06.02.2009, 00:00
John Martyn (1948–2009) in memoriam
See võis olla tehnilises mõttes just sedamoodi, kuid ma olen
täiesti kindel, et mitte kellelegi maailmas polnud Ian David McGeachy
üks amputeeritud jalaga ülekaaluline alkohoolik. Inimesed tundsid ja
vajasid teda John Martyni nime all hoopis millekski muuks – vajasid tema
häält, et ette kujutada, milline muusika neile kunagi paradiisis
mängida võiks. Kui ehk Martyni sõber ja tema tuntuima laulu
“Solid Air” adressaat Nick Drake välja arvata, pole ilmselt
keegi Briti populaarmuusikas kõnelenud seesuguse ebamaise, üleva
nukruse keelt.
Tänutäheks sättis emotsionaalselt
harimatu moodne aeg todasama laulu siia-sinna chill out-plaatidele
meeleolumuusikaliseks hitiks, kuid omal moel tungis Martyni hääl
kõigest läbi. Ta oli lihtsalt kogu aeg eemal. Sest seda
häält koos sinna sisse sulanud folgi, džässi ja funk’i
elementidega oli üldse raske mingi maise kehaga siduda, ehkki on
tõsi, et Martyni viimased plaadid lubasid temas vana ja haiget meest
ära tunda.
Nii et kuigi nüüd on meie ja tema
vahelised piirid selgemad ja igavikulisemad kui iial varem, ei mäleta
isiklikult ka minevikust ühtegi hetke, kus John Martyni muusika oleks
kõlanud millegi vähemana kui kosmiline fantaasia. Võtke
“Solid Air”, “Inside Out”, “One World”
või “Grace And Danger” – need plaadid õhutavad
tuba ja lasevad tähed sisse.