Kuid just 90ndad oli kaasaegse elektroonilise (tantsu)muusika jõukeskuse Detroidi loominguline kõrgaeg. Detroit oli algallikas mitmetele uutele ideedele, jäädes ise kompromissituks “puhta” elektroonilise muusika eestkostjaks. Techno sünnilinnas kihas distribuutori ja ühtlasi plaadipoe Submerge (mille raudukse taha pääses eelneva telefonikõne abil) ümber terve plejaad plaadifirmasid. Underground Resistance (ehk UR), Axis, Metroplex, M-Plant ja muidugi 430 West, mille allfirma Direct Beat oli selleks ajaks välja andnud mõned AUX 88-nimelise rühma plaadid. Tommy Hamiltoniga kahasse loodud projekti taga oli Keith Tucker, tuntud ka kui DJ K-1, Optic Nerve, Alien FM ja RX-7.

Projektiga Aux Men homme Tallinnas esinev Tucker on oma 20-aastase produtsendikarjääri jooksul tootnud ohtralt futuristlikke heliteoseid. Aastal 1983 oli kõik väga lihtne: nooruke Tucker keerutas Detroidi vähem ja rohkem illegaalsetel pidudel plaate. Muusikalise-, inseneri- ja graafilise disaineri haridusega Tuckeri hing nõudis rohkem muusikat ning seetõttu tekkis tehnobänd RX-7. 90-ndate alguses arendas AUX 88 välja oma stiili, techno bassi, manifesteerides seda Direct Beati all ilmunud EP-ga “Technology”.

“Kui olime lugu kuulnud, siis teadsime, et tüübid tegid selle Detroidis, Detroidile ning sealsamas, Detroidis, andsime selle ka välja,” hüüatas tookord 430 West Recordsi boss Lawrence Burden. Burdeni sõnul oli techno bassi kavas müüa vaid USAs, kuid Berliini rippumatu plaadipood Hardwax innustus uuest stiilist ja võttis asja müüki. Ja nii see leviski -  Euroopast Austraaliani. AUX 88 tõi peatselt välja ka võimsa topelt-EP “Bass Magnetic” ning albumi “Is it Man or Machine”, mis paljuski best of,oli oma pealkirjaga justkui kummardus Kraftwerkile.

1995. aastal esines AUX 88 Saksa megareivil Mayday, tuues techno bassi eurooplaste ette, suutes kuuldavasti oma esinemisega tantsuplatsi tõsiselt jahmatada. Puhas elektro olimarsimuusikalaadsest saksa tehnost ning tränsist nakatunud publikule kummastav kogemus, kuid helimeele arendamiseks väga teretulnud.

Elektroloogilise Luure Agentuuri andmetel esitab Aux Men massiivsest masinavärgist toetatud live’idel mitmeid klassikalisi elektrohitte ning lausa covereid. Ka Tallinnas võiks kõlada AUX 88 jumekamad asjad ning miks mitte Model 500 “No Ufos” või Kraftwerki “Numbers”. Eriti mõnusalt rokivad Optic Nerve’i uuemad lood, minnes Tuckeri varasemast, steriilsest ja isegi mõtlikust elektrost, tormakama tantsumõnu suunas.

90ndate alguses, mil reiv lõi brittide eeskujul laineid ka Mandri-Euroopas, ilmusid plaadipoodidesse müstiliste embleemidega vinüülkettad. Futuristliku kalligraafia kokkuveerimine andis tulemuseks sõna “basicchannel”, grammofoninõel korjas plaadivagudest müstilisi sahinaid-krabinaid, mida saatis bassirohke metalne dub. Kohati tundus, nagu oleks lindistatud planeedi X klassikaraadiot, mille helilained maale jõudnud läbi Andromeeda udukogu.

Funktsionaalne ja tehnitsistlikult harmooniline techno oli sündinud, sobides (varahommikuse) klubipõranda kõrval ka elutuppa. Basic Channeli sound on parim trance, ja seda ilma, et biidi sagedus tõuseks palju üle 120-130ne. Uue fenomeni kulissiks oli tookord murranguhetki läbi elanud Berliin – kahest eri riigikorrast ning linnast sai tookord üks. 1989 aastal langenud Die Mauer (vt. eelmine EE Areen) avas tee ida-lääne viljastavateks kohtumisteks, seda kindlasti ka elektroonilise muusika vallas.

Ühesõnaga, kõik algas Berliinis, Moritz von Oswaldi ja Mark Ernestuse initsiatiivil, kes avaldasid esimese plaadi Cyruse nime all. Plaadifirmad Basic Channel, tema järglane Chain Reaction ning von Oswaldi loomingule pühendunud Maurizio on sügava techno-dubi klassikud, tootes helisid, mida on tuhandeid kordi üritatud kopeerida, saavutamata siiski originaali taset. Eelmainitutega seotud Main Street, Burial Mix ning Rhythm & Sound on astunud lähemale reggae’le, kaasates mitmetele lugudele ehtsa kariibi vokaali.

Chain Reactioni esimene plaat oli “Emerge” Scionilt, mille moodustavad René Löwe (pärit endisest DDR-ist, Potsdamist) ja Peter Kuschnereit, kes kuuluvad juba mainitud Berliini kultusliku plaadipoe Hardwaxi (ning ühtlasi Basic Channeli) sõpruskonda. Löwe projekt Vainqueur lõi laineid juba oma plaadiga “Lyot” (Basic Channel), Kuschnereiti (ehk DJ Pete) projekt oli Substance ning koos olid nad Rhythm & Soundi taga, kus inimhäälena osales Dominicalt pärit Paul St.Hilaire.

Aux Meni ja Scioni üleastumine tähendab kosmilise pitseriga tantsupidu ning judinattekitavat mõnu kehale ja vaimule. Ehk samaväärset kui mõni suvi tagasi Humala raketibaasis toimunud Mysteerium, kus SSSR-ist räsitud maastikul kõlas ühel hetkel (küll plaadilt) Scioni kolleegide Porter Ricksi sügav bass ja dubikäigud, paisates lennukiangaari sügavusest Eestimaa aovalgusesse lummavaid heliserpentiine. Kosmos oli sel hetkel väga lähedal.

*

Auxmen ja Scion esinevad täna algava festivali Hea Uus Heli raames toimuval üritusel 1ÖÖ%, reedel 10. oktoobril. Terve festivali kohta leiate informatsiooni aadressilt www.huh.ee

Ufod ja amfiibinimesed

AUX 88 ütles ühes intervjuus, et nad huvituvad robotitest ja tulevikust ja teevad ise tuleviku muusikat. Detroidi artistide puhul on kosmosehuvi ja müstika üks omamoodi firmamärk. Plaadifirma Red Planet ainuke artist The Martian (kelleks võib olla pressis maskiga esinev Mad Mike) on nagu NASA-gi pühendunud Marsi uuringutele, seda küll helivallas. Mõistatuslik projekt Drexciya, mille üheks liikmeks osutus mullu lahkunud James Stinson, vestab heli- ja pildikeelega müütilistest amfiibinimestest, kes on Atlandil uppunud neegerorjade järeltulijad, sööstes üle lainete päästemissioonidele üle maailma. UR-i projekt Galaxy 2 Galaxy defineeris cosmic jazzi, futuristliku logoga Metroplexi esimene kaheteisttolline oli Model 500 “No Ufos”, UR-i ainus kogumikplaat “Interstellar Fugitives” jne. Sõnad space, infinity, cosmic, alien on Detroidi klanni suured sõbrad.