fantasy
kui ajalugu, ta on kirjutanud ka n? etnohorrorit ja olnud viimastel aastatel viljakas looja. “Vabaduse kõrgeim määr” sai 2002. aasta romaanivõistlusel II preemia. Kõrge koht küll, kuid kirjanduslik allajäämine Baturini esikoharomaanile on silmatorkavalt suur. Hargla on loonud fiksiooni hiliskeskaegsest riigist absoluutse monarhia kujunemise perioodil, mida paratamatult iseloomustavad lakkamatud sisesõjad, intriigid ja seaduste ebamäärasus. Sel taustal saab ühest külast hilisema kangelaslegendi najal alguse nn õiglaste liikumine lipukirjaga “Õiglaselt õiglus!”. See meenutab pisiasjadeni kurikuulsat
cosa nostrat
(ja kasvõi näiteks Puzo romaane). Rüütliromantika, poliitika ja moraali vastuolude ja maffia eetika põimumine on kena kombinatsioon. Arvata on ka, et Sitsiilias kujuneski maffia välja vähemalt keskajal, ajendiks veeomandi küsimused. Võim ja õiglus ei ühildu, romaan päädib “õiglaste” terroriga, mis samuti ajaloos tavaline asjade käik. Hargla poleks aga tema ise, kui ta poleks toonud romaani maausu ja nõidade vennaskonna liini. Romaan ei ole igav, aga lõpupoole tundub siiski venitatuna.

“Maris stella”  on sümpaatne ajalooaineline fiktsioon 15. sajandi alguse sündmustest Prantsusmaal. Saja-aastane sõda on lõppemas, Prantsusmaa vabanemas Inglise okupatsioonist ja parasjagu käib poliitiline kemplemine Jeanne d´Arci saatuse ümber. Ajalugu viib La Pucelle´i teatavasti tuleriidale, Hargla pakub mõneti erineva lahenduse. Hargla põimib intriigi pärimuse Pühast Graalist, nii nagu see on esitatud meil mõne aasta eest avaldatud põnevas teoses “Püha graal ja püha veri". Seal väidetakse, et Juudamaa kuninga Jeesuse veri jõudis tema oletatava abikaasa Maarja Magdaleena pagendusse mineku tõttu Prantsusmaale, segunes Merovingide verega ja muutus Prantsusmaa kuningakoda ja põlisaadlit ühendavaks salasidemeks. Hargla toob sisse ka viikingite seotuse graali legendiga ja muidugi ka tõlgenduse, et kunagised ristisõjad polnud midagi muud, kui õiguspärane katse tagasi võita kadunud kuningriiki.