Teiseks. Kingsepp teeb kingi, pagar valmistab saiu, müüja müüb. Poliitiku esmaseks töökohuseks on toota sõnu. Mida tugevamaid, seda parem. Sõnu, mis tagaksid riigis rahu ja stabiilsuse. Julgustavaid sõnu rõhututele, karme sõnu ulakatele poliitikutele.
Paradoksaalselt on iseäranis välispoliitilistes olukordades tugevaimad just need sõnad, mis sajanditepikkuse pideva kasutamise tõttu kenasti ümaraks kulunud ning mida veeretab päris hea isuga ka Meri. Need on sisutud, aga samas ka ohutud. Kõige igavamad ja luisemad ongi Meri peetud lauakõned eri riikide presidentidele, kõned valitsusasutustele ja muudele prominentsetele kooslustele.
Aga ilmselt on just nende tegelik sisutus olnud Eesti tutvustamisel kõige tõhusam. Samas kui siseriiklikud kõned, reeglina huvitavamad, sisutihedamad ja mõttekamad, on osutunud mittetõhusateks.
Meri peetud välisriiklike kõnede peamine ja tihti ainus eesmärk on tõestada Lääne suurriikidele Eesti Vabariigi kõlbulikkust Euroopa Liitu ja NATOsse, kasutades seejuures igihaljaid demagoogiamanöövreid. President põimib oma jutu sisse eredaid killukesi. Kuidas pärast 1956. aasta sündmusi Ungaris avaldasid eestlased ungarlastele toetust, hakates massiliselt panema oma lastele ungari eesnimesid (lk 40). Või kuidas Peeter I raius oma käega 54 vanameelsel streletsil pead otsast ära ja jättis need kuueks kuuks Punasele väljakule (lk 105). Või kuidas Meri Siberisse küüditatuna detektorvastuvõtja jaoks seleenkristalli ostes Teise maailmasõja lõppu pühitses, ja üliõpilasena ühiselamus keelatud välisjaamu kuulas (lk 138– 140). Korduvalt kirjeldatakse detailirikkalt ja sugestiivselt enese Siberisse küüditamist (lk 108, 126, 196) ja hilisemaid ekspeditsioone sinna teadlasena.
Näidates välispoliitikutele Eesti Vabariigi kvaliteeti, alustab Meri meelsasti juba muinasajast – Pytheasest, Tacitusest – ja läheb üle Hansa Liidule kui Euroopa Liidu keskaegsele analoogile. Kõnest kõnne vilksatavad motiivid nagu meridiaan ja teine Vahemeri, Jalta konverents ja Lübecki linnaõigus. Jätkuvalt antakse ka ülevaadet eestlastest kui usinast rahvast, kes kommunistlikud kannatuseaastad vapralt läbi teinud, rahvast, kes oleks nüüd täitsa väärt nautima õdusat põlve Euroopa Liidu ja NATO turvalises rüpes. Seevastu “700aastasest orjapõlvest” Meri eriti kõssata ei tihka – see oli muistsete eestlaste kaasamine Euroopa arengusse, mille eest tuleb üksnes tänulik olla!
Faktoloogias figureerib tähtsal kohal arvude võlu. Enne Teist maailmasõda saatsid eestlased ülikoolidesse märksa suurema osa rahvastikust kui Euroopas üldiselt tavaks (lk 180). Eesti keelde tõlgitud raamatute hulgalt jõudis Eesti enne Teist maailmasõda esimesele kohale Euroopas (lk 173).
Vähemalt neljas eri kõnes kiidab Meri, muutumata sõnastuseski, et internetiühenduste ja elanike suhtarvu poolest edastab Eesti muuhulgas ka Prantsusmaad, Itaaliat ja Hispaaniat (lk 164, 172, 179, 240). Meri osutab tähelepanu iseenesest kaheldava väärtusega faktidele, et mobiiltelefonide suhtarvu poolest oleme Euroopas esimeste hulgas ning autosid on Eestis suhtarvu poolest rohkem kui Prantsusmaal (lk 240).
Peaaegu igas teises välisriiklikus kõnes esitab Meri postulaadi “Eesti vajab Euroopat ja Euroopa vajab Eestit” ja võrdleb Eestit määrdeõli või mördiga Euroopa suurriikide vahel. Siin-seal vilksatab veel mõni süütu, kuid kõnevoolu märkimisväärselt elavdav naljake. Lisaplussina võiks vahest võtta sedagi, et kõnedes eri võõrriikides/
-dele võtab Meri humanitaarteadlase pilguga kokku kontakte, mis sidunud Inglismaa, Poola, Ungari, Norra, Kreeka, Läti, Soome, Tšehhi, Iiri, Prantsusmaa jt riikidega.
Niisugustes killukestes peitubki välisriiklike kõnede kogu huvitavus. Muu massi moodustab ühtlaselt hall tarbetekst.

Kolmandaks. Suvel 2000 toimus nii Tallinnas kui Helsingis Soome–Eesti ühistantsupeoks nimetatud soft-horror. Tallinna lauluväljakul viibis külalisi-vaatajaid igatahes vähem kui esinejaid endid. Ka mina astusin läbi, vaatasin, mis tehakse. Nii mõndagi kannatasin välja, kuid kui kõnepukki astus Lennart Meri (“See on üks puu kahe haruga. See on üks sugu kahe perega. Meie ühine laht ei lahuta meid enam, vaid ühendab…”), siis põgenesin, tagasi vaatamata.
On mõistetav, et igal presidendil, olgu ta kui tahes suure või väikse riigi eesotsas, tuleb aeg-ajalt teha sulaselget haltuurat – arvata midagi millegi kohta, mille kohta ei olegi midagi arvata. Kuid mõistetav ei ole, miks ma leian seda kirjalikul kujul ka vaatluse all olevast, muidu tüsedast ja soliidsest raamatust (lk 414, aga vt nt ka lk 119 ja 401).
Ma tänan!