Peeter Allik lõpetas Tartu ülikooli maaliosakonna, veetes vahepeal aasta Tallinnas kunstiakadeemias graafikaga tutvudes. “Seal graafika erialal on nii, et iga päev on kolm tundi joonistamist, nagu mingid sportlased jooksevad hommikul kohale, söed käes,” imestab Allik pealinna karmi korra üle. “Tartus mõjutasid koloristid, nagu Imat Suumann, paratamatult. Ega tegelikult ma seda värvimaailma enne nii väga ei jaganud.”
Praegu õpetab Allik ise, seda Pärnus Academia Gratas. “See, mis jääb monumentaalmaali ja graafika alla ja mis annab algbaasi joonistamises ja maalimises, pluss see osa, mis jääb traditsioonilisest nongratalusest välja, see biennaalikunsti osa, mida nongrata sisuliselt eitab,” selgitab ta oma rolli tegevuskunstile keskendunud õppeasutuses.
Selgituseks peab ütlema, et endises sõltumatus kunstikoolis Academia Non Gratas ja praeguses Kunstiakadeemia kolledžis Academia Gratas on tehtud ka teoseid, mis võiksid vabalt kuskil biennaalil olla.
“Seda küll,” nõustub Allik. “See eitus ei ole mingi põhimõtteline eitus, see on just põhimõtteline, et nad lihtsalt põhimõtteliselt ei osale.” See äärmiselt ebaloogiline lause selgitab väga loogiliselt (non)gratalust ja ühtlasi ka seda, et Allik sobib sinna. Ta näeb seal ka oma lähitulevikku. “Aga mitte muidugi pensionini, mingiks selliseks naljakaks õppejõuks küll ei taha hakata, kes raha pärast kuskil istub.” Grata tegevjuht Al Paldrok arvab, et Alliku õpetamistempo on väga aeglane.

Raha pärast ei tee Allik suurt midagi. Enamiku ajast on ta vabakutseline olnud. “Kursi koolkond – eks see ole ka selline väike kommuun. Natuke oleme pilte müünud, siis oleme ühiselt mingeid haltuurasid teinud, selliseid kord viie aasta jooksul. Nagu ikka see kunstniku elu on. Tööl olen ka käinud, paar raamatukujundust olen teinud.” Varasematest töökohtadest meenutab ta kultuurifestivali Dionysia ja lasteajakirja Põmmu kujundamist. Kunstiturusse ta eriti ei usu. Siiski on Alliku graafika päris populaarne meil ja kaugemal. Peale muuseumi on olnud ka mõningaid suuremaid oste erakogudesse. Näiteks tõid talle mingid anonüümseks jääda soovivad hiidlased hunniku raha, kuulutasid maali “Oksendav tüdruk” enda omanduseks, kuid jätsid selle kunstniku kätte ja soovitasid seda edaspidigi näitustele panna.
“Aga selline kunstitootmine, nagu oli 20. sajandi modernismis, kui ühed vorpisid eluaeg mingeid teravate servadega abstraktseid pilte ja teised ähmaste servadega, siis see ei paku absoluutselt mingit perspektiivi,” võtab ta kokku oma loomingulise ja ärilise kreedo.
Karmi ütlemisega, seda nii kunstist rääkides kui seda tehes, aga muidu rahumeelne Peeter Allik oli üks väljavalituid Lennart Meri ja Olev Subbi koostatud näitusele, kus ülistati maalikunsti traditsiooni. “Mis traditsioonid siin Eestis ikka nii väga on. Võibolla Egiptuses on püramiidide ehitamise traditsioon. Kui mingi traditsioon ongi siin Eestis, siis ehk rändavad üliõpilased, väikesed ülikoolid, teatud vabadus otsinguteks.” Tal on neile maalikunsti pühi traditsioone kummutavaile seisukohtadele ka põhjendus. “Optiline värv on tegelikult hoopis teistsugune kui segatud värv. Segad punase, sinise ja kollase kokku, tuleb sul mingi tumehall. Kui sa optilised värvid liidad, siis peaks nagu valge tulema. See on täiesti erinev maailm. Ma ei arva, et see manuaalne värvisegamine tingimata vajalik oleks, värve saab õppida ka arvutis või fotograafias. Aga see on lihtsalt niivõrd lihtne väljund katsetamiseks, sodimine on ju lapsest saadik selge. Värvipliiatsite ostmiseks ei lähe üldse raha vaja, spray-mehel ei ole ka raha vaja, et poest neid 95krooniseid värve varastada.”
Ilmselt mõistsid oma eksitust ka härrad Meri ja Subbi, kui Peeter esindusnäitusele tüdrukut sööva tiigriga pildi tõi. Välismaale jätkunäitustele ega kataloogi teda enam ei võetud.
Üks põhjus, miks Peeter siiski maalib, ongi selle tegevuse suhteline odavus. Hiiglaslikud lõuendid, ise krunditud, käivad rulli, raamid kruvitakse lahti ja lähevad korduvkasutusse. “Kogu see kultuurkapitali raha, mis läheb paari fotosuurenduse peale, selle eest saaks tegelikult paar korralikku maalikunstnikku välja õpetada,” leiab Allik.

Tegelikult suhtub ta sellesse niinimetatud biennaalikunsti ehk nüüdisaegsesse kunsti suure sümpaatiaga. Kunst ei ole Alliku jaoks lahinguväli, kus võitlevad traditsiooni ja uuenduse leerid. 1990. aastate keskpaiku tegi ta ka ise installatsiooni tüüpi asju. “Aga praegu ma olen maali märgis ja narratiivsuses niivõrd sees. Kuigi tegelikult kunstivaatajana ega mulle ei meeldigi maalinäitus. Võib-olla see ongi viga, tõeline geenius, kes ikka tahab läbi lüüa, see peab olema selline, kellel uudishimu ülejäänud kunsti vastu puudub.” Allik leiab tavapärasel pildikunstil olevat veel ühe eelise: see ei sõltu kontekstist, seda võib panna kuhu iganes. “See võib olla külakultuurimajas või biennaalil, seal on mingi teistlaadi vabadus sees.”
Aga alati pole see siiski nii. Kui Eesti-Flaami näitus “10 PAAR” Belgiasse rändas, oli esialgses kujunduskavas mõte panna Alliku pildid, millest ühel lähenes grillkanale ähvardav türa ja teisel võis näha kakatriibuga WC-potti, ühte ruumi flaami kunstnikuga, kes oli valmistanud penoplastist abstraktseid skulptuure. “See on midagi nii softi, kui veel vähegi annab,” kommenteerib Allik ja muigab. “Tänapäeval päris selline provokatsioon, et siin on teile kakajunn, sööge see ära – see on tõenäoliselt kahepoolne kokkulepe, ma usun, et kui me oleksime Belgiasse ei tea mis asjad kaasa võtnud, siis oleks samamoodi noogutatud ja naeratatud ja kõik oleksid tikuvõileibu söönud – ega sellest midagi hullu ei oleks juhtunud.” Ometigi oli juhtum, kui flaam Alliku välja viskas sõnadega, et see on mingi barokne kitš, ainus kord, kui ma olen näinud teda tõsiselt solvununa.
Allik on endale ise hea mänedžer. Temaga on meeldiv koostööd teha, tal on alati kõik vajalikud fotod ja CVd olemas, ta loeb meili ja vastab telefonile, ta tuleb kohale, kui on lubanud, ega tekita mõttetuid sekeldusi. Kõige hullemal juhul jääb lihtsalt kuhugi magama. “See on minu kontseptsiooni sees. See ei ole see kunst, mis peaks tekkima trükipressi juures, kui pannakse mitu kihti värvi. Kunst peaks ikkagi tekkima pildi ja vaataja kokkupuutel. Seda ma olen endale juba alguses selgeks teinud, et mina pean pildi viima vaatajani ükskõik mis moel. See ei ole kommertsmänedžeri huvi. Samas, paljud pildid on ka otseselt selle jaoks tehtud, et naiivselt maailma parandada või midagi sellist. Miks ma peaksin neid siis vangoghlikult varjama kuskil kapi taga sada aastat, kui nad on määratud just täna inimesteni jõudma.”  Kas maailmaparandamine on õnnestunud ka, kas midagi on paranenud, küsin.
“Oh jumal, kindlasti on paranenud!”

*Peeter Alliku töö pealkiri


PEETER ALLIK
Sündinud: 28.06.1966 Põltsamaal
Lõpetanud: 1993 Tartu ülikooli maali eriala
Näitusi ja preemiaid: lugematul arvul, nii tänapäeva kunsti kontekstis kui graafikatriennaalidel, eriti armastatud Poolas, Soomes ja Austraalias
Tegevusalad: maal ja graafika
Hobid: lugemine ja söögitegemine
Nõrkused: antikvaarsed raamatud ja söömine

Näituste ja teoste pealkirju:
Erastamisdokumentide põletamine
Kalmer ja surm
Kes meist siis ei tahaks olla Peeter Allik
Kusev kasakas
Konkreetsed lahendused
Maha valitsus, president käigu persse
Meie kontseptsioon on filosoofia
Mina
Radikaalselt korrektne
Seksikas saabas
Tarbetud nüansid
Vaikust lõhestas vali kärgatus
ÜRO
XX sajandi saladused