“Tapatööl” oli tohutu menu, film oli ka dokumentaalfilmi Oscari nominent. Võimalik, et just seetõttu hakkas ameerika režissöör Oppenheimer juurdlema, kuidas see “spontaanne tapatöö” on talletunud nii hukkajate kui ohvrite mällu. Kas ikka on? Ja kuidas? Kas kurjategijad kahetsevad ja kas ohvrid andestavad? Need on küsimused ajaloost ja küsimused mälust. Film ei moraliseeri, kordub vaid väljend “spontaanne tapatöö”. Kas tapjad on kangelased või kurjategijad? Kas minevik on minevik? Filmis osalenud kohalikud on igatahes lõputiitrites valinud oma nimeks Anonymous.

Kas selleks, et leida unustust ja maha matta mineviku kummitused?

Jõuame Hannah Arendti “kurjuse banaalsuse” juurde. Võib-olla polegi kurjus midagi olemuslikku, vaid pigem labase reainimese harjumus täita käske ja võtta kriitikata omaks juhtide ja masside arvamus, ilma oma tegevust ja selle tagajärgi hindamata. Millal saadab kuritegu kahetsus ja kas on üldse võimalik leida lõplikku tõde?

Filmis taasesitatud ajaloolised teod on koletult julmad. Kuid seal on head intervjuud. Ajaloosündmuste vaatamine kinos loob järelemõtlemiseks hea ruumidistantsi.

4. septembrist kinodes üle Eesti.