Millegipärast  ei taha eesti reavaataja  estolastes näha sellist kanaarilindu kaevanduses – võimalik, et nende sõnumite abstraktsus ja samaaegne brutaalne väljendus tekitavad paljudes vaatajates tõrksust. Olen siiski kindel, et Maimik ja estolased on siiani paremini kui üksi teine filmitegija  haistnud Eesti ühiskonnas kohti, kus kala mädaneb. Samas ei taha inimesed ESTO-TV uut filmi eriti vaadata ja mäletatavasti kogus ka nende telesaade pigem vaenlasi kui sõpru.

“Valju korra” (käänan seda Res Publica valimisloosungit teadlikult nii)  ilmne puudus minu jaoks oli see, et filmitegijad ei lasknud inimestel enestel piisavalt rääkida, samas kui oli näha, et nad tahtsid rääkida korrast, eestlusest, mehelikkusest, välismaalastest, haigetest ja tervetest, nii õllesummeril, Res Publica koosolekul, Ameerika saatkonna juures ja kaitseliidu õppustel. Kõva korra ihalust, mille Res Publica tuumik üle aasta tagasi areenile tõustes ära tabas,  lasid filmi tegijad vabalt jutlustada ehk ainult rahva värvikamatel esindajatel nagu sõjaväelane-vaimulik Einar Laigna ja Pärnu nats  Leo Tammiksaar. Aga estolaste point on ju siiski selles, et kogu ühiskond pakatab ksenofoobiast, rassismist, homovihast – et need sisalduvad meie ühiskonna elunormides, rahva “terves mõistuses” ning  seda tuleb paljastada.  Pealtnäha agressiivsed Laigna ja Tammiksaar on lihtsalt värvikad isiksused, nad pole ohtlikud, sest väljendavad ennast avalikult, ei püüagi maskeeruda kelleksi teiseks. Argipäeva fashism on rahvatarkuse ja terve mõistuse nime all aga  sume ja siidine, väljendudes selles, mida peetakse sageli normaalseks (näiteks kui isa tahab, et “plika ei abielluks neegriga”, kui inimesed arvavad, et “homod on haiged ja tuleks terveks ravida”, kui ema loodab et “sõjavägi teeb laisast poisist mehe” jne.). 

Res Publica portreest noorte natsidena jäi estolaste käsitluses kahjuks välja nende iibeprogramm. Et keegi (eriti kamp lastetuid poisse) tuleb tänapäeval  välja  alla 24-aastaste naiste rasestumise hoogustamise programmiga, võeti Eesti üldsuse poolt ju suhteliselt rahulikult vastu, kui rahvuse edasikestmist igati soodustav meede. 

Sama temaatikat käsitleti hiilgavalt  (ja täiesti ebaeetiliselt, kui lähtuda traditsioonilisest ajakirjanduseetikast) stseenis lastega, kellele õpetati hääldama sõna “steriliseerimine”, mis estolaste arvates iseloomustab praegust väidetavalt diskrimineerivat lastetoetuste-vanemapalga süsteemi.

ESTO on raskesti talutav, kuid oluline. Soovitan soojalt see film ära vaadata, nüüd, kui korralageduse likvideerida lubanud valitsus on olnud võimul aasta.

Barbi Pilvre