Kaubamajast välja jooksid sõbralikud väed …
“Ristumised”.
Hansapanga galeriis Tallinnas 1.–22. märtsini.
Enrico
Talvistu arendas hiljuti mõttekäiku, et praegu on moes kahesõnalised,
ingliskeelsed, peamiselt IT-sõnavarast pärit pealkirjad, nagu Reward Forward,
End Repeat jne. Mõttekäigu tagamõte oli, et taolised pealkirjad on suhteliselt
mõttetud. Venelaste näituse pealkiri “Ristumised” (Intersection) kuulub ilmselt
eelmisesse trendi, kuhu võiksid liigituda ka Interstanding, Metadialoog,
Invasioon jt samalaadsed väljendid, mis on pärit humanitaaride keelest, millest
ülejäänud rahvas suurt aru ei saa; sõnad, kuhu on püütud koondada terved
mõttekäigud või -suunad.
Nii esimestest kui teistest, slängist võetuna ja
sloganiks muudetuna, kipub kaduma tähendus. Ses mõttes on ehk parim uusim
trend, mida võiks täheldada mõnede praegu Tallinnas avatud näituste puhul:
“Kunstnik, kes ei oska inglise keelt, ei ole kunstnik”, või “Võimatus leida
ühist keelt, seistes silmitsi vältimatu eraldumisega”. Kõik on pikalt-laialt
ära seletatud ega ole karta, et kellelegi meelde jääb ja tähendusest tühjaks
korrutatakse.
Venelaste näitus ise on pigem viimati mainitud stiilis,
barokse retoorikaga ja jutustav, nagu slaavi hingele ja mõtlemisele kohane.
Kuigi kuraator väitis, et tegu on äärmiselt erinevate kunstnikega, kelle
ühendamine on tegelikult vägivaldne, on komplekt siiski terviklik. Olekski
igav, kui kõik oleksid täpselt ühesugused, nagu soomlaste näitus läinud aasta
suvel Rotermannis, kus kõik autorid olid tekitanud ühevärvilisi pindu, ainult
üks maalis, teine fotos ja kolmas videos.
Dmitri Gutovi ja grupi Radek
videot “Demonstratsioon” on varem näidatud ka ühel Eestis toimunud festivalil.
Siis tundus see teistega võrreldes marginaalsena, mis ilmselt ei läheks
auväärsemale publikule peale. Seda suurem rõõm on iroonilist tööd näha
nii-öelda äravalitute seltskonnas. Rühm Radek nimelt oli teinud
situatsionistliku performance’i tiheda liiklusega ristmikul, kus jalakäijate
hordid rohelist tuld ootavad ja selle süttides rongkäiguna teed ületama asuvad.
Kunstnikud poetasid end protsessiooni ette ja kui liikuma hakati, rullisid
lahti punased loosungid punk-anarhistlike tekstidega, nagu “Igaühele 700 $”,
“Kaos” ja meeldejäävaimana kindlasti “Sex Marx Karl Pistols”. Võimalik, et kogu
idee võiski tulla rühmituse sisesuhtluse käigus tekkinud vahvatest
hüüdlausetest, millele otsiti väljundit. Ja see leiti, kuna iseenese tahtmata
asusid süütud linnakodanikud Radeki nõudmisi toetama. Meenus J.M.K.E. laul
sellest, kuidas kaubamaja ristmikul vaenulikud ja sõbralikud väed ristusid.
Gutov oli sellest video teinud. Nii vaimukas kommentaar poliitilisele
manipulatsioonile ja ideoloogiate tühjusele, et ei vajagi erilisi
kommentaare.
Vadim Zahharovi “Unustuse järv” tuleb kindlasti tuttav ette
taevakanalite vaatajaile. Pooletunnine scratch-dokfilm jutustas sektide
siseelust, mille kunstipärasuses ja sürrealistlikkuses ei ole midagi kahelda.
Erinevate lääne kommerts-usulahkude jaburusele krooniks näidati nende vene
kolleege, kes end talvel külma veega üle kallasid ja siis taresse suundusid,
mille punanurga altaril asusid kõrvuti Lenin ja Kristus. Selle filmi puhul
häiris scratch’ietiketi eiramine. Scratch’i ehk teisest produktsioonist
laenamise idee on senini olnud meediaruumist kujundlikkuseni küündivate
detailide kontekstist väljarebimine. Siin oli kujundiks sektides toimuv, mis
paraku oli esitatud samas kontekstis nagu algsetes telesaadeteski. Pead vee
alla peitva luigega vahekaader ei korvanud autori kuritarvitust.
Kõige tuntum teos on kindlasti Sergei Šutovi “Abakus”, mis esindas viimati Venemaad Veneetsia biennaalil. Seda tööd on tõlgendatud väljaütlemisena inimkeskkonna toimimise kohta. Pealkiri on termin matemaatikast ja arhitektuurist, mis näib rõhutavat korrapära aspekti töös. Geomeetrilise korrapäraga paigutatud palvetajad moodustavad näotu, kuid hästiorganiseeritud massi. Erinevalt teistest töödest on siin tähendus ambivalentsem, isegi see otsus, kas tegu on kriitilise või toetava seisukohavõtuga, jääb vaataja silmadesse. On see hea, et ühiskond on reglementeeritud ja korrastatud, või mitte? Nii ja naa.