus-unenähtused, mis suuresti tänu
koreograafile, kunstnikule ja muusikalisele kujundajale üldsegi mitte piinlikud
ei olnud. Ja kui lavastust võibki mõninga mööndusega õnnestunuks pidada, siis
seda paljuski tänu kunstnikule, kes on loonud lakoonilise, kuid tugeva tausta
ja põhja, mis vastab täiesti sellele, mida sellises lavaruumis tehti. (Tugev
liikumisseade ja muusikaline kujundus oli ka Pansol, atmosfäär oli tal aga
arvatavasti parem.)
Lõhmuste “Kevadet” võiks vaadata ka ühest teisest
küljest, mis on muidugi suur spekulatsioon. Võib-olla tahtis Lõhmuste meile
suures plaanis näidata hoopis Ahasveeruse lugu ja Lutsu “Kevade” on kui
abivahend, peremeesloom, vorm, emalaev?! Ehk siis – ühe ringi (“Kevade”) sees
on teine ring (Igavene Juut), mis aga on esimesest ringist märksa suurem. Kaks
kärbest ühe hoobiga? Luts oli üks suur ringimeister, kuna läbiv tema teostes on
aastaring ja eluring. Ja eks ole ju Lutsu “Kevade” ise pidevalt ringil, nagu
Igavene Juut.
Ugala “Kevades” tõusis esile rohkem kontseptuaalsus kui
näitlejatööd. Tuleb ju ka loo fragmenteeritus rohkem kasuks tervikule kui
üksikutele tegelastele, kuna lavastuse pidev joon tekib just vaataja peas,
mitte aga (seekord) lavastust läbivates rollides. Osad olid lahendatud
harjumuspäraselt. Põhiseltskonnast sooritasid Erni Kask (Arno), Hilje Murel
(Teele), Tanel Ingi (Toots), Andres Tabun (Lible), Tarvo Vridolin (Tõnisson) ja
Peeter Jürgens (Köster) oma töö viisakalt, ilma suurema kärata. Muidu võimeka
Gert Raudsepa õpetaja Laur jäi aga kuidagi põgusaks. Ka pisirolle saab mängida
– seda tõestasid Martin Algus (Visak) ja Kalvi Kants (Vipper). Aarne Soro Kiir
oli väga Kiir – tuntud, kuid meisterlikult esitatud.
Pansol olid
lavastuse sihtgrupiks täiskasvanud, kellel oli midagi oma lapsepõlvest
meenutada. Lõhmustel on sama. “Kevadega” on vist nii, et lavasta, kuidas tahad,
täiskasvanud trügivad ikka saali. Aga Ugala lavastuse kahetasandiline olek
laseb seda edukalt vaadata ka noorpublikul, kuna kõigele vaatamata on seal
ikkagi olemas need tuntud ja tuntavad pildikesed. Ja kui mind sunnitaks seda
lavastust tituleerima lasteteatriks (tegelikult on lasteteater midagi muud, kui
meie siin oleme harjunud nägema), siis on see praeguse seisuga tasemel
suurelava lastetükk.
Jääb üle ainult oodata, millal hakatakse “Kevadet”
lavastama Kiire, kirikumõisa noorhärrade, Teele, Lesta või maani täis Lible
vaatevinklist.
Oskar Luts. “Kevade”.
Lavastaja
Toomas Lõhmuste, kunstnik Jaanus Laagriküll, muusikaline kujundaja Peeter
Konovalov, koreograaf Jüri Nael.
Mängivad Erni Kask, Tanel Ingi, Aarne Soro,
Gert Raudsep, Peeter Jürgens, Andres Tabun, Enn Kose, Tarvo Vridolin, Hilje
Murel jpt.
Esietendus 16. veebruaril Viljandi Draamateatris Ugala.