Indrek Rüütle viib inglid rongijaamast rokijaama
Saan 2006. aasta kultuurkapitali luule aastapreemia
võitja Indrek Rüütlega (luuletajana tavaliselt kujul
“Ryytle”) kokku Tartu Oskar Lutsu nimelise raamatukogu kohvikus
Vaikne nurgake. See nimi on sümboolne. Ka oma kodukandis Puhjas elab peagi
37. sünnipäeva tähistav riimilis-rütmilise luule truu
järgija tõepoolest vaikses nurgakeses – üksikus vanas
talumajas, kus puudub internetiühendus. Ka mobiiltelefoni
Rüütlel pole. On lauatelefon. Et üksnes kodus istudes ja
kirjutades muutub elu üksluiseks, kutsub ta igal võimalusel
sõpru külla.
“Mulle ei tule ühtegi külalist!
Ma ei tea, mis pull see on?” on ta nõutu.
“Mida te
teete? Kas NAKis midagi huvitavat varsti toimub?” on tema teine igikorduv
teemade ring.
1997. aastal taasloodud Tartu Noorte Autorite Koondises oli
Rüütle asutajaliige.
Kohvikus on ta suures ärevuses. Tema
ootavat siin juba kaua (ei saagi täpselt aru, kui kaua). Et oma pingeid
maandada, joonistas kaustikusse pildi. “Alguses tahtsin kassi
joonistada,” selgitab poeet. “Aga ei tulnud hästi välja.
Tegin siis Contra.” Contra on paks ja üleni karvane nagu lumeinimene
ja loomulikult väga kassi nägu. Urvaste poeedi ees on mikrofon ja
selle kõrval igati realistlikult kujutatud õllekast. Pildi all on
tekst: “pane mikker sisse”.
Aastad on juukseid poeedi
käharpeas tublisti harvendanud. Ent tema pruunikaspunane papihabe keerdub
veel võimsamalt kahte lehte kui varem. Ja kui Rüütle
õue minnes musta nahksoni pähe tõmbab, on välised
muutused märkamatud.
Teades, et Rüütle elus ei mängi
suhtlemine psühhiaatrite ja psühhiaatriahaiglaga sugugi väikest
osa, selgitan talle, et kavatsen temast kirjutada kui piinatud geeniusest.
Rüütle pole nõus: “Paljud inimesed on minust rohkem
piinatud.”
Intervjuu ajal joob Rüütle kõvasti
kohvi. Alustass aina ujub. Vahepeal palub endale kohvitassi kallata ka
õlut, mida ta tegelikult juua ei tohi. Kui ma püüan keelduda
põhjendusel, et õlu loputamata kohvitassis pole ei esteetiline
ega maitsev, lööb Rüütle maistest asjadest
suveräänse üleolijana käega ja arvab, et üks solk
puha.
Kadumaläinud
ajakirjandusanne
Rüütle luulesse tulek sattus uue
ärkamisaja aegsesse Tartusse. Indrek Särg meenutab: “1990ndate
alguses, kui kuuldus Indrek Ryytlest kui luuletajast levima hakkas, oli
vähemasti Tartus kõige tooniandvam luuletaja Priidu Beier. Tema
jõudis rabada suisa kahel rindel ja võitis tütarlaste
südameid nii Matti Mogu?i müstifikatsiooniga kui oma nime all.
Käsikirjad levisid masinal paljundatuna rohkem, kui luulekogusid praegu
poes ära müüakse, ning luuleõhtutel said Beier ja Mogu?i
ikka kõige suurema aplausi. Nad lugesid neid tekste ka väga
võimsalt! Ning nähtavasti selle mõjul tekkis mõnedel
toimetajatel kahtlus, et järsku on Ryytlegi üks järjekordne
Beieri vigur – et äkki on too lihtsalt leidnud uue tüübi,
kelle nime all oma tekste välja pakkuda ja toimetajaid lollitada.
Mõni sarnane joon oli ju tekstides olemas – grotesksus,
jõuline riimiline värss, y-tähe kasutamine. Liiatigi, nii
Mogu?ina esinev Matti Milius kui Ryytle esindasid oma värvika isiksusega
underground’i, tõsi küll, selle erinevaid poolusi või
tahke.
Mulle oli Indrek oma käsikirju mitmel korral näidanud
ning mind need kahtlused väga ei vaevanud. Luuletused olid pastakaga
kirjutatud mitmetesse kaustikutesse ja oli tunda, e
t pikema aja vältel. Ei, Beier ei laskuks niisuguse võltsinguni
ilmaski, otsustasin ma. Kuid pisut nagu liiga hea tundus Ryytle luule tookord
ometi, isegi 90ndate mäslevas alguses ja Hirohalli ning Kostabi $eltsi
kontekstis. Kuidas ikka nii saab olla, et tuleb sealt Puhjast ja ongi kohe
sedavõrd valmis luuletaja?
Kostabi toimetuses, kus me tollal koos
käisime, oli tihti vaja kirjutada toona jõudu koguvatest
alternatiivkultuuri üritustest. Ja ükskord osutus, et ühele
festivalile ei olnud parasjagu kedagi minemas – ju ei olnud Tõnis
Kahul aega ja Kivisildnikul oli muud tegemist. Aga Ryytle oli juhuslikult
käepärast ja nii saigi talle öeldud: käi ära ja tee
homseks lugu. Mäletan, et midagi erilist ma ei lootnud, kuna aega oli
vähe ja Indrek polnud minu teada enne mingeid artikleid kirjutanud. Aga
Indrek tuli festivalilt tagasi, küsis paberit ja hakkas otse toimetuse
laua ääres vehkima. Ja lugu, millest ma midagi erilist ei lootnud,
valmis tal napi tunniga ning oli sedavõrd vaimukas ja samas
ülevaatlik, et ma talle taas pisut umbusklikult otsa vaatasin –
kuidas sa, mees, sedavõrd lühikese ajaga nii hästi kirjutada
mõistsid?
Lugu läks kohe lehte ning sellele järgnesid
uued. Kõik selgelt ryytlelikud – vaimukad, asjade olemust mingi
groteskse nurga alt jälgivad ja väga hästi kirjutatud. Ja
mõne toimetaja senine umbusk sulas nende artiklite paistel nagu lumi
särava kevadpäikse käes. Tundus, nagu saanuks need teises žanris
katsetused mingiks enesekehtestuseks, nii et Ryytle enda mõnikord
kummalisena mõjuv isiksus tema luulet tunnustamast enam ei
seganud.”
Rüütle kannab hea meelega oma luuletusi ette:
“Mul ei ole midagi selle vastu.” Viimati tegi ta seda aasta eest
Tartus Tampere majas raamatu “Inglid rokijaamas”
presentatsioonil.
Hoolimata sellest, et Rüütle käib
praktiliselt alati ringi, kaustik kotis, ja ta on neid luuletustega
täitnud juba neljakümne ringis, on ilmavalgust näinud vaid kolm
kogu: “Deani masin” (1996), “Lahkumine Puhjast” (1997)
ja “Inglid rokijaamas” (2006). Rüütle häda on ikka
olnud selles, et võimsa luuleväega ei kaasne vähegi
adekvaatset toimetaja- ja asjaajajaväge. “Deani masina”
väljaandmisel aitas teda väga palju Elo Viiding. Hiljem on
Rüütle Elole palju luuletusi pühendanud, neid on ka auhinnatud
kogus.
“Inglid rokijaamas” pani kokku Indrek Särg.
Õigupoolest pidi pealkiri olema “Inglid rongijaamas” ja mis
põhjusel see muutus, jääbki mõnevõrra segaseks.
Rüütle: “Tegelikult on inglid telekas ja raadios.”
Rokkooper Forseliusest
Saatuslik aeg
Indreku elus oli üheksakümnendate alguses. Kõigepealt ainsa
venna surm astmahoo tõttu. Seejärel lahkuminek elukaaslasest, kes
jättis poja Indreku (pigem küll Indreku lasteaednikust ema) kasvatada
ning last vaatamas ei käi. Lõpuks väljalangemine
ülikoolist, kus Rüütle tasulises õppes ajalugu
õppis.
Praegu on poeg 15aastane, joonistab hästi ja tahtvat
kunstnikuks saada.
Naistega on Intsul pahandusi olnud hiljemgi. Kas 1997
või 1998 kevadel käisin koos kursuseõega temast Raja
tänava haiglas raadiolugu tegemas. Tahtsime teada, kui lühike see
samm geeniuse ja hullumeelsuse vahel ikkagi on. Kaks üliaktiivset
naispatsienti käisid Intsul kogu aeg kannul, laulsid meile reporterimakki:
“Päästa meid ära, president Lennart Meri!” ja muid
haledaid laule. Viimane asi, mida haiglas nägin, oli see, kuidas samad
naised meie toodud toidukoti Indrekult &a
uml;ra võtsid.
Sel perioodil Rüütle ei kirjutanud ja
temast võis tõesti rääkida kui piinatud geeniusest.
Nüüd on lood teised. Peaasi: ta kirjutab jälle. “Pean
pingutama, et oma ideid tükiks ajaks alles hoida. Mõtlen rohkem
sisulise osa kui vormi üle. Aga riim on ka enam-vähem
tähtis.” Ja usub, et elu läheb aina paremaks. Isegi valimas
käis (“Kui sa poliitika vastu huvi ei tunne, lased ennast hulludel
valitseda”).
Indrek Rüütle on suur
rock’isõber – see on tema iga viimase kui luuletuse
rütmist näha. Vabavärssi on ta paar korda proovinud, aga ei
meeldinud. Vene bändi Kino kassett oli tal omal ajal Tartus alati kaasas
ja Vladimir Tšoist rääkis ta rohkem kui praegu Andrus Ansip
valitsuse moodustamisest. 90. aastate keskel kirjutas Ints koguni rokkooperi
“Forseliuse juhtumused” stsenaariumi. Erinevalt reaalsest elust,
milles Rootsi päritolu Eesti koolimees üsna noorelt laevaga
põhja läks, läheb rokkooperi tegevus edasi.
Rüütle: “See ei ole veel kõik, et Forselius ära
sureb. Juhtub nii mõndagi.”
Praegu kuulab ta meelsamini
kõike seda, mida alati pidevalt kuulanud: Pixies, Procol Harum, DDT,
Akvarium.
Rüütle enda lauluoskuse kohta on üsna vastakaid
arvamusi. Enamik (selle loo autor kaasa arvatud) nimetab seda õudseks.
Aga on ka neutraalsemaid tähelepanekuid. Jaan Pehk: “Indrek
Rüütle laulis mulle ükskord eelmise sajandi lõpus
vaikselt kõrva sisse Oasise “Wonderwalli”
eestikeelset kaverit, kelmikas pilk silmis. Mingil Viljandi folgil umbes aastal
97.”
Praegu on Rüütle optimistlikus konditsioonis, tuju
hea ning järjekordne vihik täitub jõudsalt tema uskumatult
suures käekirjas enamasti vähemalt kümnesalmiliste luuletustega.
Tõeline barokk! See, kuidas ta luuletust alustab ja kuidas
lõpetab, on alati müstikaks jäänud. Algust ja
lõppu nagu polegi. Kui need tekstid kokku panna, saaks ühe
äärmiselt selge ja huvitava individuaalse maailmapildi inimest ennast
nägematagi.
Kultuurkapitali preemia kättesaamisel (selle summa
jääb “Miljonimängu” 10. ja 11. õige vastuse
võidusumma vahepeale) lubab Rüütle kõigepealt endale
arvuti osta. “Ja siis teen nendele kingitusi, kes peres on.”
*
Kui prosaist Mehis Heinsaar kuulis, et Rüütle saab
“Inglid rokijaamas” eest kultuurkapitali aastapreemia, tegi ta
ettepaneku korraldada NAKi uues, Irja ja Inno Tähismaa juures
valminud peakorteris Rüütle austamisõhtu koos piduliku
loorberipärja pähepanemisega.
Nõnda et Ints ei pruugi
muretseda: varsti toimub taas midagi huvitavat.
(Indrek Ryytle, kogust “Inglid rokijaamas”)
Kõrgehitised purunevad nagu klaas
Su kolba leian värskest aatomituhast
ma vaatan varemeisse langevat maad
ma tunnen hing on järsku kerge & puhas
Põsk oxeloigus silmad loputusvees
klosetis oigan nagu surev mikaado
ma peaga puruks olen löönud bidee
& väljas möllab juba tuletornaado
On rusudesse mattund yhendusteed
must möödub sõdur taevakarva baretis
Mu peas on käärimas veel viimne idee
ning krampis kätega ma tirin veel ketist
Sireenid huilgavad & lyyaxe lokku
– mul pole iial olnud selgemat sihti
kui maailm ymberringi variseb kokku
siis keldrist välja saan & hõivan kiirlifti
Särk lõhki rebitud & pyxiauk valla
mu silme ees on tuhat heledat päikest
pind kõigub jalge all kuid sylgan siit alla
& olen vaimustatud loojanguläikest
Vaid yhte nägu nendes leekides näen
vaid yhest on mul täna tõeliselt kahju
et Sind ei emba minu määrdunud käed
& et Sa põled selles sulatusahjus
Su käest ma seda mis kord saamata jäi
veel endist viisi siiralt kahetsen taga
kuid ylejäänu mulle kaeblik ei näi
ma viskun tulle sest ma olen nyyd vaba
Kõrgehitised purunevad kui klaas
Su kolba leian värskest aatomituhast
Ma vaatan varemeid mind haarab extaas
Kõik tundub mulle nagu jumalik puhang
Indrek Rüütle on marginaalne ja radikaalne autor. Rüütle pöörab meid sellise luule usku, mida lugejat kosivais esindusantoloogiais suurt ei kohta. Aga ta teeb seda nii süüdimatult ja osavalt, et leiabki heakskiidu.
Rüütle on luuletaja, kellest võiks arvata, et teda ei hakata kunagi tähtsamatesse keeltesse tõlkima ega välismaale seminaridele mahitama. Ta ei pruugi oma elus kohtuda ühegi välismaa kirjastajaga, kelle silmad hea veini tekitatud endorfiinidest läigivad. Aga mis Rüütlel sümboolse korra ja Sõna võimumängudega pistmist! Rüütle elab Puhjas, kus valitseb sageli keeleülene Anarhia ja Kaos, ja kust ta vaevalt palju kaugemale kolib. Rüütle on punk.
Järelpunk, täpsemalt. Ometi pole Rüütle eriline romantik – keelde eksinu, keeles meelisklev, stiilis siplev –, vaid üsnagi realistlik ja lakooniline.
Rüütle on mingis mõttes ka meedium, satelliit – meie ei taju asju, mida tema tajub, aga luuletaja peabki enamat tajuma; ka teisi, kaugemaid või kõrgemaid hääli kuulda võtma, mitte üksnes inertsist ja edevusest oma nartsissistlikku joru ajama. Rüütle nihkes tekstid sobituvad samas hästi kohalikule kaasaegse luule maastikule, mis on ju suhteliselt vastuvõtlik eripära suhtes, ega muutu seetõttu n-ö talumatuks võõrkehaks. Ja kindlasti ei pea tema tunnustamist kahetsema – vaevalt tema luule kunagi lahjaks või igavaks muutub.
Kivisildnik:
Rüütle on geenius, kelle napi loomingu sujuvalt laskuv kõver puutus oma teel sügavusse hetkeks kokku kultuuriametnike mineviku ja metsa poole kiiva kiskuva vaimuilmaga. Kokku said need, kes kunagi kohtuda ei oleks tohtinud. Vastu kõiki ootusi, vastu igasugust loogikat, vastu tuult ja mõistust. Aga meie loteriipõhine kultuuripoliitika omab ka teatavaid positiivseid aspekte.
Müts maha. Indrek on kirjutanud ühe oivalise raamatu. See oli esimene, selle jääkidest panin kunagi kokku teise, ka see oli hea raamat. Nüüd on omakorda “Puhja ufo” jääke ja jumalteabmida sisaldav kolmas raamat naeruväärne võrreldes “Deani masinaga”, ent sügavalt geniaalne mõne muu preemiavõitjaga võrreldes.
See, et Rüütle suudab võimatut, pole kirjaoskajatele üllatuseks. Aga et ametnikupilk ulatus korra ka üle ajaloo prügikasti ääre, seda ei usu, kui oma käega katsuda ei saa. Loodan, et Ints jääb lõpuni iseendaks ja võtab selle suure au vastu alasti, nagu ta kunagi Tartu kirjanike majas Alverit luges.
Ehk trükib mõni kultuuripretensiooniga üllitis taas ära “Reportaaži peenisega kurgus”, mis Kostabis ilmumise järel lõi Indrek Rüütle maine sajanditeks. Rüütle on looja, täiesti ehe poeet, lausa arhetüüpne luuletaja. Ja ehkki ta kümne viimase aasta looming on kõrvalise tähtsusega, on säilinud tema funktsioon luuletaja etalonina.