30.10.2008, 00:00
Kohtumine kunsti vaimsusega
Näitus “Korduskohtumine” Tartu Kunstimaja Suures Galeriis oli
avatud 26. oktoobrini.
Tartu Kunstimajas said kokku kunagised
kursaõed ja -vend Kristiina Kaasik, Helle Vahersalu, Tiiu
Pallo-Vaik ja Jüri Arrak. Näitus kandis pealkirja
“Korduskohtumine” ja tähistas muu hulgas kunagist
koosesinemist samas kohas 30 aastat tagasi.
Juba väljapaneku
pealkiri viitas millelegi tuttavale ja turvalisele, millelegi, mis pakub
äratundmisrõõmu. Nii et kuigi eksponeeritud oli kunstnike
kõige uuemat loomingut, oli selles kergesti äratuntav nende
omapärane stiil. Nelja kunstnikku ühendab ju süvenenud ja
vaimsust kiirgav maalimisviis, mis avaldub nii motiivide ja tehnika valikus kui
ka teoste pealkirjastamisel. Näitus eeldas seepärast rahulikku
pikemat vaatlemist.
Ekspositsiooni puhul vääris
esiletõstmist maalide paigutus, mis võis olla täiesti
juhuslik, kuigi näis taotluslikuna. Suures galeriis oli kunstnike looming
jaotatud kolme ruumi vahel selliselt, et keskmises saalis asusid Vahersalu ja
Pallo-Vaigu rahulikud ja vaiksed pildid, mis eraldasid väiksemates
saalides üles riputatud Kaasiku ja Arraku võimsama ja
ekspressiivsema värvigammaga maale. Nii tekkis justkui kehaliselt tajutav
pinge nais- ja meesalge – Kaasiku külm-soojade sinakas-punaste
maastike ja Arraku süngete ja religioossete must-kuldsete pühameeste
vahel. Müstilise Maa-ema (“Tarkuse pühale mäele”,
2008, akrüül lõuendil) ja Õiglase Taeva-isa
(“Evangelistid” 2004–2005, õli lõuendil)
seksuaalne energia lahustub, taltub neis Pallo-Vaigu liivakarva, luitunud ja
pastoossetes maastikes (“Pürgimus”, 2006, õli, kollaaž
lõuendil) ning Vahersalu heledates ja tühjades abstraktsetes
maastikes, mida “külastavad” reaalse maailma objektid (nt
liiklusmärk, “Minna?”, 2007, õli, grafiit
lõuendil). Kahtlemata oli kahe äärmuse kohtumiseks vaja luua
tasane keskmaa, et tekiks vaimne harmoonia.
Kogenud kunstnike
teostes aistitav metafüüsilisus on tihedalt seotud pühendumusega
maalikunsti vahendite tundmaõppimisele. Näib, et kõigile
neljale kunstnikule on sealjuures omane sünesteetiline taju, mis
kutsutakse esile ka vaatajas.
Kaasiku enda sõnutsi oli tema
jaoks oluline värvimaagia, värvide vastandus ja difusioon, mis
võimaldas edastada “puhtamaid vibratsioone ja minna nähtamatu
ruumi sügavusse”. Käsi maalib ja keha erutub.
Pallo-Vaik naudib maalimise protsessi, aeglast kandumist ühte teise
maailma, kus veevulin, tuule vilin ja tuisu tuhin on kuuldavad ja
nähtavad. Reaalsusse naasta aitavaks Ariadne lõngaks on
kollaažitehnika, mis muudab maalid faktuurseks. Reljeefne maalipind on
sümboolseks läveks kahe maailma vahel.
Vahersalu
püüab kahte maailma ühendada reaalsete objektidega, kuid ka
temale on omane maalipinna kombatavus, mis on tekitatud värvi kuhjamisega.
Mõlgutustele teispoolsusest ja igatsusele siit ära viitavad teoste
pealkirjad: “Läbipääs”, “Kinnitunud”,
“Minna?” jne, millele vastandub maalide staatilisus. Maalides
kuulab ta vaikust ja kogeb rahu.
Arraku maale ümbritseb vist
seesama aura, mida ta loob ja tunnetab värvi lõuendile kandes.
See hea ja võimas energia kutsub meid suhestuma igavikulisega ja
unustama kaduva maailma kurjuse ja kehalisuse. See mõju tuli
kõige ehtsamalt esile nelja evangelisti maalidel, mis seostuvad mul
millegipärast Stefan Zweigi kirjeldustega vene kirjanikust Dostojevskist
raamatus “Kolm meistrit”. Iseasi, kellega neist Dostojevski
kõige
enam sarnanes.
Soovitanuksin näitust kõigile noortele,
aga eriti noortele kunstnikele, kes heitliku ajaga kaasa minnes näivad
olevat unustanud oma elukutse sügavamad väärtused, sealhulgas
kunsti vaimsuse.