Kes on need Evitad, Mata Harid, Eva Braunid?
“Evita”. Tim Rice’i ja Andrew Lloyd Webberi muusikal. Tõlge Hannes Villemson ja Peeter Volkonski. Lavastaja Tiit Ojasoo. Kunstnik Ene-Liis Semper. Dirigent Tarmo Leinatamm. Koreograaf Jüri Nael. Peaosades Siiri Sisask, Veiko Täär, Tõnis Mägi ja Aivar Tommingas.
Eelviimasele etendusele ei saa minna ettavalmistamatult. Nii ma siis
vaatasingi veel kord – ei tea juba mitmendat korda poolelijäetud – Evita
videovarianti, et story’ga, või eestikeelselt looga, kursis olla, muusikast
rääkimata. Kohustas ju mind lubadus kirjutada arvustus. Mind lohutas, et
eelmise muusikali, õigemini opereti, arvustuse olin kirjutanud 1973 Vanemuise
“Trembita” lavastuse kohta.
Taustaks niipalju, et pool tundi enne algust
olid A-sektoris ainult mõned vabad kohad! Teatridirektor Jaak Viller oli ise
kohal, abiks hiljaks jäänuile kohaleidmisel. Loomulikult ka turvamehed!
Hoiatati, et hoiaksime piletid alles, neid minevat vaja ka pärast vaheaega.
Ja mürtsuski muusika Tarmo Leinatamme kepi all. Hasartne, tempokas,
õigemini täis rütmi. Ja arvustuse alguread olidki käes – meenusid Mati Undi
kolmekümne aasta tagused elamused tollase Vanemuise vabaõhuetendusest
“Mikumärdi”. Perspektiivitunne pole mind kunagi alt vedanud, ja ka seekordsed
nostalgilised assotsiatsioonid polnud juhuslikud. Unt on kirjutanud (vt Vaino
Vahing. “Thespis”. Ilmamaa, 1997, lk 134–135): Ühel õhtul saabusin linna, kus
kõik tuttavad olid laiali sõitnud – kes suvitama, kes maale. Vedelesin tükk
aega garderoobis. Hämardus, oli halb ennast peeglist näha, maja oli tühi, keegi
ei laulnud nagu talvel. Äkki tuli meelde, et just täna õhtul mängitakse
vabaõhulaval “Mikumärdit”. Läksin Tähtverre ja nägin oru nõlvakul järgmist
vaatepilti: all, nagu kausi põhjas, toimus etendus. Pidevalt hämardus ja paksud
mustad äikesepilved katsid kogu taeva etenduse kohal. Ja etendus oli pisike ja
armetu selle sünge laotuse all. Laululava katvad, muru markeerivad presendid
laperdasid vihmaeelse tuule käes, valjuhääldajate juhtmed kõikusid ja tekitasid
raginat, tuul viis hääled mikrofonidest mööda. Näitlejad oli väikesed nagu
sipelgad. Dekoratsioon koosnes papist talumajadest, nende vahel plastikaadile
valatud tiik. Istusin ülal oru kaldal, kui minu juurde tulid paar sõpra, ühel
lõõtsmoonik kaenlas.
Polnud me siis veel kuulnud Andrew Lloyd Webberist, Tim
Rice’ist rääkimata. Kuigi jah, Unt oli see, kes meile mängitas “Jesus Christ
Superstari”. Superstaar ise tuli meie juurde aastaid hiljem.
Üheksakümnendate keskel taheti Vanemuises laval kasutada “Catsi” muusikat,
kuid autoriõiguslike tehingute ja arusaamatuse tõttu keelati see ära. Näidati
ainult kontrolletendusena kitsamale, suletud ringkonnale. Nüüd jõuti siis
Weberi ja Co’ga kokkuleppele, ja kõik sai ametliku käigu. Asi on niivõrd
edenenud, et ühele etendusele tuli kohale isegi sir Tim Rice isiklikult. Ta
ülivõrdeline hinnang Evita kohta on üldteada, ei hakka seda kordama, kuid minu
tagasihoidlik kommetaar oleks, et kui mind või Unti, või Tättet mängitanuks
kuskil Kolõmas, polnuks meiegi kiitustega kitsid.
Ja nüüd siis “Evitast”
Tartu raeplatsil. Ei tea, kas soovitaks enne vaadata videovarianti, sest nii
selles kui ka raeplatsi etenduses haakusid üksikud süžeeliinid hapralt.
Argentinast kuulnuile, kuid selle maa “vabadusvõitlusega” mitte kursisolijatele
jäi kogu loost siiski üpris kasin ja traageldatud üldmulje. Aga see polnud
määrav. Seekord jäi peale Vanemuine.
Kõigepealt siis
etenduse ääristustest. Tõlge oli täpne, ütleksin: suupärane,
mitteoriginaalitsev. Võib-olla sellest, et usaldan Hannes Villemsoni
teatraalset keeletaju. Volkonski on minu jaoks ikka Volkonski ja selleks ta ka
jääb, ei rohkemat. Tunnustus ka kunstnik Ene-Liis Semperile, ja eelkõige selle
pärast, et vaatamata visuaalsele, argentiinalikule kirevusele jäi ta
diskreetselt pädevaks eesti maitses ja mõjus värskendavalt etenduse lõpuni.
Koreograafiat jälgisin erilise hoolega, sest kunagise balletomaanina ei salli
ma elementaarseid libastumisi. Ja ega neid polnudki. Mõjus eelkõige see, et
koreograafia oli muusikaliselt põhistatud, või vastupidi, mis lõi rütmi, mis
võimutses algusest lõpuni ja tingis paljuski kogu etenduse menu, võidukäigu.
Tekkis kummaline kahtlus, et taolise muusika ja koreograafia sünkroonsuse lõid
Toomas Lunge, Tarmo Leinatamm ja koreograaf Jüri Nael vast
astikuse mõistmise teel.
Nüüd oleme siis jõudnud lavastajani.
Ausalt öeldes pole ma Tiit Ojasoo lavastajateed hoolikalt jälginud, seepärast
oleksin pigem tagasihoidlik, mis jätaks ta loometeele kohta järgmistele
saavutustele. Lavastaja kiituseks olgu siis minupoolselt, et ta on kõik
lavastuslikud elemendid väga otstarbekalt ja hea maitsega etenduseks kokku
seadnud. Täpsemalt: leidlik lavaplats, koreograafia, valgustus, dekoratsioonid
ja kõik muu kokku pakkus vormilt ekspressiivse ning huviga jälgitava etenduse.
Olen vältinud võrdlusi videovariandiga, rääkimata originaalsest
lavavariandist, mida ma muidugi näinud pole. Kuid ühe märkuse tahaks küll teha.
Ja nimelt, videos oli väga tundlikult ja hästi tehtud Evita jumalagajätu tango.
See meenutas mulle, et Brasiilias, ja sealkandis üldse, tantsitakse ka
matustel.
Lavastaja kiituseks veel ehk niipalju, et võrreldes videoga jäi
peale kompaktsus, rütm, ja mis ehk kõige olulisem ning igavikulisem, et
aktsenti polnud tehtud poliitilisele taustale (riigpööre kuni ametiühinguteni
välja), mis oli iseloomulik ja vajalik tollasele ajastule, kuid mitte
retrospektiivsele teatrietendusele.
Ja lõpuks
suure töö tegijatest – näitlejatest. Nõus kõigiga, isegi sir Rice’iga, et Siiri
Sisaski Evita oli üle kõige, liialdamata öeldes, viimaste aastate üle ka. Ta
laulis ja tantsis (tantsu dubleeris baleriin Mari Savitski – Toim.) kõik teised
üle, milles polnuks midagi halba, kui ka Veiko Täär teda vajalikul tasemel
aidanuks. Aga ei – ja siin olgu mul üks eriarvamus. Nimelt, juba videovarianti
vaadates mõtisklesin väga intensiivselt, et miks on autorid andnud Peronile nii
vähe teksti ja muusikat. Küllap sellepärast, et ta on lihtsalt diktaator,
objekt Evita jaoks, prints, kes tõstab Luike. Tõsi, suures plaanis, videos,
korvas seda nonverbaalne miimika ja kehakeel, aga vabaõhulavastuses mitte.
Kuidas Veiko Täär (kohati oli ta häälelt isegi groteskne?) ka ei forsseerinud,
jäi ta alla Siiri Sisaski Evitale. Ja seepärast – ega need arvustajad, kes
nägid etenduses ainult Siiri Sisaski kontserti, päris valesti ei arvanudki. Aga
liiga ühekülgseks ei maksa ikka ka minna!
Üllatuslikult värskena mõjus Che
(Guevara?) Tõnis Mägi esituses. Kui video-Banderas jättis mind ükskõikseks,
siis Mägi paelus esimesest etteastest peale. Ta oli maniakaalselt aktiivne, ja
olulised rõhud olid omal kohal. Ei mõjunud moralistina, opositsionäärina ammugi
mitte. Ta osatäitmine sidus traagelniite seal, kus just vaja oli.
Miskipärast ei saa ma mööda minna ka tangolauljast Aivar Tommingast, kuigi
ta ei andnud omapoolselt midagi uut, ja tema kohta mõjus hävitavalt Evita
märkus, et sa oled selline nagu ennist.
Ilusa ja traagilise laulu esitas
Peroni armuke (Liisi Koikson, ehkki kavalehel teda minu kurvastuseks mainitud
pole), tegelane, kes armetult, kuid mitte hädiselt jäi alla mata-harilikule
Evitale.
Lõpetaksin eriti ketserliku mõttega, mis mind vaevanud juba
aastakümneid. Nimelt, kes on siis need Evitad, Mata Harid, Eva Braunid? On nad
naisõiguslased, või aferistid ja avantüristid? Olgu, kes nad on, aga minu
jaoks on nad eelkõige naised ja huvitavad naised.