14.03.2008, 00:00
Kes kaitseb keda?
Mare Tralla näitus “Kaitstud” Tallinna Kunstihoone galeriis,
kuni 22. märtsini.
Mare Tralla eksponeerib videot, fotosid ja maale,
mis kõik käsitlevad üksikisiku suhet erinevate ühiskonna
poolt väljapakutavate kaitse- ja turvasüsteemidega.
Turvalisus on arenenud demokraatias üks põhiväärtusi.
Mis on tegelikult loodusseaduste vastu, sest kõikide inimeste
elushoidmine iga hinnaga välistab loodusliku valiku ja põhjustab
planeedi ülerahvastatust. Üksikindiviidi jaoks on see aga muutunud
loomulikuks elukeskkonnaks, kus tuleb endiselt täita loodusseadusi –
jätkata elu. Kui selleks on vaja kasutada vananemisvastast kreemi,
antibakteriaalset pesuvahendit ja turvakaameraid, siis tuleb seda teha, muidu
jääd teistele alla ja sured varem välja.
Kahtlemata
on kogu sellel kremplil ka oma negatiivsed kõrvalmõjud, mis
võivad lõppkokkuvõttes ikkagi viia inimkonna
väljasuremiseni. Aga me ei saa kõiki protsesse nagunii kontrollida
ja selline soovgi on osa paranoiast, mille on tekitanud inimmõistuse
kõikvõimsuse ideoloogia.
Mare Tralla ei ürita
midagi kontrollida, pigem aru saada, mis toimub. Kõigepealt on ta oma
kehale kirja pannud, mis kõik teda kaitseb – alates kolmekordsest
50+ UVA päevituskreemist kuni loomingu vabakasutuse litsentsini. Korduvast
kustutamisest ja ülekirjutamisest muutuvad tekstid kehal hägusteks ja
suubuvad lõpuks ühtlaselt määrdunud laiguks.
Videos näeme kunstnikku lillelises seelikus, mille igas õies on
tegelikult jälgimiskaamera. Kõrval on salvestised nii seelikust
väljapoole kui ka sissepoole filmitud materjalist. Ka näituseruumis
on üks kaamera, kaetud roosa heegeldatud ümbrisega ja suunatud
näitusekülastajatele. Pilti näeb seina äärde laotatud
heegeldatud naisterahva vulvast. Küsimust, mis ikkagi saab salvestistest,
logifailidest jm kollektiivse jälitusmaania jääkproduktidest, ei
ole esitatud mitte ainult kunstisaalis, vaid ka näiteks riigikogus.
Ka maalidel on kujutatud turvakaameraid eri linnadest.
Ülitehnoloogiline ja -sotsiaalne teema saab värvi ja lõuendi
kaudu isikliku puudutuse, millel samas puudub pretensioon geniaalse kunstniku
unikaalsele käepuudutusele.