13.03.2002, 00:00
Järelehüüe irooniale
Tegelikult me ei tea, kas ta ikka on päriselt meie hulgast lahkunud,
sellepärast soojendab leinaja südant veel lootuskiir. Võibolla on ta väga haige
ja puhkab varjupaigas. Aga nii pikki aastaid teadmata kadunud olla on sama hea
kui mitte olla. See, et mõni meist väidab teda siin-seal, näiteks puhkuse ajal
provintsis või kusagil välismaal kohanud olevat, ei tee meile ilmaolekut
kergemaks. Lein on alati egoistlik – õieti on meil kahju meist,
mahajääjatest.
Mul ei ole küllalt märkmeid, et kontrollida nende kahe
kaugena tunduva sündmuse seost, aga iroonia kohalviibimisest Eestis hakkasin ma
puudust tundma millalgi pärast viimaste Vene väeosade ärasõitu. Veel
kaheksakümnendatel näis ta siin igaühele tuttav.
Tänini on mul meeles,
kuidas üks veneaegne telereklaam mind oma topeltäraspidisusega südamepõhjani
liigutas. Tuntud poptäht kiitis lauldes millegi hüvesid – ja tema laulu
alltekst ja nägu ei rääkinud mitte ainult sellest, et tegelikult on kaup, mida
ta kiidab, saast, vaid ka sellest, et ta ise on seda laulu lauldes saast. Ma ei
ole päris kindel, kas mind ajas tookord teismelisena rohkem nutma sellise
absurdi võimalikkus, viha taolise irooniasse maskeerunud enesehaletsuse vastu
või ehtne kaastunne, aga igatahes mõjutas see mind tugevamalt kui ükski hilisem
kaubanduslik teadaanne. Kas oligi eestlaste paljukiidetud eneseiroonia
tegelikult rahvuse alaväärsuskompleksi kultuurne vorm?
Iroonia on mäng, on
kahekõne, on väitlus, vastuhakk, vihje teis(t)ele võimalus(t)ele. Nüüd, kus
rahvusel on põhjust tunda end võrdsena teiste vabade rahvaste kõrval ja enam ei
häbenetagi hümni kõlades püsti tõusta, kaitseväkke teenima minna, Häid Eesti
Asju osta, koolis hästi õppida, konstaablile naeratada ja pargis kühvliga oma
koera järelt mustust koristada, hakkavad põhitõed ja eneseimago paika saama
ning vahest me ei tahagi enam kuulda mingitest eksitavatest “teistest
võimalustest”? Milleks pilge, kui edu valem on action? Milleks eneseiroonia,
kui on kuuluvus – esimesse/teise Eestisse? Või alltekst, kui ei ole kahtlust
pealispinnas?
Muidugi võidakse siinkohal vastu väita, et on olemas ka
irooniline monoloog, ühemõtteline ilkumine, mis ei ootagi vastust. Aga see on
pigem suhtlemisõpikute teema ega puuduta millegagi loovat arutelu. Vulgaarne
eksitus on ka samastada irooniat ükskõiksuse või kõigeeitusega. Ma räägin
irooniast selle hooliva pilke tähenduses, millega Sokrates kohtles
kaaskodanikke, kellest ta tegelikult ei pidanud end paremaks.
Koos
iroonilise mõttelaadi kadumisega kogukonnale oluliste küsimuste arutelust
nüristub publiku võime irooniat tajuda. Mõni number tagasi kirjutas Paavo
Kangur Ekspressi arvamusküljel sellest, kuidas osa keskklassist oma rahamuresid
Hennessy konjakisse uputab ja ühel päeval võib samuti organiseeruda võlgade
võrdse laialijaotamise nimel. Tohutust hulgast lugejakirjadest ilmnes, et Paavo
tekstist ei loetud niivõrd selle tera – vastuhakku võrdsustamisideoloogiale –
kui sõnu, sõnu, sõnu (mitu päeva saaks poole liitri Hennessy hinna eest hinge
sees hoida töötu perekond).
Möödunud aastal kutsus Siim Nestor lehes
rassiste otse välja ütlema, mida “me” tegelikult tõrvadest mõtleme – juhtus aga
nii, et “meie” nimel tõstis pasuna lugupeetav filoloogist akadeemik, kelle
võimetus tekstis irooniat tabada on märksa paljuütlevam kui mõne harimata
portaalielaniku puhul.
Iroonia käsi ei ole ka võõrsil sugugi hästi käinud.
Äratõuge järelmodernistliku kõigelubatavuse, õigemini selle masstõlgenduste
vastu kogub jõudu. Ikka nõudlikumalt kostab valmis nämmutatud rämpstoidust
tüdinute loosung “tagasi puhaste allikate juurde”. Sama vähe kui Dale
Carnegie’l äripartnerit mõjutades või Elyjahu Goldrattil IT-kuludega maadeldes
on irooniaga peale hakata läänes koolitatud Al-Qaida võitlejatel.
Ideedeajaloos on iroonia alati aidanud vanu mõttemudeleid välja tõrjuda ja
uutele teed teha. Postmodernism, mis algselt oligi pidev mõtteviiside dialoog
ja mäng, pidi endast kujutama tuhandeaastast, revolutsioonidele immuunset
rahuriiki. “Puhtad allikad” aga eeldavad nimelt revolutsiooni, kõige olnu,
segava kustutamist. Postmodernismijärgset maailma saab ette kujutada ainult
kadunud mäluga maailmana.
Niisamuti, nagu eeldaks täielikku kollektiivset
mälukaotust tagasipöördumine sõjaeelse Eesti hoiakute juurde, eeldaks seda
näiteks seadustest loobumine, taarausu kuulutamine riigiusundiks,
vanatestamentlike väärtuste taaskehtestamine või loodusliku valiku võtmine
ühiskonnakorralduse eeskujuks. Kõigi nende nimel on kirjutatud ja räägitud.
Iroonilisele mõttelaadile tundub neil puhkudel tegu olevat varjamatu pilkega.
Ühtäkki võib selguda, et iroonia on vaataja silmades.
Need on ebamugavad
kogemused. Mulle meenub neil kordadel vana Swift, kes kirjutas, kuidas
iirlastel, kellel on talus liiga palju lapsi, tuleks näljaajal ellujäämiseks
osa neist nahka panna. Milline kosmiline iroonia, kui leitaks päevik, kus on
kirjas, et ta ise elaski halvemad ajad üle pisikesi poisse ja tüdrukuid
krõmpsutades. Täna veel tõstaks see kordustrükkide läbimüüki. Iroonilise
mõttelaadita maailmas ei ületaks see uudiskünnist. Ma ei taha sellist maailma.