06.02.2009, 00:00
Karikatuurne ametnikearsenal teatrilaval
Teatriteadlane Ireene Viktor
Gogoli “Revident
Lavastaja Tiit Palu. Mängivad Lauri Kink, Sten
Karpov, Jaan Rekkor, Karin Tammaru, Priit Loog, Ireen Kennik jt.
Esietendus Endla teatris 29. novembril 2008.
Gogoli ajatu
näidend korrumpeerunud ametnikest leiaks kõlapinda ka
tänapäeva Eestis, kuid Endlas etenduvast “Revidendist”
sotsiaalsust siiski otsida ei maksaks. Lavastust võiks nimetada paroodia
paroodiaks – kui Gogol pilkas omaaegset elukorraldust, siis Tiit Palu
tundub omakorda selle nägemuse üle nalja heitvat. Laval kujutatakse
utoopilist kontorilinnakest, mida juhivad grotesksed arglik-saamatud ametnikud,
kelle maitselagedad naised on esinduslikust kaunidusest üüratus
kauguses, kus loivavad ringi pierrot’likud politseinikud, kes igavusest
banaanikoortega saapaid läikima hõõruvad. See on lugu
linnakesest, mille karikatuursus on viidud niivõrd kaugele, et edasi
minnes jõutaks juba labasuseni, kuid õnneks jääb
konkreetne teos, tänu palulikult täpsele ja minimalistlikule
stiilile, püsima hea maitse ning kaasahaarava huumori piirile.
Vaatamata hästi kokkukõlavale ansamblimängule on lavastus
tervikuna kohati veniv, paeludes pigem koomiliste detailidega rollilahendustes
kui tekstilise vürtsikusega. Šaržidena loodud tegelaskujudest
äratab enam huvi Jaan Rekkori viinasõbrast kohtunik, kes kogu
hingest oma pahet häbeneb, aga ei suuda jätta limpsimast ka lauale
voolanud rüübet. Meeldivalt üllatab Karin Tammaru linnapea
abikaasana – kõveralt irves hõbedase hammasterea ning
pinguli tõmmatud näolihaste abil muundub ta tõeliselt
kurioosseks vanamooriks. Samuti ei jää märkamata aneemilisena
mõjuv loid politseinik (Ireen Kennik), kes ebastabiilse närvikava
tõttu tunneb vajadust pidevalt püstolit paugutada. Bobist ja Dobist
(Priit Loog ja Veljo Reinik) on aga leidlikult saanud pikaldased murjamid.
Kokkuvõttes tekitavad kõik linnakese elanikud vaatajas
kaastunnet, olles oma hädisuses ennemini sümpaatsed kui
eemaletõukavad.
Pisut ähmaseks jäävad
mõlema peategelase rollijoonised. Lauri Kink on linnapea osas kord
lõugav nahhaal, kord diskreetne lipitseja. Talle pole erinevalt teistest
ametnikest külge poogitud koomilisi liialdusi, näides seetõttu
kõige realistlikumana, aga kummalisel kombel ka kõige kaugema ja
külmemana. Seda muljet pehmendab siiski teatud inimlik
mõõde, mida Kink on tegelaskujusse lisanud, näiteks
kiusatusest hoolimata magava revidendi raha mittenäppamine.
Oskusliku miimikaga Sten Karpov on murelikult silmi pilgutava Hlestakovina
kahtlemata köitev, kuid üleminekud tasasest noormehest osavaks
mänguriks vajaksid selgemat markeerimist. Lavastuse tipuks võib
pidada peolaua stseeni, kus Hlestakov ennast märkamatult täis joob,
esitades seejuures kirgliku nartsissismist nõretava kõne. Siin
suudab Karpov üha kasvava pinge ning järjest kuhjuva erutusega
vaataja tähelepanu endal hoida.
Tegevuse satiirilisust tasandab
värskendavalt Silver Vahtre tagasihoidlik kujundus. Tühja lava
tagaplaanile on paigutatud hiiglaslik ultramoodne koosolekulaud, esiplaanile
iga kontori juurde kuuluv veeautomaat. Mõnele stseenile pakuvad
koomilist täiendust veerevad reformasemed – Hlestakovile tullakse
lausa voodisse altkäemaksu pakkuma.
Irooniliselt kurvameelsuse
kommentaarina mõjub Palu muusikaline kujundus, milles kasutatakse vene
nostalgiaansamblite DDT, Akvarium ja Leningrad lugusid. Jah, kahju hakkab
nendest vaestest väikestest ametnikest, kes ju ei oskagi oma elu teisiti
elada kui vaid riisudes natuke siit ning natuke sealt ... Ja niimoodi
alandlikult pimeduses roomavate v&au
ml;etite lolliks tehtud olenditena kinnistuvad nad ka vaatajate meeltesse.