Radikaalsest kunstist
rääkimine on mingil moel nagu kunsti piiridest kõnelemine.
Paul Klee on öelnud, et kunstnikud räägivad alati nende inimeste
eest, keda pole kohal.
Mina ei ole televisioon, ma ei tee reklaami
mingile firmamärgile, ma ei tee enne oma töid statistilisi uuringuid
oma publiku kohta ega ei kohalda oma töid teatud publikule. Ma ei
küsi oma tööde kohta nõu kelleltki, ei ühiskonnalt,
ei kirikult, ei oma naabrilt ega oma mehelt.
Ma teen seda, mida ma
pean vajalikuks. Minu radikaalsed tööd, eriti iluoperatsioonid
aastatel 1990–1993 olid minu jaoks loogiline jätk mu eelmistele
töödele, isegi kui nad omasid radikaalsemat vormi. Ma pidin seda
tegema, et edasi liikuda.
Radikalismi hinnatakse alati
välispidise põhjal. Kui kunstnik puudutab närvi, peetakse teda
radikaalseks. Vahetevahel on see positiivne väärtus, mõnikord
on see aga publiku jaoks raske ja omandab negatiivse tooni.
Üheksa avalikku iluoperatsiooni 1990–1993 tegid teid
maailmakuulsaks, need on siiani teie kõige tuntumad aktsioonid. Kas te
ka kahetsete mõnd oma iluoperatsiooni? Ja miks?
Ei,
kindlasti mitte, ma tegin seda, et n-ö mängida oma imagoga, et
näidata erinevusi. Ma ei vajanud seda, ma töötasin aastaid oma
näo ja kehaga, ma tegin seda, mida olin otsustanud oma kehaga teha,
võimalikult rahulikul moel, n-ö distantseerudes. Ma lihtsalt
talusin rohkem kui keegi teine.
Naiste
“facelift” on Eesti ilutööstuse kõige levinumaid
artikleid, soov nii-öelda peatada aega muutub aina populaarsemaks. Kuid ma
pole kuulnud, et keegi tahaks näha ka operatsiooniprotsessi, ikka
huvitutakse vaid resultaadist. Millist reaktsiooni ootate Eesti pubikult?
Ma ei tunne Eesti publikut. Ma ei tea, kuidas ta võib
avaneda mu töödele. Tähtis on, et mu keha ja mu tööd
on saanud avaliku arutelu objektiks. See on huvitav sõltumata sellest,
kas sa oled Eestist, USAst või Kongost. Ent vastuvõtlikkus on
erinev. Näiteks rääkides ameeriklastest – neil on
pikaajaline iluoperatsioonide traditsioon, ent kohati on reaktsioonid ka seal
mõnes paigas väga elavad, kuna iluoperatsioonid on seal allutatud
kindlatele mudelitele ja eesmärkidele. Ma püüdsin neid
eesmärke raputada.
Teie avalikke operatsioone peeti
1990. aastatel Lääne feministliku kunsti avangardiks. Meil Eestis oli
feministliku kunstiga suhestumisel kontekst mitmes mõttes teine,
näiteks aborti lubati ametlikulkt teha juba 1950. aastatel. Milline on
teie suhe feministlike kunstistrateegiatega üldisemalt?
Ka enne iluoperatsioonide aastaid olid mu teosed seotud kehaga ja keha
kujutab ju endast poliitilist objekti, eriti naise keha. Naisele, kes alustas
oma töid aastail 1964–1965–1966, olid need aastad, mil
kõik tuli välja võidelda, saavutada – nii
sõnavabadus, võrdõiguslikkus (mida ei eksisteeri ka
tänapäeval) kui ka õigus naudingule, alastusele,
seksuaalsusele, õigus rasestumisvastastele vahenditele, õigus
abordile.
Neil aastail mu teosed tekitasid kõneainet,
tekitasid küsimusi. Ma töötasin sotsiaalse ja kultuurilise pinge
all. Üheksakümnendatel olid iluoperatsioonid veelgi enam valdkond,
kus sai näidata mehe võimu naise keha üle.
Jah, mu
teosed olid kindlasti feministlikud nagu näiteks “Kunstniku
suudlus”, mis on üks mu olulisemaid
töid; hetkel on see väljas näitusel USAs. Teose puhul on tegu
skulptuuri ja fotoinstallatsiooni, esemete ja heliga. Pjedestaalil on
näiteks Püha Orlani foto, kuhu sai panna viie frangi eest
küünla. Samas oli seal minu keha, kes jagas nagu suudlusteautomaadist
suudluseid. Viie frangi eest sai Orlanilt french kiss’i. See
installatsioon ilustab üht minu kirjutatud teksti “Ema ja
kaupmeheühiskonnaga vastakuti”, mille esimene rida on: “Risti
jalamil on kaks naist, Maria ja Maria-Magdaleena”. Need on kaks naise
stereotüüpi, kellega me peame vaieldamatult arvestama. See tükk
esitaski küsimusi naise stereotüüpide kohta. Mul on muide palju
selliseid absoluutselt feministlikke töid.
Minu jaoks ei ole
feministlik avantüür sugugi lõppenud, kuigi ma tahaksin, et
see ei oleks enam minu mure, ent naise diskrimineerimine kestab, rassism ja
seksism jätkuvad. Noored neiud ei mõista meie saavutusi, nad ei
adu, kuidas nende vabadus ja nende võimalused on sündinud, ning
neil on vajadus purustada sidemed eelmiste põlvkondadega. Sellest
liikumisest võib küll aru saada, ent ei tohi unustada, et vabadus
võib kaduda mõne hetkega; religioon ja perekond tõusevad
taas ausse; meie poolt avatud uksed võivad taas sulguda. Kohutav on, et
maailmas on miljoneid ja miljoneid naisi, kellel ei ole õigust ei
haridusele ega ka meditsiinile, keda võib religiooni katte all
vägistada ja tappa. Need vaesed naised vajavad, et meie, kes me oleme
vabamates tingimustes, räägiksime kõva häälega nende
diskrimineerimisest.
Tehniline küsimus – kui
1990. aastate alguses oleks digitaalsed pilditöötlusprogrammid olnud
laiemalt kasutusel, kas te oleksite siis oma projektide tegemiseks valinud
Photoshopi või kirurginoa?
Kogu oma
loomeperioodi jooksul olen ma kasutanud erinevaid materjale.
Eelkõige peab mul olema idee ja kontseptsioon, seejärel leian ma
õige materjali. Mis puudutab iluoperatsioone
üheksakümnendatel, siis ükski kunstnik ei olnud enne mind seda
vahendit kasutanud, välja arvatud muidugi need, kes olid sunnitud
iluoperatsioonile minema nagu näiteks Hannah Wilke. Ma olin esimene,
kes kasutas iluoperatsioone uutel eesmärkidel. Mulle tundus oluline
oma aja kontekstis kasutada iluoperatsioonide tehnikat millegi uue jaoks, teha
seda uutmoodi ning rääkida meile pakutud stereotüüpidest ja
mudelitest, püüda painutada puuri varbasid.
Ma olen oma
elus valmistanud ühe skulptuuri ka Carrara marmorist, nüüd ma
seda ju enam ei tee. Siis oli teemaks barokk ning marmori kasutamine oli sel
hetkel loomulik.
Mis on olnud teie inspiratsiooniallikad?
Ajakirjanduses on väidetud, et ma püüan
sarnaneda Milose Venusega, Mona Lisaga. See on vale, kogu mu töö on
ilustandardite vastu. Seega inspiratsiooniallikat kui sellist ei ole. Enne
iluoperatsioonide aega töötasin ma naise kehaasendi kallal
kunstiteostes, eriti kunstiajaloos, mis on kristliku kunsti ajalugu, ning ma
tsiteerisin seda ajalugu.
Näitusel on väljas
iluoperatsioone käsitlev töö “Omniprésence”,
mis tähendab täielikku kohalolekut, kus on näha kunstiajaloo
modellid, kes segunevad mu näoga, ent nad teenivad vaid antud teose
eesmärke, mitte mind. Ma püüdsin eelkõige
afišeerida erinevust ning leida sellist operatsioonivõtet, mida
varemalt ei ole kasutatud.
Teie oimukohti kaunistavad
– on see õige sõna? – transplantaadid. Kas ilukirurg
tuli teie oimukohtadele kunstlike mügarike tekitamisega kohe ja kiiresti
kaasa?
Naisest ja feministist i
lukirurg mõistis suurepäraselt mu taotlusi. Eelmised ilukirurgid,
kes olid kõik mehed, püüdsid mind sundida rahulikuks ja
mõistlikuks, et ma operatsiooni tulemusel oleksin ikka selline
armsakene.
Naisterahvast ilukirurgiga töötasime me koos
välja millegi, mida iluoperatsioonides ei ole varem tehtud ning mis ei ole
tuntud kui ilu toov operatsioon. Ta kasvatas mulle oimukohtadele
mügarikud, mis tavaliselt kuuluvad põsesarnadele. Esialgu olid need
mügarikud palju suuremad. Ilukirurg suutis need mügarikud paigutada
just siia, kahele poole otsaesist; selleks tuli tal väga täpselt
uurida lihaste ja närvide asukohta, et mitte nägu halvata. See
operatsioon õnnestus meil tänu suurepärasele omavahelisele
koostööle. Ma hindan üldse kõrgelt koostööd,
koostöö on nagu “self-hybridation” – see on
nõustumine teisega iseendas.
Teine loob sulle justkui uue
identiteedi.
Kõikide mu operatsioonide eesmärk oli luua
uus imago, et ka mu teosed transformeeruksid. Peale operatsioone otsustasin ma
töötada mittelääne kultuuridega, Kolumbuse-eelsetega,
aafriklastega, indiaanlastega, hiinlastega.
Kuidas te
suhtute valuaistingusse?
Ma kirjutasin manifesti
“Lihalik kunst”, mis puudutab just seda teemat.
Ma ei
ole kaugeltki kunstnik, kes töötab valuaistingutega. Ma pean
väga lugu kunstnikest nagu Marina Abramovic või Jan Fabre, kes
töötavad valuaistingutega, ent see stsenaarium mind ei huvita.
Aastatuhandete jooksul on keha pidanud kannatama, ei olnud aspiriinitablettigi,
et pea- või hambavalu leevendada. Kannatustesoov tundub mulle väga
kummaline. Tänapäeval ei pea sünnitusel valu kannatama,
tänapäeval võib surra ilma valu kannatamata. Minu esimene
kokkulepe kirurgiga oli see, et valusid ei ole operatsiooni ajal, ei enne ega
ka pärast operatsiooni. Seda on suurepäraselt ka fotodelt näha,
ma naeratan ja naeran, loen tekste, operatsiooniblokk on minu kunstnikuateljee,
ma joonistan oma verega... Kui ma kannataksin, ei suudaks ma nii käituda.
Mu keha kindlasti kannatab, ent mitte mina ise.
Neid operatsioone
kanti üle satelliidi vahendusel, näiteks Pompidou keskuses, kus mulle
sai operatsiooni ajal küsimusi esitada.
Huvitav oleks
teada, mida te arvate Matthew Barney loomingust. Tema mängib ju väga
efektselt mutandiillusioonidele. Tüpoloogiliselt on ta teile üsna
lähedane, sest defineerib standardist erinevat mehelikkust.
Tal ei ole mingeid transplantaate. Tegemist on meigiga. Mitmed
kunstnikud tekitavad transformatsioone tänu riietusele,
kostüümidele. Ma igati respekteerin seda ja pean teda huvitavaks
kunstnikuks, ent ma arvan, et ma tõin kunsti midagi enamat ja
tõstatasin uusi keha puudutavaid küsimusi.
Kunstnikud väidavad sageli, et nende loomingu eesmärk on
muuta või parandada maailma. Usute te, et parandate oma operatsioonide,
hübriidinimeste ja lavastustega suhtumist naise kehasse ja feminiinsesse
ilustandardisse?
Ma usun, et kõik, mida me teeme,
muudab maailma. Igaühel on oma töö teha ja oma vastutus.
Iluoperatsioonidega ma püüdsin mõelda koos oma ajaga,
ent samal ajal ma mõtlesin oma aja vastu. Minu jaoks on see nagu
võitlev kunst, ent see ei piirdu sellega, eelkõige on tegu
kunstiteosega. Minu iluoperatsioonide järgsed teosed
“Kolumbuse-eelsed”, “Aafriklased”, “Ameerika
indiaanlased” on samuti teatud moel manifestid, rääkides
nahavärvist, teise aktsepteerimisest iseendas.
Viimati ma
töötasin Ameerika 19. sajandi kunstniku Geo
rge Catlini teostega ning püüdsin saavutada endahübritiseeringut
maali ja digifoto vahel.
Kogu oma elu olen ma püüdnud
purustada piire, erinevaid piire, piire inimeste peas, piire
tsivilisatsioonide, sugude, põlvkondade vahel.
Küsimused
ja vastused prantsuse keelest tõlkinud
Marianna
Kirschbaum
.
ORLAN
(kunstnikunimi; sündinud 30. mail 1947) on tänapäeva kuulsamaid Prantsuse feministlikke naiskunstnikke, kes töötab Pariisis, Los Angeleses ja New Yorgis.
Alustas performance’idega juba 1965. aastal, 1977 põhjustas Pariisis skandaali ja sai meediakangelaseks performance’iga “Kunstniku suudlus”.
1990–1993 valmisid kõige kõmulisemad aktsioonid: Euroopas ja USAs üheksa iluoperatsiooni avalike performance’idena, kõik need filmiti ja kanti satelliidi abil üle kogu maailma. Neist kirjutati tollal ka Eestis. Kuid krestomaatilises RoseLee Goldbergi tegevuskunsti ajalooteoses “Performance-Art” (1990) ORLANi mainitud ei ole.
Tallinna Kunstihoone näitus on ORLANi esimene väljapanek Baltimaades. Selle kureerisid Reet Varblane ja itaalia kunstikriitik Eugenio Viola. Väljapanekus on üle 40 foto Orlani tuntud sarjadest (barokiseeria, iluoperatsioonid, “Self-hybridization”, “Prekolumbialased”, “Aafriklased”, “Ameerika indiaanlased”), mis eri moel käsitlevad naise identiteeti moodsas ja traditsioonilises kultuuris ning arvutimanipulatsioone uue identiteedi konstrueerimise vahendina. Fotovalikut täiendavad skulptuurid (sealjuures nn relikviaarid kunstniku naha tükkidega) ja ORLANi kujuteldavate filmide plakatid ning videod performance’idest.
ORLANi näitus kestab kunstihoones 15. aprillist kuni 18. maini.