Joone võimalused
Joonistuste näitus 2002 Tallinna Kunstihoones, lahti kuni 8. septembrini.
Raske on kõnelda nähtusest, mis oma olemuselt eeldab mitme kõne kooskõla, välistades ühe kõikehaarava vaatepunkti olemasolu. Ühisnäitus on kummastav vorm, mis sunnib vaatajat (või siis ainult mind) mugandama oma vaatamistraditsiooni, sest erinevalt üksiknäitusest, mis suudab välja joonistada ühe kunstniku/ grupeeringu “sõnumi”, “hetkeseisu”, “olukorra”, seab mitmehäälne nähtus vaataja seisu, kus ta ei saa enam kasutada senist kogemust: puudub keskne tähistaja, mille ümber koondada kõik oma tajumehhanismidest saadavad signaalid, mille abil organiseerida nähtu üksusteks, salkadeks, bandedeks.
Joonistusnäitus tahab ja tõrjub mitut kõnet korraga. Grupinäitusena – 72 autorit, öeldakse meile saatelehtedel, ja see on muljetavaldav juba iseenesest –, millel puudub üks keskne teema, hajuvad kõnelejad loomulikult eri nurki mööda laiali ja nähtuse korrastamine muutub vägivaldseks teoks, kus ühendusniite hakatakse otsima ja leidma sealt, kus neid pole.
Teisalt erineb kõneksolev väljapanek tavalisest “ülevaatenäitusest”, mida ühendab vaid tüpoloogiline või kronoloogiline printsiip (nt maali aastanäitus). Korraldajad on lisaks tehnikale välja öelnud ka selle, et näitus on kantud eesmärgist peegeldada joonistuse intiimset ning vahetut olemust, seda eriti kunstnikust tõukuvalt. Tõepoolest – visandina, n-ö ettevalmistava teona enne Tegu ennast tundub joonistus ausam: kunstnik kannab paberile selle, mida ta võib, aga ei pruugi kasutada hilisema maali või maja ülesehitamisel. Joonistus näib mõneti vaba, isegi hullumeelne olevat: temas näib valitsevat pigem korratus kui kord, pigem juhuslikkus kui põhjus-tagajärg, pigem idee kui teostus. Säärast laadi esindas siinkirjutaja meelest kenasti Kelli Valk-Kagovere “joonistuse genealoogia”, kus näiliselt juhuslikku hakati edasi arendama, kaosesse toodi kord ning see, mis algas tühjusest, lõppes objektina. Ka Naima Neidre ja Villu Plingi “hullumised lineaarsusest” ripuvad kusagil kontrollimatu ja kontrollitu vahepeal ning pildiraam on tõepoolest pildi raam.
Ent ülevaatenäitus peegeldab ka teistsuguseid joonistuse olukordi. Nii küsib Tiit Pääsukese tekst, kas joonistus on vaid tehnika, ning leiab ise, et oma siiruse ja aususe tõttu tuleks joonistus tõsta eraldi esile. Teatav intiimsus, kunstniku ja tema poolt tehtu ühtesulamine, usk, et see, mis saab paberile, ripub rohkem kunstnikust ära kui “iseseisvamad” maal või skulptuur, tundus osale töödele joonistuse iseväärtusena. Nende jaoks polnud visand pelgalt eelmäng, vaid mäng ise. Nii tundusid näiteks Lembe Rubeni tööd rääkivat “lakoonilise kõne” eelistest “barokse kõne” ees: olukorrast, kus napp keelekasutus toob pöördvõrdelisena kaasa kõne mõjuvuse, sümbolite sümboolsuse.
Sagedamini võis siiski tajuda, et joonistuse “vahetut” iseloomu väljendati just nimelt “barokselt”, mahlakalt. Meenutades kas või Andrus Kasemaa sarja Päevikud, kus joonistuse kõne ulatus isegi ekspressiivsuseni. Meenuvad ka Priit Pärna sürrealismi-hõngulised tööd, või Albert Gulgi peadpööritavad fantaasiad. (Viimasel juhul olen ma juba üpris kindel, et Gulk on ise joonistus, lahustunud pidevasse joonistamisrütmi ja maailmadesse, mis selle tegevuse seest sünnivad.) Pärna tööd panevad ka küsima, miks on vahetu iseloomuga joonistust kasutatud võrdlemisi harva samamoodi “vahetu tajuga” seotud sürrealistlike taotluste väljendamisel. Nii tundus, et joonistuse intiimne iseloom seostus pigem hoolikalt teostatud visanditega, läbimõeldusega, “valmis” ning lõpetatud kunstiteostega, ja mitte niivõrd lakoonilise napisõnalisuse ja seeläbi kõigehaaravusega.
Samas torkas silma mingi eriline pöörasuse või hullumeelsuse kaasaskäimine joonistusega, mis loomulikult eeldab pigem paljuütlemist kui hillitsetud vaikimist ja tähendusrikast noogutamist. Nii tundusid ka Peeter Ulase tööd segipaisatud meele karikatuuridena ning võlusid samavõrra kui Valeri Vinogradovi näiliselt vaoshoitud traktaat joonistamisest. (Ehk tunduski Vinogradovile, et joonistusest joonistada on liiast, et parem on kasutada teist märgisüsteemi ja ligineda kusagilt mujalt?)
Mitme kõne sissetoomine ulatus ka tagaruumi, kus võis jälgida teatud “joonistuse sotsioloogiat” ehk viisi, kuidas tavainimene joonistusega suhestub. Raske ja tobegi oleks leida mingeid ühisliine, mingeid ühiseid punkte, millest enamik joonistajaid tõukunud oleks. Ehk vaid see, et enim tehti figuurijoonistust, mõned imiteerisid aga värvi kohalolu. Ilmselt laste poolt tehtud püüdsid tabada inimese juures kõige olulisema (s.t tähtsamad inimkeha osad: kaks jalga, pea, kõrvad, silmad jne), hiljem oli aga näha juba taotlusi teha “kunstipäraselt”, mida võiks soovi korral nimetada ka väljajätteliseks lähenemiseks joonistusele: püüd rõhutada joonega ainult teatud ilmeid, olukordi, poose.
Ja hoolimata “omapäi liikuvate joonte” arvukusest torkas silma, et näitusel oli teatud “vanameisterlikkuse” hõngu. Ehk on liiast kõnelda joonistuse suuremast natuurisõbralikkusest, sellest, et joonistamine haakub mingil kummastaval moel tegelikkusega paremini kui maal või lainurkobjektiiv, ent ometi. Joonistus on näituse põhjal otsustades kahtlasel moel ka iseendaga seotud, joonistuse enda olemust reetev.